Wie stem ik……..

SChippers7Nog een weekje en dan komen er bij ons verkiezingen voor de nieuw te vormen gemeente Krimpenerwaard en dat betekent dat de politici volop in de running zijn om stemmen binnen te krijgen. Flyers, op straat overal kom je ze tegen.
Door een aantal gemeenten waaronder de onze is er lang geprobeerd tegen beter weten in om deze herindeling tegen te houden want landelijk zie je dat dit soort samenvoegingen overal. Ik had dan ook nooit de illusie dat het ons wel zou lukken om als zelfstandige gemeente te blijven functioneren met alleen wat overkoepelende disciplines.
Niet voort niets waren de K5 gemeenten er nog nooit in geslaagd om op vrijwillige basis zodanig te gaan samenwerken dat dit voldoende was om een samenvoeging te voorkomen. (enkele disciplines uitgesloten die wel goed samen gingen werken zoals brandweer, politie en sociale zaken)
Ik heb het de afgelopen jaren een beetje vanaf de zijkant kunnen volgen door de dingen die ik er zo nu dan over schreef en zag ook wel dat de raadsleden de ene keer weer flirten met deze en dan weer met andere gemeenten.
En zoals dat ook bij kinderen gaat die het niet voor elkaar krijgen om samen te gaan spelen is er altijd een juffrouw of meester die tegen ze zegt, zo gaan we het doen en dat gebeurde ook bij onze gemeenten. De minister besliste dat er een herindeling zou komen en per 1 januari aanstaande is die een feit en wordt de gemeente Krimpenerwaard gevormd.
Volgende week zijn dus de verkiezingen en daarom wasstemmen vanmorgen minister Schippers uitgenodigd door de VVD om een aantal stellingen toe te lichten op het gebied van zorg en de komende veranderingen in de zorg.  Een moeilijk onderwerp.
Ik vond het wel een interessante discussie moet ik zeggen waarbij ook allerlei partijen aan het woord kwamen die hun mening en bezorgdheid konden uiten of vragen hoe in dit geval de VVD dacht het in te gaan vullen.
Gisterenavond was ik op een receptie nog aangesproken door twee jonge raadsleden uit ons dorp, die ik toevallig ook beide goed ken en beide op een verkiesbare plaats staan. De ene heeft 10 jaar als vrijwilliger bij het jeugdwerk gewerkt en de andere is mijn computerleverancier.
Een jaar of 4 geleden had ik ze beide met nog twee andere jonge politici geïnterviewd en ze vroegen of ik dit zo voor de verkiezingen nog een keer wilde doen. Kort dag zei ik maar goed, gisterenavond vast de foto gemaakt en vanmorgen heb ik ze een lijstje vragen doorgestuurd die ze beantwoord hebben, had het aantal woorden opgegeven.
Twee jonge politici uit ons dorp en dat is ook belangrijk vind ik want dat zijn wel mensen die je nog steeds aan kan spreken als er binnenkort toch meer onbekende mensen in de raad plaats zullen nemen.
Ik ben best een beetje benieuwd hoe het volgende week zal gaan, is er een goeie opkomst of interesseert het de mensen niet zo.
KrimpenerwaardMomenteel leeft het best wel, althans ik kom wel veel mensen tegen die er over praten, maar misschien zit ik ook wel in de hoek van de mensen die er wat dichter bij staan, dat weet ik niet.
We zullen het wel zien en net als toen we in 1985 samengevoegd werden met onze buurgemeente. Nu precies 30 jaar later volgt er dus weer een met nog meer gemeenten.
De slogan van destijds was “Wij blijven Lekkerkerk zeggen” , die vond ik wel mooi en hoewel we organisatorisch een gemeente Krimpenerwaard worden blijf ik gewoon nog steeds Lekkerkerk zeggen.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Wie stem ik……..

  1. Sunnyman zegt:

    Er zal ongetwijfeld een heleboel gaan veranderen in ‘onze’ gemeente Krimpenerwaard. Ik woon er zelf ook en werk in een andere gemeente in diezelfde Krimpenerwaard. Een gemeente overigens die niet bij de K5 aansluit, al denk ik persoonlijk dat dat een kwestie van tijd zal zijn.

