Hemaboekjes

CarmiggeltJa mijn Hemabakje gaat de laatste tijd vergezeld van even lezen. Iets waar ik thuis nog steeds niet aan toe lijk te komen lukt we wel bij de Hema, niet dat ze me wegkijken maar soms gebeurt het wel eens dat mijn koffie al lang op is en ik nog zit te lezen. En dan neem ik  nog altijd een extra large cappuccino. Nu neem ik bijna altijd mijn fototas mee waar niet veel ruimte is  en een flink boek  kan in dus niet meenemen. Daarom neem ik naar de Hema altijd kleine boekjes mee en het liefst met korte verhalen.
En daar is de kringloop voor mij de aangewezen winkel om deze Hemaboekjes zoals ik ze noem te kopen.
Vorig jaar kocht ik al 5 boekjes met kronkels van Carmiggelt, columns van Kluun, Remco Campert, Kees van Kooten, Tim Krabbé en nog meer kleine boekjes met korte verhalen van schrijvers.
Vorige week zag ik bij de kringloop een boekje van Godfried Bomans liggen met korte verhalen en ik kocht het. Maat was goed, het paste in mijn fototas ;).
En maandag begon in er in te lezen en was ik helemaal verrast door zijn manier van schrijven en verhalen.
Ik had wel eens wat van hem gelezen maar dat was echt lang geleden.
En na Carmiggelt een paar weken gelezen te hebben, die heel beeldend dingen beschrijft, met prachtige zinnen en omschrijvingen maar soms wel een beetje gedateerd natuurlijk met wat oude woorden die nu eigenlijk niet zo vaak meer gebruikt worden.
En hoewel ze beide uit het zelfde bouwjaar 1913 kwamen (wat grappig genoeg ook het geboortejaar van mijn vader is, ze waren dus in goed gezelschap 😉 ) heeft Bomans voor mijn gevoel een veel modernere manier van schrijven maar het kan zijn dat dit ook wel later werk van hem is.
Nou ja hoe het ook is, ik was er aangenaam door verrast en zeker gisteren toen ik het verhaal las dat hij een interview had met SGodfried Bomansinterklaas.
Wat een schitterend verhaal zeg, ik vond het echt een cadeautje om het te lezen en ik kan het echt iedereen aanraden om dat eens te doen.
Ik keek voor in het boekje en zag dat ik er 20 eurocent voor betaald had en ook de andere boekjes kostten niet meer dan 0.50 cent weet ik nog en dat zijn toch wel koopjes voor zoveel leesplezier.
P.s. Het leuke van die tweedehandsboekjes vind ik ook dat er soms namen en dingen instaan zoals Beterschap, of gefeliciteerd met namen en data er bij en dat maakt me dan weer zo nieuwsgierig naar wie die mensen zijn die dat geschreven hebben of ontvangen.

Dit bericht werd geplaatst in Hemaverhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Hemaboekjes

  1. Marja zegt:

    Ik ben ook een fan van Godfried Bomans en Carmiggelt.

  2. ria zegt:

    Beide schrijvers zijn goed.,alhoewel ik Simon Carmiggelt het meest gelezen heb.

    groetjes, Ria

  3. rietepietz zegt:

    Heerlijk die boekjes met korte verhalen, ideaal voor “even tussendoor” als je weinig tijd hebt om te lezen. Van een aantal die jij hier noemt heb ik ook aardig wat gelezen, Renate Rubenstein was ook vaak lekker lezen,en Yvonne Keuls natuurlijk! .

  4. staartje zegt:

    Tweedehandsboeken zijn idd heel leuk met krantenknipsels en boodschappen. Ik ga meer en meer over naar het e-book

  5. kakel zegt:

    Ik vind de kringloopwinkel een verrijking voor de maatschappij. Duurzaam, milieuvriendelijk en spotgoedkoop. Leuke boekjes, Anneke 🙂
    Liefs Kakel

  6. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Kringloopwinkels zijn wat dat betreft heerlijke winkels. Carmiggelt is geweldig – van Bomans heb ik minder gelezen. Ga me daar ook eens in verdiepen.

  7. jokezelf zegt:

    Leuke boekjes en dito schrijvers inderdaad. Ik koop mijn tweedehandsboekjes vooral bij onze bibliotheek. Die doet geregeld heel veel in de ramsj voor 0,50 per boek, of 5 boeken voor 2,00. ‘tIs schokkend, want sommige boeken zijn zelfs nog nooit open geweest, zo nieuw zien ze eruit.

Geef een reactie

