Kerstkaarten

Halmark kaartenZe vallen weer volop op de mat de kerstkaarten en ik vind het gewoon heel erg leuk om ze te ontvangen.
Digitale berichten, mailtjes, sms’jes, whatsapp’jes allemaal leuk en ook blij mee maar er gaat toch niets voor mij boven een kaart die via de post komt.
Die je vast kan pakken, benieuwd van wie die is, kijken naar het handschrift en gokken van wie hij komt.
Zelf neem ik me ieder jaar voor om eens een keer niet de allerlaatste te zijn die kerstkaarten verstuurt maar toch het lukt me gewoon niet.
Vandaag heb ik de laatste geschreven en verstuurd, ook voor mijn moeder.  Het allerliefst zou ik voor veel mensen een aparte kaart kopen gewoon omdat ik het ook zo leuk vind. Maar ik beperk het tot een paar mensen en voor de rest worden het toch wel dezelfde kaarten. Anders wordt het echt onbetaalbaar.
Ik koop ze altijd na de Nieuwjaar als ze afgeprijsd zijn in de winkels al voor het volgende jaar. Dan kan ik toch iets duurdere kaarten kopen dan ik normaal zou doen. Us bent zunig he.
Het voordeel van laat kaarten sturen is dat ik nog kan reageren op dingen die mensen in de kaarten die ik krijg geschreven hebben want dat wil ik ook nog altijd. Niet standaard de voorgedrukte teksten maar iets persoonlijks toevoegen.
Niet bij iedereen maar bijvoorbeeld mensen die het moeilijk gehad hebben of juist leuke dingen voor zich hebben. Ik geniet er van als mensen persoonlijke dingen in de kaart schrijven.
Soms krijg ik ook opeens van iemand van wie ik het niet verwacht een kaart of voel ik opeens een steek in mijn borst als ik van iemand een kaart krijg die ik al zo lang niet meer gezien heb. Gaat dat gevoel nooit over dan.
Vanmiddag nog zitten schrijven, dit keer had ik een roodborstje in de sneeuw voorzien van een tekst er in geplakt.  Heb gewoon geen zin om zo’n 50 x mijn naam te zetten.
Ik ben dan echt in een heel sentimentele bui als ik dat doe, zet kerstmuziek op het liefst een beetje klassieke redelijk zware muziek, geen jinglebell of zo. KerstwensannekeNeem een lekker kopje thee er bij, strooi voor de vogeltjes wat voer zodat ze gezellig voor mijn keukenraam zitten in de tuin.
Steek door het hele huis waxinelichtjes aan.
Ik zwijmel, ik geniet en voel me best een gezegend mens momenteel. Heb dit jaar gewoon zoveel leuke en lieve reacties van mensen gekregen. Cadeautjes met Sinterklaas en nu al weer voor de Kerstmis.
Ooit zei iemand tegen me: Jij leeft uit een korf zonder zorg.
En nu aan het einde van het jaar voor mij opeens alles een beetje goed lijkt te vallen voelt het voor mij ook wel zo en kijk ik met een fijn gevoel vooruit naar het nieuwe jaar.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

6 reacties op Kerstkaarten

  1. rietepietz zegt:

    O ja zeker, er gaat niéts boven een échte kerstkaart , nou ja, zelf kerstkaarten ontvangen is nog nét even leuker en ik mag niet klagen.
    de kaarten worden eigenlijk ieder jaar goedkoper maar helaas worden de postzegels ieder jaar duurder en dat is jammer! Veel mensen kiezen dan voor digitale Kerstwensen. Van sommige begrijp ik dat, die hebben er een ( in mijn ogen) goede reden voor en die stuur ik toch een gewone kaart. Maar zoals je zegt…. een hand vol post van de mat rapen …gissen van wie…enz.!
    De adressen draai ik uit op de computer, beter voor de leesbaarheid, en de uitgespaarde schrijfenergie benut ik om, net als jij een persoonlijke boodschap op iedere kaart te zetten.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik schrok ook ging postzegels kopen voor mij en mijn moeder was ik ruim 50 euro kwijt.
      En kan me dan voorstellen dat mensen wel even twee keer nadenken. Maar goed vind het ook zo leuk dus toch maar wel.

  2. kakel zegt:

    Ik heb echt een hekel aan het schrijven van de kaarten. Tot voor kort stelde ik het zo lang mogelijk uit, maar net als vorig jaar ben ik direct na Sinterklaas begonnen. Ideaal, de hele bups op de post gedaan en dat was dat 😉 Maar zo leuk als de brievenbus kleppert.. Meestal zie ik aan het handschrift van wie de kaart komt, maar het lukt niet bij allemaal.
    Fijne zondag!
    Liefs Kakel

  3. minoesjka2 zegt:

    Ondanks dat ik niet veel echte kaarten terug krijg, vind ik het heerlijk om echte kaarten te sturen, het is een ritueel wat voor mij bij kerst hoort.

    • gewoonanneke zegt:

      Nou ik ben ook wel een beetje gaan schrappen van mensen die ik echt nooit meer zie of hoor of iets mee heb. Maar krijg altijd nog wel aardig wat kaarten. En het sturen van kaarten vind ik ook echt iets voor deze tijd van het jaar.

Geef een reactie