    Voor mezelf ben ik er nog niet uit of ik uberhaupt wel ga stemmen, laat staan op wie of op welke partij. Ik heb namelijk een heel klein beetje het gevoel dat er voor heel veel politici andere belangetjes belangrijker zijn dan de belangen van de burger, maar goed ik heb nog een kleine week om mijn mening te vormen.

    Eén ding hoop ik wel van harte dat men de mooie natuur in de Krimpoenerwaard in zijn waarde laat en dat men niet altijd maar kiest voor de waarde van het geld!

  2. Gerda zegt:

    Jullie eigen dorp/stadje Lekkerkerk blijft toch wel als zodanig bestaan, of niet?
    Aan het samengaan van dorpen en steden ontkom je helaas niet, elders in Nederland heeft men ook gevochten voor wat het waard was, maar het eindresultaat was nagenoeg altijd hetzelfde. Met sommige zaken ben je beter af en met andere weer slechter…. want niet alle veranderingen hoeven per se nadelig te zijn.

    Ik heb de afgelopen dagen met veel genoegen (en bewondering) jouw blog gelezen, een heel karwei pfffff 🙂 en heb me als volger aangemeld. Waar haal je al die energie vandaan!

    M.b.t. het begin van mijn reactie viel het me op dat Lekkerkerk een ontzettend hechte gemeenschap is, tenminste zo kwamen jouw verhalen op mij over. Het zou wel jammer zijn als dit door de schaalvergroting zou verdwijnen.

    Ik verheug me op je volgende bericht.

    Hartelijke groet,
    Gerda

  3. kakel zegt:

    Ik ben allang blij dat Krimpen aan den IJssel niet in de K5 zit.
    Uiteraard ga ik woensdag ook stemmen!
    FIjn weekend en liefs,
    Kakel

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik weet niet of ik er zo blij mee ben. Nu wordt veel getrokken door Schoonhoven, ik had Krimpen niet zo erg gevonden daar gaan toch heel veel mensen ook vaak naar toe als ik tenminste dat zie op de Crimpenhof kom ik half Lekkerkerk tegen. En Schoonhoven is toch een verder van mijn bed show. We zien het wel wat het wordt.

  4. staartje zegt:

    Ook hier een samenvoeging gehad. de schaal is vergroot. Zaken waar we bang voor waren ( sluiting loket, alles in dehoofdgemeente) zijn helaas waarheid geworden. voordelen zijn er ook. kleine partijen doen nu wel mee (halen genoeg stemmen). Welke partij stemmen? vroeger was ik honkvast en stemde altijd GL. Nu weet ik het niet altijd weer. het zou afhangen van het partijprogramma. D’66, PvdA of GL in mijn gemeente denk ik. Suc met stemmen

    • gewoonanneke zegt:

      Ja precies dat soort dingen is voor de kleinere kernen niet leuk natuurlijk. Daarom kies ik denk voor vertegenwoordigers uit mijn eigen dorp niet kijkend naar partij die hopelijk voor hun dorp opkomen maar goed dat zullen ze allemaal wel willen.

  5. rietepietz zegt:

    Onze gemeente heeft een aantal jaren geleden gelukkig grotendeels kunnen voorkomen dat we door Den Haag geannexeerd zouden worden. Het bleef bij een klein stukje Rijswijk pikken om een stuk grond te kunnen bereiken dat weer van een ándere gemeente gejat was.
    Ik ben Den Haag 25 jaar geleden ontvlucht en wil er niets meer mee te maken hebben.
    Succes met stemmen en je artikel over de twee jonge politici.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja wij zijn zo klein natuurlijk het zat er wel in dat het zou komen. We zien wel hoe dingen gaan lopen, misschien valt het allemaal wel mee. Al ben ik bang dat ook mijn baantje bij de krant er hierdoor aangaat dat is wel minder dan weer.

Geef een reactie

