Op het scherpst van de snede

Vuitstellenandaag was het weer zover, ik had iemand beloofd om wat dingen voor hem te regelen en had het weer net zo lang uitgesteld tot het ook echt moest. Dat kostte me eigenlijk het hele weekend weer zo’n onderbuik gevoel van gaat het wel lukken want morgen heb ik een vergadering en moet alles geregeld zijn.
Soms weet ik gewoon niet wat het van mezelf is. Ik maak mezelf wijs dat als dingen op het scherpst van de snede gedaan moeten worden ik zelf ook op mijn scherpst ben en dat het dan ook wel gaat lukken.
Maar ik weet dat het gewoon een keer gaat gebeuren dat dit me niet gaat lukken en ik gewoon flink op mijn bek ga een keer.
Helaas heb ik dit ook nog een overgeërfd aan mijn zoon die met hetzelfde sop overgoten is en waar ik me regelmatig flink aan geërgerd heb.
uitstellen2Ik denk dan ook dat ik me bij mijn eigen kind het meest erger aan de dingen die ik herken van mezelf.
Maar vandaag ging het weer goed, ik moest nog vijf bedrijven benaderen om te vragen of ze ergens aan mee wilden werken en binnen anderhalf uur was alles geregeld. Had ik ze de bevestiging gemaild en de afspraken gemaakt. Daar loop je jezelf nou al een week druk over te maken, zei ik voor de zoveelste keer tegen mezelf, doe het voortaan eens wat sneller dan heb je al die spanning en dat vervelende gevoel ook eens een keer niet. Ik was weer aardig opgelucht, ik weet wel, ook al was het niet gelukt dan had ik nog wel een paar dagen speling gehad. Maar eigenlijk wilde ik morgen bij de vergadering waar deze dingen besproken worden wel beslagen ten ijs komen en alles geregeld hebben. Zoonlief heeft ook het oplossingsgerichte enuitstellen1 ik red me er wel weer uit op het laatste moment ook wel van mij meegekregen. En heel stiekem heb ik wel eens een keer gehoopt dat ook hij een keer onderuit zou gaan om er van te leren maar tot nu toe kwam hij er altijd weer goed mee weg.
Ben gewoon bang dat we beide deze toch niet zo’n handige eigenschap af zullen leren, al zou het alles wel een stuk rustiger maken voor ons. 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Op het scherpst van de snede

  1. Harrij Smit zegt:

    Heel herkenbaar voor mij, Anneke. Ik denk dat je een spanningsveld zelfs nodig hebt om scherp en gericht te kunnen werken en ik heb ook nog nooit meegemaakt dat ik daardoor op mijn bek ging. Eigenlijk is het (voor mij) net als met praten – vaak weet ik zelf aan het begin van een zin nog niet hoe het precies gaat aflopen en toch bevalt het mij goed om niet eerst tien keer op een zin te kauwen en er dan pas mee aan te komen. Misschien is dat eenzelfde soort spanningsveld als met uitstelgedrag en in beide gevallen is erop vertrouwen dat het goed komt waarschijnlijk (en blijkbaar) al voldoende.

  2. Nannie zegt:

    hahaha hoe leer je zoiets af dan Anneke? in elk geval niet door je bang te maken dat het eens een keer mis gaat

  3. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ik ben ook pas scherp als het moet.
    Dus herkenning!

  4. Marja zegt:

    Onze middelste zoon zit precies zo in elkaar. Hij houdt van die spanning en laat het er telkens op aan komen. Ik ben juist een vreselijke neuroot en een planner. Better safe than sorry.

  5. rietepietz zegt:

    Veel mensen werken zo, waarschijnlijk heb je gewoon de adrenaline stoot nodig die je krijgt als de stress toe slaat omdat het u toch écht hoog tijd is dat je wat gaat doen.
    Zo kan ik nooit logjes vooruit schrijven,en weet ik regelmatig nog niet waar ik het over ga hebben als ik aan een logje begin. Toch schijnt er dan al vaag van alles in m’n hoofd rond te spoken want er rolt altijd weer iets uit;-)

  6. kakel zegt:

    Dat noem je nou uitstel-gedrag. Mijn dochter is er enorm mee gezegend 🙂 Maar wie herkent zich er van tijd tot tijd niet in? Leuk blog!

  7. Rebelse Huisvrouw zegt:

    En toch werkt het, denk ik, bij veel mensen zo. Pas als iets echt MOET, komt het brein in actie. Bij mij werkt dat in elk geval wel zo, maar ik had het ook wel graag anders gezien natuurlijk 🙂

Geef een reactie

