Jagen

Het WE woord van deze maand is Jagen.
Meer verhalen op : http://platoonline.wordpress.com/2013/02/16/alweer-een-nieuwe-we-300/

Vissen 9Jagen

Een man vist, dat is een oerinstinct  was zijn uitleg.

Vissen was zijn lust en leven en eigenlijk vond hij het spannendste om ’s nachts te gaan karperen, iets  dat destijds ten strengste verboden was.

Op een kade midden in het weiland ’s nachts karperen en al dagen van te voren ging hij daar overdag de vissen voeren om ’s nachts zijn slag te kunnen slaan.

Dit ging zo een tijdje voort tot het blijkbaar bij de handhavers van de wet op ging vallen dat diezelfde auto ’s nachts wel heel vaak op een bepaalde plaats geparkeerd stond.

Ze bleven er op letten en toen een keer op een regenachtige dag Politie stop - kopiesloegen ze hun slag, ze gingen niet het weiland in hem op heterdaad te betrappen maar besloten een fuik op te zetten.

Midden in de nacht, alsof er een roofoverval was gepleegd, werd hij door 3 politiewagens vast gereden en gelast de auto leeg te maken en alle hengelspullen op straat te leggen.

Wat was je aan het doen?  vroegen ze.  “Ik was de karpers aan het voeren”  antwoordde hij.

“Hoe komt het dan dat je hengels nat zijn” vroeg de agent. Niet op zijn mond gevallen zei de man “omdat ik ze van jullie op straat in de regen moest leggen”

Dat was geen slimme zet geweest van de hermandad , nu konden ze de visser niets maken en moesten ze hem weer tandenknarsend laten gaan. Geen bewijsmateriaal.

vissenMaar klaar was hij er niet mee, vanaf dat moment waar zijn auto ook stond, werd hij in de gaten gehouden, zelfs wandelend met de hond kreeg hij een schijnwerper op zich gericht.

Blijkbaar was hun doel geworden om hem te betrappen, dat lukte niet al moest hij wel een nieuwe auto kopen om aan hun wakend oog te ontsnappen.

38 gedachten over “Jagen

  1. Ja er word nu duidelijk op hem gejaagd ze willen meneer te pakken nemen.Meneer mag wel uit kijken wat hij doet.Goh lang geleden dat ik hier eens was zal ook eens verder kijken op je blog wat ik allemaal heb gemist Anneke.

    1. Leuk dat je weer eens langswipte. Ja het was echt een rare situatie, blijkbaar voelde ze zich zo in hun hemd gezet. Alleen het ’s nachts vissen was wel afgelopen, dat dan weer wel.

  2. Dat gaat wel heel erg ver. Die man heeft geen moment rust meer. Hebben die agenten niks beters te doen. En hijzelf, kan hij niet gewoon gaan zeevissen of zoiets? Zolang hij zo wordt belaagd is hijzelf de vis.

    1. Dit verhaal speelt zich wel zo’n 30 jaar geleden af en inderdaad dat vroeg ik me ook af toen ik het hoorde of ze niets beters te doen hadden, maar ze wilden hun gram halen alleen dat lukte niet.

  3. Leuke WE
    Duidelijk beschreven.
    Zelfs ik snapte hem 😉

    Doet mij denken aan die man die een stapeltje stenen aan het stelen was.
    Komt er politie langs en die vragen hem wat hij aan het doen was.
    Antwoord hij doodgemoederd, “ik zag hier eenzelfde stapeltje stenen staan waarvan ik er thuis ook nog een paar van had en dacht, ik leg ze er gewoon bij”.
    “Niets daarvan”, riep oom agent, “meenemen, die stenen”!
    Dus laadde hij vervolgens alle stenen in zijn karretje!

  4. Zou een vergunning aanvragen niet goedkoper zijn dan een andere auto aanschaffen? of is karperen ten alle tijde een illegale bezigheid? Voor mij is dat woord visserslatijn wat ik niet snap.

    1. In die tijd mocht er ’s nachts helemaal niet gevist worden, later is dat weer veranderd. En hij bezat echt alle vereiste vergunningen maar ja iets wat niet mag is altijd spannend he vandaar dat nachtvissen.

  5. Een neef van me heeft een soortgelijke ervaring bij de surfplas bij ons. Lijkt ook enigszins op stalken. Je kan het wel vissen achter het net noemen 🙂
    Ik zou daar echt rode vlekken van voor mijn ogen krijgen….

    1. Nou ja het is wel heel bizar als je midden in het dorp klemgereden wordt door drie politiewagens om een uur of 4 ’s morgens, alsof er een overval of erger gepleegd was. Het was meteen the talk of the town haha. nou heb je dat al gauw op een dorp natuurlijk.

  6. Wat een verhaal zeg, een leuke WE300 geworden! Ja, als ze eenmaal de pik op je hebben moet je wegwezen hè. Mijn opa zette vroeger fuiken om paling te vangen en daarna te roken. Hij was echt een ouwe stroper. Maar de eerste gerookte palingen waren voor de ‘veldwachter’ zoals hij altijd zei. Zo hield hij die heren mooi te vriend ;-).

  7. Ha! Wat een leuk verhaal is het, en nog echt gebeurd ook. Je zou maar agent geweest zijn en op vissers moeten letten, wat een beroep!
    Mooie WE, origineel uitgewerkt.

  8. Wat een verhaal Anneke. De visser die zelf in een fuik gevangen werd. En ontsnapte. 🙂
    Overijverige agenten waren dat. Dat hij er zelfs een nieuwe auto voor moest kopen.
    Maar het verhaal past geweldig in het thema.

Plaats een reactie