Zeg ik het wel of zeg ik het niet……

KaasboerOoit maakte ik een stomme fout in een artikel voor de krant en dat verscheen ook nog eens een keer op de voorpagina. Een d in plaats van een t. Stom maar het kan gebeuren een keer, ik weet het.
Doordat ik veel mailtjes altijd moet lezen ben ik er ook wel op gefocust om fouten te zien maar soms ontsnapt er wel eens iets.
De afgelopen week ging ik een kaasboer interviewen die een nieuwe zaak begint in ons dorp, de winkel zal geopend worden door onze burgemeester.
Ik lees de folder thuis door en zie opeens dat er staat dat de burgermeester de zaak zal openen. Het staat met grote letters op de folder.
Bij het schrijven van het artikel heb ik nog een vraag over de openingstijden en ik bel de mijnheer op, ik denk zal ik het zeggen van die fout of niet. Maar misschien is de folder nog niet gedrukt en is het een voorbeeld dan kan ik het beter zeggen. Dus ik zeg het, o zegt de man, nee de folders zijn al gedrukt maar ik had het door laten lezen door een bedrijf.
Ik merk dat hij vervelend vindt en zeg nou ja joh waarschijnlijk valt het de meeste mensen niet eens op dat het niet goed er staat.
De buurman van de man is een bakker, blijkbaar heeft hij meegedaan aan een wedstrijd waarbij zijn banketstaaf in de prijzen is gevallen. Trots heeft hij dat op een Bakker bordbord buiten voor zijn winkel gezet. “Banketstaaf is bekroont met 5 sterren“.
Heb het al tien keer gezien, gelezen en ben er even zoveel keren langs gefietst en vanmiddag stap ik af, ik zie dat er een vrouw in de winkel staat die ik wel goed ken en zeg mag ik even wat zeggen, bekroont moet je met een d schrijven. Echt zegt ze, o wat stom, blij dat je het even zegt want dat staat wel knullig hé.  Nou ja als beloning neem ik een lekkere pepernoot van de toonbank, die had ik wel verdiend vond ik.
Toevallig was ik ergens met de burgemeester bij een 100 jarige en die 100 jarige had een brief van de Commissaris van de Koning gekregen die ze me liet zien. Ik zag meteen dat de naam van de mevrouw niet goed geschreven was en zo kwam het praatje daar op dit onderwerp.
Zij vertelde dat ze eens een heel grote taart besteld had voor een bedrijf als cadeau waarop zou moeten komen “huppeldepup feliciteert” maar de bakker had er op gezet “huppeldepup feliciteerd”. Zij vertelde dat de bakker vroeg of ze de taart nog wilde zien toen ze hem op kwam halen.
En meteen zag ze de fout en vroeg de bakker deze te corrigeren. Toen ik wegging vertelde ze nog zei de bakker tegen me, nou als ik anders een taart maak zet ik er altijd op “gefeliciteerd” met een d.
Zij zei, die man zal wel gezegd hebben tegen zijn personeel, wat een raar mens ik nou toch in de winkel had. Ze kan dat ook heerlijk smakelijk vertellen onze burgemeester. Ik heb haar maar niet verteld dat in de mail die ik van de gemeente kreeg over deze 100 jarige ook de naam niet goed geschreven was.
Gisteren ging ik na de welzijnsmarkt nog even naar de kringloopwinkel waar ze tegenwoordig de boekenafdeling helemaal opgeknapt hebben. Overzichtelijker en in categorieën ingedeeld.  En bij een afdeling staat er dan Leterkunde, nou dat laat ik maar hoor, het zijn tenslotte ook Kringlooptweedehands boeken en dat moet ik nog niet gaan zeuren ook toch maar ik zie het wel iedere keer als ik daar kom.
Maar ik blijf het moeilijk vinden hoor, ik weet dat ik me er zelf ook soms schuldig aan maak aan taalfouten, stijlfouten, spelfouten, typefouten en zou het fijn vinden als iemand dat zou zeggen. (Niet allemaal tegelijk) haha. En nu maar hopen dat ik dit blogje zonder fouten geproduceerd heb.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

13 reacties op Zeg ik het wel of zeg ik het niet……

  1. rietepietz zegt:

    Gniffeldegniffel, heb je nu als test geschreven ” die een nieuw zaak begint” ? Maar wie ben ik om foutjes aan te kaarten, bij mij wemelt het van de fouten en ik wéét hoe makkelijk zo’n E tje wegvalt.

  2. Marja zegt:

    Ik zie dat soort fouten ook meteen, maar meld het meestal niet.

  3. kakel zegt:

    Mijn dochters ogen vallen altijd op spinnen, de mijne op spelvoute. Er zijn ergere dingen 🙂
    Liefs Kakel

  4. minoesjka2 zegt:

    Ja. dat soort fouten kom je overal tegen, en ik ben altijd bang ze te maken, maar ja, ik maak ze ook. Weet nog goed jaren terug had ik voor het orkest de drukker opdracht gegeven programma boekjes te drukken met als aankondiging : progamma 😦 Gelukkig herstelde de drukker het.

  5. Rob Alberts zegt:

    Met bloggen wilde ik beter leren schrijven.
    Maar toch staan er nog steeds de meest knullige schrijf-, spel- en stijlfouten in mijn blogs.

    Blijkbaar ben ik hardleers.

    Vriendelijke groet,

  6. Corja zegt:

    “Ik lees de folder thuis door en zie opeens dat er staat dat de burgermeester de zaak zal openen met grote letters op de folder staan.” Volgens mij klopt deze zin niet helemaal, Anneke! 😉

Geef een reactie

