Contrasten

VanIMG_0763daag een dag vol met contrasten en heeeeeel veel gefietst.
Vandaag was er bij ons Jongveedag, dat is een dag waarbij de boeren uit de Krimpenerwaard bij elkaar komen om hun dieren te laten keuren.
Maar het is ook een bijeenkomst van boeren waar ze ervaringen uitwisselen. Alle boeren netjes in overhemd en spijkerbroek, druk poetsend om hun dieren zo voordelig mogelijk er uit te laten zien.IMG_0770
En daarbij wordt net als bijvoorbeeld bij hondententoonstellingen van alles gebruikt zoals schoensmeer, haarlak of krijt om ze op te poetsen. Bij aankomst ’s morgens vroeg worden alle koeien eerst gewassen.
En voor de niet agrariërs in ons dorp en omgeving een leuke gelegenheid om je kinderen eens kennis te laten maken met koeien van dichtbij. Ik ging vroeger toen mijn zoon klein was ook altijd en die vond het prachtig bij al die dieren.
Niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen is het eigenlijk leuk om eens rond te kijken dus.
Blijft altijd een beetje oppassen met die koeien dat ze niet per ongeluk als je er net naast hun behoefte gaan doen, wat mij al een keer ooit eerder overkomen is.
Maar vandaag is het goed, gelukkig maar want daarna ging ik op bezoek bij de dames van de Rotary die een High Tea georganiseerd hadden waarvan de opbrengst is bestemd voor de Voedselbank.
bedsteeDus een aardig contrast tussen evenementen en ik vond het ook wel een heel contrast om een High Tea te organiseren voor een voedselbank. Dat geeft meteen wel het verschil weer.
Gisteren was ik ook al bij een High Tea en daar hadden de bewoners van de woongemeenschappen zelf de etagères gemaakt van glazen borden en ijscoupes en ook de gerechten allemaal zelf bereid.

Al fietsend naar de Rotary dames dacht ik, het zal wel een enorm verschil zijn, met chique Etagères en exclusieve hapjes. Mis Anna.
Toen ik daar in gesprek kwam met een van de dames daar vertelden ze me dat ze zelf al de etagères gemaakt hadden van allemaal oud serviesgoed en ook de hapjes zelf gemaakt hadden. Hoe kan een mens zich vergissen en wat liep ik weer aan tegen mijn eigen vooroordeel eigenlijk. Ik vertelde het ook aan die dames wat ik onderweg gedacht had.
Ze vonden het wel grappig maar ook wel jammer en ze wisten ook dat het zo’n naam heeft van elitair gebeuren en daar zouden ze best van af kachelwillen.
Met een groep van 18 dames organiseren ze regelmatig dingen voor goede doelen en daar is helemaal niets mis mee, integendeel. En het was er heel gezellig, het weer was natuurlijk schitterend en ze hadden een gastvrij onthaal gekregen bij een streekmuseum waar ze lekker buiten konden zitten.
Het streekmuseum waar ik ooit mijn trouwfoto’s maakte en daarna was ik er nooit meer geweest. Even nog gekeken of de bedstee waar ik destijds in zat of de kachel waar naast we destijds poseerden er nog waren. En dat was het geval, zo leuk om weer even te kunnen zien.
Een dag vol contrasten dus en ook weer een leermoment. Veel gefietst, bijna 33 km op de teller vandaag maar zo heerlijk met dit weer.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

11 reacties op Contrasten

  1. tagrijn zegt:

    Al blijft het een vreemd idee dat daar wordt gegeten en gedronken ten bate van de Voedselbank.

  2. isis45 zegt:

    Dat was inderdaad een groot contrast. Maar die gedachte over de Rotary had ik ook hoor, ik denk dat iedereen die wel heeft. Is nog iets van vroeger denk ik, maar het is goed om af en toe met je neus op de feiten te worden gedrukt.

  3. Trees zegt:

    Die dag was dus weer goed besteed, wat een leuke dingen komen er toch op jouw pad. En vooroordelen hebben? Ja, daar maakt iedereen zich wel eens schuldig aan…

    • gewoonanneke zegt:

      Wat dat betreft ben ik blij dat ik het werken voor de krant nog heb, dan kom je toch best bij veel dingen nog. En het bijkomende voordeel is dat je overal gratis naar binnen mag haha

  4. Jouw gedachte over de Rotary is ook de mijne. Ik moet altijd meteen denken in blufferige rijke patsers in rode broeken en gele overhemden. Wat fijn dat het ook kan verkeren! Heerlijk dat je zo geniet op je nieuwe fiets :D

  5. platoonline zegt:

    Jij bent altijd zo mooi open over je leermomenten. Daardoor ga ik ook over mezelf en mijn vooroordelen denken. Nou, ik wil het niet maar ze zijn er wel. Ook over die dames had ik zo’n idee. Maar het is goed om te weten dat het vaak anders is. Mooi verslag van een rijke dag.

Geef een reactie

