Het zit in de genen

genenGisterenavond dacht ik opeens, ik ga mijn nicht eens een keer bellen. Dat zijn van die dingen die ik me al vaak voorneem en even zoveel keren komt het er niet van.
Maar gisteren dus wel. Ik heb heel veel neven en nichten maar er zijn er maar een paar waar ik nog zo nu en dan contact mee heb.
En mijn nicht uit Friesland is er een van. We zijn genoemd naar dezelfde oma en haar vader en mijn vader (die broers waren) leken sprekend op elkaar.
Daarom hebben we ook wel hier en daar dezelfde genen en zo kwamen we er gisteren in ons gesprek er achter dat we best veel overeenkomsten met elkaar hebben.
Zo heeft zij na het overlijden van haar ouders een heel herinneringsboek gemaakt waarin alle familieleden met foto’s en verhalen.
Ze is daar heel lang mee bezig geweest en ik ga er zeker het komende jaar een keer naar toe om het te bekijken. Dat zijn namelijk dingen die ik ook zo leuk vind.
Ik vertelde haar dat ik nog alle kerstkaarten heb die ik ook gekregen heb van mensen.
En zij vertelde dat zij die ook nog had, weliswaar zij in schoendozen en ik in mijn dagboeken toegevoegd maar toch.
Dezelfde interesses en dat blijkt ook wel omdat die klik met haar er vanaf het begin er was.
Wat vreemd eigenlijk dat ik met haar veel meer heb dan bijvoorbeeld zelfs met mijn oudste zus terwijl wij toch meer genen gemeen hebben zou je zo denken.
familieVanavond was ik toevallig bij de dochter van mijn oudste zus.
Zij heeft een relatie met een Poolse man.
We zitten zo te praten en dan zegt haar man. Hebben jullie wel dezelfde vader je zus en jij. Jullie zitten zover uit elkaar en hij spreidt zijn armen zover als ie kan. Nou als een relatief vreemde dat al zegt zal het ook wel waar zijn.
Eigenlijk is dat altijd al zo geweest, we zijn gewoon zo anders, op zich ook geen probleem maar wel raar eigenlijk dat ik bij een nicht die ik weinig of nooit zie meteen de verwantschap voel en bij mijn zus niet.

Plaatjes internet

Dit bericht werd geplaatst in Familie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Het zit in de genen

  1. Marja zegt:

    Wel herkenbaar. Ik heb meer gemeen met twee van mijn nichtjes dan met mijn broer.

  2. rietepietz zegt:

    Dat komt héél veel voor , zowel uiterlijk als innerlijk lijken soms neven en nichten meer op elkaar dan broers en zussen. Onze dochter lijkt veel meer op Henk z’n zuster dan op mij ( aan de buitenkant) en onze zoon lijkt weer erg op een neef van Henk . Maar het is ook maar nét “wie er naar kijkt”. In mijn familie zien ze makkelijker trekken van mij en in Henk z;n familie die van Henk.
    Gelukkig mogen we van de goede kantjes van allemáál genieten. De minder leuke kanten moeten op de koop toe nemen!

  3. kakel zegt:

    Mijn broer is gelukkig echt mijn broer 🙂 Ik heb ook een heel goede band met een nicht en neef, maar tegen mijn broer kan niemand op.
    Liefs Kakel

Geef een reactie

