Kwaliteit

Heel lang ging ik bijna altijd samen met mijn zusje naar mijmaman moeder toe, heel gezellig maar nu zij weer een nieuwe liefde in haar leven heeft en mijn broer wat zorgtaken aan ons overgedaan heeft ga er ik de meeste keren alleen  heen. De laatste tijd belt mijn moeder me ook heel vaak op, iets wat ze voor de ziekte van mijn broer eigenlijk nooit deed. Ik moet zeggen dat ik me soms ook wel mateloos aan haar erger als ze niet van haar onderwerp af kan komen en steeds opnieuw begint maar ik heb ook vaak hele mooie gesprekken met haar. En dan geniet ik enorm van de verhalen die ze vertelt. Nestel me onderuit met een kopje thee en laat haar heerlijk vertellen, sommige verhalen weet ik al maar soms komen er opeens ook weer nieuwe dingen naar voren.
Wat ze eigenlijk nooit gedaan heeft, haar onzekerheden, dingen waar ze over na zit te denken delen met haar kinderen.
Ik herken het ook wel, herken ook heel veel dingen in haar manier van denken, misschien omdat we hetzelfde sterrenbeeld zijn, ik weet het niet. Zelf doen was ook altijd haar credo.
Maar ik snap het gevoel van haar dat ze steeds meer dingen over moet geven omdat ze het gewoon niet meer kan, niet zo gek als je bijna 99 jaar oud bent natuurlijk.
Soms denk ik ook wel, zou ik wel zo oud willen worden eigenlijk?
Zou mijn zoon later ook zo blij zijn om toch nog naar zijn moeder toe te gaan of me zien als een last, tenslotte staat hij er maar alleen voor.
Is dit leven zoals mijn moeder leeft nog waard om geleefd te worden. Ik vind van wel, eigenlijk leer ik momenteel soms meer van haar dan ik ooit daarvoor gedaan heb.

Geschreven voor de WE300 uitdaging van Plato met deze maand als thema Kwaliteit. Schrijf een verhaal van 300 woorden over dit thema zonder het themawoord te noemen. Meer verhalen op: http://platoonline.wordpress.com/2014/10/13/we-300-oktober-2014/

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Kwaliteit

  1. Corja zegt:

    Zo zeg, 99! Wat een mooie leeftijd. En ze woont nog zelfstandig? Petje af! Ook voor je liefdevolle verhaal.

  2. beauninoblog zegt:

    Mooi Anneke, ik weet zeker dat jij een heel groot aandeel hebt in haar kwaliteit van leven.
    Wat een prachtige leeftijd. Leuke WE.

  3. Marja zegt:

    Mooie invulling. Ik denk dat dit koestermomentjes zijn. Ook voor haar.

  4. staartje zegt:

    Prachtig Anneke. Mooi om die verandering in de gesprekken te lezen. Mooi geschreven ook. Dit is voor mij de echte kwaliteit van leven. Je hele log is heel herkenbaar. Heel bijzonder dat je moeder al 99 is en nog zo bij. Dat loslaten van dingen herken ik. Mijn moeder deed het, de vader van mijn partner doet het nu. Je focus veranderert en sommige dingen lukken niet meer of krijg je niet meer onder de knie zoals het invullen van Iban enzo of de wintertijd zelf instellen. Dank voor je log en Blijf genieten van de thee en het gesprek. ( oja die telefoon en dat ergeren is ook herkenbaar. Ik kreeg de tip om de telefoon op luidspreker te zetten en af en toe te hummen. Meestal is dat voldoende. 🙂 )

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat doe ik ook wel hoor maar soms lijkt ze net een grammofoonplaat die hetzelfde deuntje blijft spelen haha… wel een goeie tip trouwens want meestal belt ze ook nog als ik net zit te eten.

  5. Pingback: WE-300 oktober 2014 | Platoonline

  6. Plato zegt:

    Dus straks heb je een honderdjarige moeder. Dat is wel heel bijzonder. Je schrijft mooi over haar. En ja, hoe zullen onze kinderen later met ons omgaan. Dat weten we niet. Veel illusies maak ik me er niet over. Ze zijn zo druk bezig met hun leven dat schijnt pas later weer anders te worden. Ik vind het fijn voor je dat je haar nog hebt en misschien is het af en toe lastig maar hoe fijn is het niet dat je nog steeds van haar leert, dat je haar hebt en haar kan knuffelen.
    Over drie dagen is mijn moeder al 20 jaar dood. Ik moet plotseling heel erg aan haar denken.

