Een mooi plaatje

Wat is de kunst van het fotograferen. Ik kijk vaak op zondagmiddag naar het kunstprogramma en regelmatig is daar een fotograaf aan het woord en in beeld.
En wat ik daarvan wel geleerd heb ik dat hoe goed je toestel ook is, hoe handig je er ook mee bent en al die technische dingen onder de knie hebt, je moet ook vaak een beetje geluk hebben om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn. En dingen zien die een ander misschien niet ziet doordat hij op andere dingen let.
Soms maak ik foto’s en die plaats ik meestal op FB en dan krijg ik amper reacties en soms veel reacties terwijl ik het zelf nou niet zulke bijzondere foto’s vind.
Omdat ik nogal veel vogels op de foto zet ben ik ook lid van een FB pagina vogelvrienden.
Daar verschijnen echt de prachtigste foto’s waar ik niet aan kan tippen. Of ik kan misschien beter zeggen, ik heb nog veel te leren (en te wensen haha ) Maar ik ben niet iemand die uren gaat zitten wachten achter een schermpje om een vogel op de foto te zetten, dat is mijn ding niet.
En soms juist op mijn foto’s waarvan ik denk wel grappig wordt door hen heel enthousiast gereageerd zoals pas op de foto van de lichtmast waar honderden spreeuwen op zaten.
De afgelopen week maakte ik voor mijn gevoel (wat watervogels betref) de foto van mijn leven.
Ik nam een reiger op de foto die midden in de sloot tot aan zijn buik in het water stond, alleen de achtergrond vond ik niet zo mooi.
Daarom liep ik even naar een andere kant om hem nogmaals op de foto te zetten, hij vloog de sloot uit en ging dichtbij me zitten op de rand van de sloot.
Ik bleef nog even kijken naar een aantal smienten die er ook zaten toen ik in mijn ooghoek de reiger de sloot in zag duiken en met een snoekje weer uit de sloot komen en hem op de kant brengen.
Het was best een redelijk groot snoekje en hij had het er druk mee zo druk dat hij me gewoon mijn gang liet gaan om alles te fotograferen. Hij gooide het snoekje op de grond en pikte hem net zo lang tot ie dood was.
Omdat ik aan de rand van een weg stond kwamen er mensen langs die begonnen te praten tegen me en dingen gingen vragen. Het werd te onrustig voor de reiger en hij vloog naar een anders weiland waar hij het snoekje opat.
Jammer dat ik dat net niet kon fotograferen maar toch was ik enorm blij met mijn bijzondere foto’s en dat vonden ook heel veel mensen op de vogelsite. Heb nog nooit zoveel leuke reacties gehad.
Waarmee de stelling van die fotografen wel bewezen is, je moet ook wel eens een beetje geluk hebben en net met je camera klaarstaan op de goede plaats als je zoiets ziet.

Dit bericht werd geplaatst in Polderverhalen. Bookmark de permalink .

4 reacties op Een mooi plaatje

  1. Dat is toch wel heel speciaal, vind je niet, dat je zo in de gelegenheid was om deze visvangst te fotograferen? En dat zonder daarvoor in de bosjes te hebben hoeven liggen, als een ware Joop van Tellingen (of zoiets) 🙂

  2. rietepietz zegt:

    Ja precies, “het moment” kunnen benutten levert meestal de mooiste foto’s op! En zo’n moment als jij hier getroffen hebt is natuurlijk een cadeautje! Ooit had ik zo’n etende reiger in de achtergrond op een filmpje, toch eens zien of ik het nog terug kan vinden.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja opeens heb je van die onverwachte dingen.Leuk zo’n filmpje, waarschijnlijk helemaal niet de bedoeling om die reiger te filmen. Ben ook geen mens die uren gaat zitten turen naar vogels hoor, daar ben ik te ongeduldig voor.

Geef een reactie

