Dilemma’s

SomsHerfstbladeren langs Lek mis ik wel eens de jaren dat ik jong was zo’n jaar of 20 en dat we soms met vrienden hele avonden zaten te discussiëren over van alles. Over wat er in de wereld gebeurde maar ik herinner me ook waardevolle en soms ook wel verhitte discussies over godsdienst, wel of niet geloven, reïncarnatie, muziek en nog veel meer.
Ik vond het altijd heerlijk om met andere mensen op een open en eerlijke manier over zaken te praten.
En dat mis ik wel eens tegenwoordig.
Als het nog wel eens gebeurd dat ik een tegen antwoord geef, een andere mening of iemand  probeer ergens over na te laten denken dat sommige verhalen verschillende kanten hebben krijg ik vaak het antwoord “daar ga ik niet over in discussie”.
Ik vind juist dat sparren met verschillende meningen heel leerzaam nog steeds.
Afgelopen week nog met mijn zus. Ze zat te vertellen dat er bij haar in de zorginstelling een mevrouw was opgenomen voor revalidatie omdat haar ene been geamputeerd was.
Die mevrouw rookte altijd maar dat mocht ze niet meer van Golven in de Lekhaar man en nu zat ze steeds bij iedereen in het rookhok te bietsen voor een sigaret en die kreeg ze dan ook iedere keer weer.
Ook stom van die man dat hij dat zo probeert op te leggen aan die mevrouw hé zei mijn zus.
Ze had misschien verwacht dat ik het zou beamen maar ik zei:  Wie weet is het afzetten van dat been wel mede gekomen door het roken en is die man bezorgd over de gezondheid van zijn vrouw.
Daar ga ik niet over in discussie zei mijn zus toen, zelf een fervent roker en o wee als ik ook maar iets in het nadeel van roken zeg, dan zit ze best snel op de kast.
Ze vond dat iedereen zelf het recht had om te beslissen of hij wel of niet wilde roken.
Ik zei dat ik het met haar eens was maar als deze mevrouw zou blijven roken en ook haar andere been zou misschien ook geamputeerd moeten worden dan zit die man wel met de verzorging van die vrouw. Dan is het wel haar keuze om wel of niet te roken maar die man heeft geen keuze en staat wel voor de verzorging van zijn vrouw. En als zo’n man dan zou zeggen “je zoekt het maar uit” dan is die man een klojo omdat hij zijn vrouw niet wil verzorgen.
Riet in de LekHoe zit het dan met de eigen keuze van wel of niet roken.
Met een nietszeggende opmerking dat iedereen wel ziek kan worden (wat ik natuurlijk wel met haar eens was) stopte het gesprek.
Op zo’n moment mis ik gewoon de tijd van vroeger toen dit soort vragen en dilemma’s soms een hele avond gespreksstof opleverde.

Foto’s: Vandaar even heerlijk aan de Lek gezeten, wat een prachtige luchten, wind en water.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

8 reacties op Dilemma’s

  1. Marja zegt:

    Ik hou ook van dit soort discussies en kan dat gelukkig goed met mijn maatje.

  2. margo vonk zegt:

    Discussies als deze zijn nodig om je hoofd in beweging te houden. Misschien dat je zus dat ook wel zou willen, als er maar geen link is naar haar eigen rookgedrag….

  3. kakel zegt:

    Rokers blijven vreemde mensen. Ze proberen hun rokertje altijd te vergoelijken. Ik kan het weten, want ik heb zeker 10 jaar gerookt… Ik ga discussies ook niet uit de weg 🙂

    • gewoonanneke zegt:

      Ik weet het ook hoor, ging ook de hond uitlaten 3x ’s avonds terwijl ik gezegd had gestopt te zijn en stiekem buiten liep te roken haha….. Dus dat wat betreft maar er over praten kan toch geen kwaad.

  4. minoesjka2 zegt:

    Tja, ik weet niet of ik, toen ik nog rookte dit soort discussies ook uit de weg was gegaan, maar het zou zo maar kunnen. Aan de andere kant wat wilde je zus dan met die opmerking ? Alleen maar bevestiging? Ze weet toch hoe jij bent en dat jij geen discussies mijd ?

    • gewoonanneke zegt:

      Nou soms heb ik moeite om een een gesprek alles maar te beamen wat een ander zegt, dat verwachten ze op een of andere manier. Ik ga meestal nogal eens gauw even een tegen mening zeggen. Wordt niet altijd gewaardeerd jammer genoeg.

Geef een reactie