    Prachtig verslag Anneke. Moge je moeder nog lang bij je blijven.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik hoop ook dat we haar nog een tijdje mogen hebben zeker zoals ze nu nog is dat vind ik dan wel belangrijk. Hoop niet dat ze nog echt dement wordt of een ziekbed krijgt. Maar ja dat heb je allemaal niet voor het zeggen. Dat hoopt iedereen denk ik wel.

  7. Wat een mooi verhaal over je moeder.
    En wat een leeftijd heeft ze al zeg 🙂
    Geniet van haar zolang het kan. Als ik dit soort verhalen lees mis ik mijn eigen moeder net iets meer dan anders.
    Ik hoop dat je moeder en jij nog lang van elkaar mogen genieten.

    • gewoonanneke zegt:

      Dank je wel. Ja ik snap dat je jouw moeder nog mist. Hoewel mijn moeder nu al heel oud is ga ik haar ook missen als ze er niet meer zou zijn. Denk anders als bij jou omdat ze zoveel jonger was en jij ook en dan kan je soms nog zo’n behoefte aan je moeder hebben.

  8. jeetjemina zegt:

    ZO! 99 jaar en nog zelfstandig! Maar of het nog leuk is?? Ik zit er niet op te wachten. En mijn kinderen al helemaal niey want die heb ik niet. En afhankelijk van anderen? Is ook niet alles.
    Maar jou verhaal is moi en voegt veel toe aan het leven van je moeder. En zo te lezen ook aan dat van jou! Prachtig toch!
    Gr eva

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik zie dat ook hoor bij mijn broer die geen kinderen heeft, die maakt zich ook wel eens zorgen. Heb het zelf ook hoor dat ik denk, wil ik wel zo oud worden maar goed, kan niet in de toekomst kijken en misschien zijn we oud voor we er erg in hebben haha.

  9. kakel zegt:

    Toch knap om op je 99-ste verjaardig zelfstandig te kunnen vieren! Logisch dat ze wat aandacht vraagt, dat hebben we allemaal nodig op zijn tijd. Je bent een lieverd dat je je moeder die aandacht ook geeft, al komt het niet altijd gelegen.. Gefeliciteerd!
    Fijne zondag en liefs,
    Kakel

  10. minoesjka2 zegt:

    Of ik wel zo oud zou willen worden, weet ik eigenlijk niet. Wat ik wel weet is dat ik soms een beetje jaloers naar mensen van mijn leeftijd kijk die hun moeder inderdaad nog hebben. Ik was de mijne al op mijn 22 jaar kwijt ………. tja, dat is het tegenovergestelde. Houd niet in dat ik me jou zorgen voor kan stellen.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat is wel erg jong om je moeder weer kwijt te raken. Hoewel ik vroeger nooit zo’n vertrouwensband met mijn moeder had was het wel zo dat ik bij groot verdriet als eerste om mijn moeder toch riep. Ja ik ben er blij mee en die zorgen ach die neem ik op de koop toe. Heb nu ook de tijd om haar wat te kunnen helpen.

  11. rietepietz zegt:

    Geweldig dát je nog gesprekken met je moeder kunt hebben. Een liefdevol logje ondanks dat je ook schrijft dat er soms toch ergernis is…misschien wel juist daaróm want het is zo menselijk !
    Ik betwijfel inderdaad of zelf zo oud wil worden want dan komt álle zorg op onze dochter neer, zoonlief kan niet wekelijks uit de USA overvliegen natuurlijk.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja die gedachtes heb ik dus ook, hoe zou het dan gaan, heb ook nog maar een zoon. Maar goed kan niet naar de toekomst kijken. En de ergernis is eigenlijk alleen als de naald blijft hangen haha soms heeft ze zo’n bui. Maar als ik buiten ben, ben ik het ook weer kwijt.

  12. Wat ik het allermooist vind aan jouw verhaal is dat beide emoties erin zitten en het toch een heel liefdevol, of misschien beter gezegd, respectvol verhaal blijft.
    Ik wens jullie beiden toe dat er nog heel lang van genoten mag worden.

  13. jokezelf zegt:

    Mooi geschreven. Mijn moeder is 84 en ook ik heb intussen een heel andere relatie met haar. Dat schijnt vaak zo te gaan. Mijn moeder dementeert wel licht, maar ik hoop dat het niet verder gaat, of dat ze ons voor die tijd verlaat. 99 Zal ze wel niet worden. Nogmaals; mooi geschreven portretje van jou en je moeder.

Geef een reactie

