Fietsen op zondag

Fietsen op zondagVandaag nog maar een pyjama dag, wat heb ik een hekel aan dat grijze weer, hoop dat morgen de zon weer schijnt haha en ik kan gaan fietsen, daar knap ik harder van op denk ik dan van binnen zitten.
Zaterdag bij de nieuw te vormen omroep had ik nog wel een paar leuke gesprekken onder andere met een man die zelf een boek had geschreven.
Een boek over de gereformeerde gemeenschap toen hij jong was in zijn eigen dorp. Hoe het er toen aan toe ging en hoe hij dat beleefd heeft en zich er ook tegen afgezet heeft.
Het heet geloof ik “fietsen op zondag” iets in die richting.  Even googelen en ja hoor gewoon gevonden het boekje en de naam van de schrijver die ik weer even kwijt was. Roel Botter.
Maar hij had zonder dorpsnamen te noemen blijkbaar de mensen zo goed beschreven dat deze zich in zijn figuren herkenden en dachten dat het over hen ging.
Hij vertelde dat het bij de boekhandel in het dorp nu niet meer verkocht mag worden. Over dorpscensuur gesproken.
Er waren mensen met het boek terug gegaan naar de boekenwinkel met het boek waarin ze zinnen hadden onderstreept waarvan ze vonden dat dit niet kon. (Welk jaar leven we nu eigenlijk dat ze zich daar zo druk om maken). Ze wilden hun geld terug hebben en hadden dat ook gekregen en de boekhandel besloot het boek niet meer in de winkel te leggen. Bestellen kan nog wel en eigenlijk maakt me dat wel heel nieuwsgierig naar dat boek om het eens te lezen wat er zo erg aan is.
Denk dat het heel herkenbaar zal zijn. Ik vertelde de man over mijn 365 dagen uitdaging met verhalen over vroeger. En dat ik nu toevallig wat dingen geschreven had over mijn zus die “moest” trouwen en daarvoor verantwoording af moest leggen in de kerk. Hij herkende dat precies, dat kerkwas ook iets wat hem bekend voor kwam.
Hij vertelde zelfs dat bij de nog zwaardere kerken deze mensen voor de mochten trouwen drie weken achter elkaar voor in de kerk moesten zitten om een soort boete te doen. Hoe bizar eigenlijk. Leuk is dat, opeens zo’n verwantschap te hebben met iemand uit een heel ander dorp die ik niet kende maar dingen toch ook zo ervaren heeft.

 

Dit bericht werd geplaatst in RTV Krimpenerwaard en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Fietsen op zondag

  1. Corja zegt:

    Ik ben nu wel benieuwd over welk dorp het gaat. Heb zelf een tijdje in Ouderkerk gewoond.

  2. gewoonanneke zegt:

    O dat is grappig, daar ben ik geboren ;). Maar dit ging over Bergambacht.

  3. kakel zegt:

    Lijkt me heel beklemmend om in zo’n gemeenschap (vies woord eigenlijk 🙂 ) op te groeien. Wat dat aan gaat ben ik blij dat ik in de stad geboren ben. Mijn ouders “deden” niet aan geloof. Mijn man is zwaar gelovig opgevoed, het was ook een grote teleurstelling voor zijn ouders toen hij met mij thuiskwam. Uiteraard geloofde hij toen al lang niet meer. “Het ging mijn ene oor niet in, dus hoefde het mijn andere ook niet uit,” zegt hij er altijd over. Het mooie is: ik ken de bijbel beter dan hij 😉

  4. kakel zegt:

    Ik ken ze trouwens nog, de mensen die op zondag niets mogen. Vrouwen mogen zelfs niet borduren!

  5. rietepietz zegt:

    Mijn zus, die graag ouderwets degelijke kleding koopt, gaat vaak in Bergambacht winkelen.
    Het is trouwens wél een gezellige winkelstraat die ze daar hebben. Ik kwam er vroeger af en toe wel eens omdat mijn andere zus een stacaravan in Stolwijk en Berambacht is weer net even groter dan Stolwijk!

  6. Lenjef zegt:

    Machtsgeile waanzinnigen

    gehersenspoelde mafketels zijn er helaas in elk geloof
    bekrompen fundamentalisten
    die over oude teksten twisten
    voor wat mensen gelukkig maakt eeuwig blind en doof

    Godzijdank ben ik een atheïst! 🙂
    Lenjef

  7. Tja, fundamentalisme associeer je vaak met bijv. de Islam, maar ook hier kan men er wat van.
    Zelf kom ik uit een dergelijke omgeving in Twente (wij waren thuis overigens het tegenovergestelde) en daar heb ik een collega meegemaakt die bij zo’n ‘zware’ kerk aangesloten was, dat ze op haar trouwdag een witte jurk in het gemeentehuis aan had, maar voor de kerkdienst een donkere aan moest. Daarna mocht opnieuw de witte.
    En als er één gemeenschap is waar geroddeld en geoordeeld wordt…….Ik ben niet bijbelvast maar staat er niet ergens ‘Oordeelt niet opdat ge niet geoordeeld wordt’?
    Ik heb trouwens wel goede kennissen uit de orthodox protestantse hoek. Elkaar gewoon vrij laten, daar gaat het om. En zaterdags voor 0.00 uur naar huis 🙂

Geef een reactie

