Helemaal ik….

Als ik iets leuk vind Gereedschapis het wel wat knutselen en rommelen met boor, schroevendraaier en ander gereedschap.
Nu vind ik het hartstikke leuk om de vogeltjes in de tuin te voeren maar bij mij zijn binnen twee dagen alle vetbollen en pindanetjes leeggegeten door de kauwen en de kleine vogeltjes komen niet aan bod.
Ik weet, je kan discussiëren waarom kauwen niet en kleine vogeltjes wel mogen snoepen van mijn eten maar ik vind dat gewoon een leuker gezicht dan die hooligans van mijn tuin de kauwen. Dus kreeg ik bij mijn broer het idee om een voerplaats te creëren waar wel kleine vogeltjes kunnen eten maar de kauwen moeilijk bij kunnen komen. Hij had een heel mooie constructie gemaakt van grof gaas, hij is bijzonder handig en heeft erg veel ruimte in zijn tuin. Het is daar heel de dag een af en aan komen van allerlei vogeltjes zoals vinken, mezen, musjes, roodborstjes, winterkoninkjes, klein Jantjes, zelfs sBouwenpechten en Vlaamse gaaien en wat er nog meer rondvliegt in onze polder. Vanmiddag aan de slag gegaan om ook iets te maken met alles wat ik nog in voorraad had in mijn schuur aan oude stukjes hout, latjes, en palen. Zo ontzettend heerlijk om te doen. Gewoon zonder doel en idee beginnen en kijken waar ik uitkom. Met een boor, handhei, grondboor, krammenschieter, zaag, decoupeerzaag, accu tol, touw, handen met schroeven, haakjes, tangen, boren ging ik aan de slag.Het werd niet allemaal netjes recht zoals bij mijn broer wel natuurlijk, een maagd en die meet alles op de cm af natuurlijk. Bij mij ging het echt kijken, wat heb ik nog aan latjes en palen en hoe ga ik het doen.Een deel van de oude pergola die er nog lag om opgeruimd te worden en ik kwam een heel eind moet ik zeggen. Begon om een uur of drie en vijf uur was ik zover dat ik nog even naar de winkel kon om gaas te kopen. Met zulke grote vakken dat kleine vogels er wel door konden en grote niet. Ik had nog ooit een nietenschieter gekocht en daarbij zaten ook krammen die je in het hout kon schieten, ideaal om het gaas vast te maken en zo wordt ie ook eens gebruikt. Op de palen schroefde ik haken om dingen op te hangen. De pindapot houder installeerde ik er in.Het voorste gedeelte moet ik nog een keer overdoen. Dat is een los frame van gaas geworden want tenslotte moet ik er wel bij kunnen om het te vullen. Daar had ik net niet genoeg latjAntikauwenhokes voor. Heb wel iets provisorisch gemaakt om te kijken morgen of het werkt want dat is nog even het spannende dus. Komen de vogeltjes er wel in en blijven de grote rakkers er buiten. Ben heel benieuwd morgen hoe dat gaat, kan desnoods het gaas nog lager maken maar voorlopig hoop ik dat het zo gaat werken. Ik heb er vast patent op aangevraagd want volgens mij zijn er wel meer mensen die willen voeren zonder de tirannie van de kauwen. 

Dit bericht werd geplaatst in Tuin en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Helemaal ik….

  1. Corja zegt:

    Leuk en handig! Ik heb een voersilootje gekocht (bij de Action) waar vogelzaad in gaat. Daar kunnen alleen kleine vogeltjes uit pikken. De pindanetjes worden geplunderd door kauwen, eksters en Vlaamse gaaien. Interessant om te zien hoe ze allemaal een andere manier hebben om aan de pinda’s te komen. De kauwen hijsen de hele za(a)k op, zetten er een poot op en eten maar. De Vlaamse gaaien hakken net zo lang op het zakje in tot er een groter gat ontstaat, zodat de pinda’s er makkelijk uit te halen zijn. En wat op de grond ligt is nog makkelijker te verorberen. Heerlijk al die vogels in de tuin!

    • gewoonanneke zegt:

      Zo’n silo had ik ook maar na een paar weken kwamen ook de kauwen er op zitten en was ie in een dag leeg. Kon het niet voor kopen. Maar voorlopig werkt mijn restaurant nog niet. Dus nog even geduld hebben misschien. Ik vind het heel gezellig al die vogels in de tuin.

  2. staartje zegt:

    Whahahahaha… Ik ben benieuwd…hier geen kauwen…

  3. staartje zegt:

    Wauw…jij bent handig

  4. Marja zegt:

    Prachtig bouwwerk. Ik hoop dat het werkt.

  5. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Mooi bouwwerk.
    Inventief meisje!
    Ik vind het knap dat jij dat kan.
    Hoewel mijn handen helemaal niet verkeerd staan, kan ik niet bouwen.
    Heb met lego al moeite 😉

    • gewoonanneke zegt:

      O lego,soms zou ik er nog mee willen spelen. Heb bakken vol op de zolder staan van mijn zoon. Als hij jarig was en weer wat van lego kreeg ging ik het allemaal de avond er voor als hij in bed lag in elkaar zetten. Zo ontzettend leuk om te doen.

  6. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Wat leuk! Knap van je Anneke.

  7. kakel zegt:

    Dat heb je vernuftig aangepakt! Hartstikke goed gedaan, en wat zullen de kleine fladderaars je dankbaar zijn. Want het zijn echte hooligans, die kauwtjes 🙂
    Liefs Kakel

  8. rietepietz zegt:

    Tjonge, je hebt wél een flinke gereedschapskist zeg;-) Evengoed een leuk plan want het waar, als je vogels gaat voeren zijn het meestal de grotere vogels die die ervan profiteren. Spannend of het gaat werken1

    • gewoonanneke zegt:

      Ja goed gereedschap is het halve werk, ik heb veel gereedschap geërfd van mijn broer die had zoveel. En ik gebruik het ook want ik vind klussen zo leuk, doe het de laatste tijd veel te weinig. Voornemen voor 2015, keuken en bijkeuken opknappen haha.

Geef een reactie

