Kook-kunst

Goed kunnen koken is een kunst, iets wat ik me nooit eigen gemaaktkoken heb, mijn ex was een geweldige kok en misschien heeft dat er ook wel mee te maken gehad, het was toch nooit goed wat ik maakte.
Van huis uit was ik ook niet gewend om een beetje apart te eten, aardappelen, groentes en vlees en in het weekend groentesoep, pap toe, dat was wel een beetje het menu bij ons thuis.
Alleen soep maken, dat was altijd mijn specialiteit, hoe lekker en uitgebreid mijn ex ook kookte ik maakte altijd de soep.
Lekkere verse tomatensoep, groentesoep, erwtensoep, kippensoep of champignonsoep, zelfs voor bruine bonensoep, linzensoep, pompoenen of kikkererwtensoep draai(de) ik mijn hand niet om.

Nadat ik gescheiden was en 250 kookboeken (min 1 die ik bewaarde), ontelbare jaargangen van Allerhanden, kooktijdschriften en alles waar maar het woord koken in voorkwam het huis uit gingen werd koken voor mij tot een soort noodzakelijk kwaad waar ik echt geen lol in heb.

’s Winters veel stamppotjes, macaroni, soepen en rijstgerechten in het groot maken en invriezen, lekker makkelijk en ’s zomers veel rauwkost en salades, snel klaar.
Natuurlijk zo nu en dan wel eens verse boontjes, peentjes of andere zomergroentes maar als ik dan 3 vuile pannen zie denk ik regelmatig, het kost meer tijd om alles weer schoon te maken dan de tijd die ik er overdoe om het op te eten.

Ik heb echt bewondering voor mensen die wel uitgebreid voor zichzelf gaan koken als ze alleen zijn, mijn ding is het niet en dan heb ik het nog niet over eten in mijn uppie. Maar eigenlijk eet ik best wel gezond,  ik eet zelden iets van patat, kant en klare producten of dat soort dingen en daarbij ben ik een enorme fruitofiel zoals ik mezelf altijd noem.

tomatensoepMaar nu had ik dus van de week een aardige oogst van tomaten, te veel om zo uit het vuistje op te eten dus dacht ik, even mijn oude hobby, soep maken, oppakken.
Ik ging aan de slag, was wel even kwijt hoe ik dat vroeger altijd deed maar goed, het lukte en hoewel de soep eigenlijk een beetje te dun was smaakte hij heerlijk.

Een grote pan vol dus de rest ingevroren, er komen nog veel meer tomaten aan en dan kan ik de volgende keer wat extra tomaten er in doen.
Veel meer werk moet ik zeggen dan een blik tomatensoep opentrekken😉 maar dat proef je dan ook wel, het smaakt toch veel lekkerder.

Alleen als ik na het eten mijn gootsteen zie met al die afwas die het dan weer oplevert…..

Plaatjes internet
 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Kook-kunst

  1. Trees zegt:

    Als het maar lekker smaakt, dan heb je zelf toch eer van je werk? En die grote porties die jij voor jezelf kookt en invriest vind ik ook een uitkomst hoor.
    Ik kook al ruim 42 jaar lang elke keer als de soep op is een nieuwe pan verse soep en elke keer weer anders. Manlief vindt het heerlijk en mist het echt als er een keer niks meer is. De laatste weken, door de verhuizing, heb ik geen soep meer gemaakt maar moest hij het doen met een blik… Maar morgen ga ik een lekker pannetje kippensoep koken… dat is een van de weinige soepen die ik zelf ook heel lekker vind, dus sla ik 2 vliegen in een klap. We genieten allebei!
    Succes met de rest van de tomatenoogst😉

    • gewoonanneke zegt:

      Eet smakelijk al vast, er gaat niets boven een eigengemaakte vers soepje toch…….. al een beetje klaar met de verhuizingen ???

      • Trees zegt:

        Zo is dat! Ja, het wordt wat hoor, na een week had ik alle dozen in huis al uitgepakt en alles al een plekje gegeven. Het wordt steeds leuker en we hebben het buitengewoon goed naar onze zin. De tuin is klaar, dus daar hebben we al lekker van genoten met het mooie weer. Heel vaak buiten gegeten, heerlijk! Logje volgt, ik ga er weer eens mee starten, heb er nu weer zin in! Een fijne rustige zondag wens ik je!

  2. isis45 zegt:

    Ik ben ook niet zo’n held met koken. Ik kan het wel, maar mijn hobby zal het ook nooit worden.

  3. Nanda zegt:

    Ik vind koken ook noodzakelijk kwaad en mijn zoon lust niet alles dus de keuze is dan zeer beperkt. Mijn laatste echtgenoot kon erg lekker koken, dat mis ik wel. Ook dat iemand anders kookt…dat vond ik altijd erg prettig🙂

  4. Nannie Hugen zegt:

    we hebben vandaag ook selfmade tomatosoep gegeten.Ik vries gekookte tomaten in om later lekkere sausje van te maken en soep natuurlijk ook. Mijn kookkunst is ook beperkt hoor zoveel tijd steek je erin en in een hap en slok is het weer op pffft

  5. Lenjef zegt:

    Op zoek naar het perfecte recept

    een echte keukenprinses is ze nooit geweest
    en al bleef ze naar een prins verlangen
    een blauwbloedige kon ze niet vangen
    de reden dat ze alleen nog kookboeken leest

    Lenjef😀

  6. minoesjka2 zegt:

    Ik daar en tegen kook graag! En kan zowel van het koken, als het opeten, maar ook van het afwassen en de keuken weer op orde brengen genieten …… voor mij hoort dat zo bij elkaar. Het zal ook maar zelden gebeuren dat ik zakjes of kant en klaar producten gebruik. Ik maak het liever zelf, inderdaad ook de soep ……… smaakt allemaal veel beter, en gelukkig ik vind het leuk😀

    • gewoonanneke zegt:

      Ik weet dat het je hobby is en ik vind dat echt knap van je dat je dat doet . Nou zakjes en kant en klare dingen gebruik ik ook zelden hoor, hooguit zakjes met gemengde sla, zo makkelijk en binnen 5 minuten klaar haha. …… Nee als het er na zoveel jaren nog niet is zal het wel nooit bij me komen dat ik het leuk vind.

  7. platoonline zegt:

    Vooral die laatste zin spreekt me erg aan. Ik vind het niet erg om te koken maar heel veel werk maak ik er nooit van. Ik improviseer me een ongeluk en ik doe het gewoon met hetgeen in de koelkast voor handen is. Maar inderdaad, die afwas moest verboden worden.

  8. staartje zegt:

    Soep is heerlijk. Gisteren had de vriendin van mijn zoon gekookt. Zaaaalig Pasta met varkenshaasje en champions. Zelf ben ik geen kookwonder. Koken is niet zo mijn ding

Geef een reactie

