Eierenwerpen

ei2In begin negentiger jaren begonnen ze bij ons in het dorp met het organiseren van een Eierenwerp wedstrijd en dat groeide uit tot een druk bezocht evenement.
Niet alleen het gooien was leuk om naar te kijken maar ook de keren dat het mis ging en mensen ongewild een ei boven op hun hoofd kregen zorgde altijd voor de nodige hilariteit.

Zowel voor kinderen als voor volwassenen was er een competitie en er werd fanatiek gestreden om zo ver mogelijk te gooien om het fel begeerde wisselei in de wacht te slepen. Het gaat hierbij echt om de eer want verder staan er geen prijzen boven bij de volwassenen tenminste.
Voor de kinderen zijn er altijd wel prijsjes beschikbaar.

MikeMijn zoon deed destijds ook altijd mee als hij tenminste niet hoefde te voetballen en een keer won hij de wedstrijd met een vriendje en mocht hij in een snackbar met nog 4 vriendjes er bij gaan eten.
Iets wat hij destijds zo leuk vond, voor het eerst zonder je ouders ergens gaan eten dat is toch super als je 8 of 9 ben, dat het zo nu en dan nog wel opgehaald werd door hem.

Na een aantal jaren raakte het evenement in het slop en stopte het totdat het vorig jaar weer uit het stof werd gehaald, een paar enthousiaste mensen er voor zorgden dat het weer net zo leuk werd als daarvoor.

Op de afgelopen Goede Doelendag vond het weer plaats, helaas was het toen heel koud weer maar toch waren er nog best veel mensen komen kijken.

Zoonlief deed weer mee en toen ik langskwam om ook even te kijken bleek hij samen met een vriend een nieuw record gegooid\gevangen te hebben van 50 meter. Het oude record stond al 16 jaar op 48 meter.mike peter

De finale kwam, de baan was uitgezet op 50 meter, heel gedurfd gingen ze verder dan de uitgezette baan staan en zowaar het lukte, zijn vriend gooide mooi recht en ver en zoonlief ving hem op 52 meter op.
Vol trots namen ze het Wisselei in ontvangst.

Maar dit eitje kreeg nog een staartje (nieuw spreekwoord ;)) want ik hoorde van de week dat ze zich ingeschreven hebben voor het Nederlands kampioenschap Eierwerpen in Makkum http://eiwerpen.nl/home.php en dat ze stiekem aan het oefenen zijn hiervoor haha. Ik moest er wel om lachen.

Op de site las ik dat het record op 61,5 meter staat en veel kaatsers daaraan meedoen omdat ook gooien daarbij een onderdeel is.

eiiIk vind het wel leuk en ga zeker naar Friesland (tenslotte ook mijn heitenland) heb er familie genoeg waar ik een nachtje kan slapen.
Of ze kans maken weet ik niet maar het is gewoon leuk dat ze daar mee gaan doen en dat wil ik wel meemaken natuurlijk als trotse moeder haha.

14 gedachten over “Eierenwerpen

  1. Wat een evenement zeg, ik heb het nog nooit gezien en het lijkt me zeker niet makkelijk.
    Hoeveel eieren gaan er zo’n dag doorheen denk je? Want die gegooide eieren kunnen natuurlijk ook niet meer gebruikt worden, daar zou een mens strontmisselijk van worden, als hij/zij het weet tenminste ;-).
    Ik wens je zoon en zijn vriend veel succes in Makkum! 🙂

  2. Wat leuk!
    Gefeliciteerd met de behaalde eer!

    Ik weet nog wel dat ik in mijn jeugd ook altijd met van alles een nog wat aan het gooien was.
    Ook met de eieren uit het kippenhok stukgooien achter de stenen schuur op de boerderij.
    Maar omdat ik zoveel gooide, kon ik op den duur ook goed raak gooien, vandaar dat het gooien nog leuker werd.
    Als ik eens op een sportdag van school op een voetbalveld een paardenharen balletje ver weg moest gooien, kwam hij ver over de middellijn terecht wat veel van mijn klasgenoten lang niet haalden.
    Zo komt het spreekwoord (de echte 😉 ) ‘oefening baart kunst’ hier helemaal tot zijn recht.

  3. Wat leuk zeg ………. ik had er nog nooit van gehoord 😉 Dat zal een hilarisch gezicht zijn, zeker als ze niet gevangen worden. Ik ben benieuwd hoe de mannen het in Friesland gaan doen 🙂

  4. Mijn zoon deed het vroeger op de camping in Frankrijk en dat was inderdaad heel hilarisch om naar te kijken. Nou was hij motorisch niet zo handig, dus het ging al snel mis, maar de lol was er niet minder om.
    Ik hoop dat je zoon met zijn vriend een leuke tijd hebben tijdens de wedstrijd en dat ze ver komen.

Plaats een reactie