Terug naar de boodschappentas

plastic zakkenBij ons in het dorp wordt sinds een paar jaren plastic apart verzameld en opgehaald een keer in de twee weken. De plastic zakken ervoor krijg je gratis aangeleverd. Op verschillende lantaarnpalen zijn haken gemaakt waar je de zakken op kan hangen zodat ze niet opgemaakt worden door katten of ongedierte.
Ik ben er meteen mee begonnen en ook best fanatiek daarin moet ik zeggen en ik merk ook wel dat sommige mensen me daar een beetje om uitlachen.
Het zij zo.
Ik weet nog dat mijn zoon de eerste keer met zijn vriendin een patatje bij me kwam eten en zij netjes na afloop alles in de vuilnisbak gooide.
Nu ben ik ook weer niet zo erg dat ik dat meteen als zij daar voor de eerste keer is ga zeggen dat het in een aparte bak moet.
Maar mijn zoon, mij een beetje kennende, zei een beetje gniffelend, zo van ach ja die moeder van mij hé,  mijn moeder doet het in aparte zakken.
Een paar maanden later zei  mijn schoondochter wel tegen me, eigenlijk heb je wel gelijk en het is een kleine moeite.
Afgelopen kerst ging ik de dag er voor eten klaar maken en alle dingen uitpakken die ik gekocht had en op schaaltjes doen en dat soort dingen die vooral gedaan kunnen worden.
plastic1Ik had een lege plastic zak naast me gezet om alle plastic verpakkingen in te doen en aan het einde van de dag had ik gewoon een zak vol plastic afval.
Vlees in bakken, koekjes, snoepjes en weet ik wat ik allemaal nog had, het zat allemaal in plastic, soms met papier, verpakt. Eigenlijk wist ik het best wel maar schrok ik er toch weer een beetje van.
Vandaag ging ik een paar voorjaarsplantjes kopen voor buiten op mijn tafel te zetten, narcisjes en de mevrouw in de winkel vroeg of ik het in papier wilde of in een plastic zakje en dat kostte dan 0,05 cent.
Dus ik zei geef maar mee in een papiertje, ik heb altijd een boodschappentas bij me waar ik wat dingen in kan doen.
Het is verplicht sinds januari zei de mevrouw van de winkel en ik vond het niet zo’n gek idee, dat ze geen gratis plastic zakjes meer mochten geven.
Soms vind ik het ook wel een beetje lastig moet ik zeggen zoals wanneer je iets van kleding of zo koopt. Dan moet je dat ook los in je tas doen waar ook nog andere boodschappen inzitten. En stel dat je moet ruilen, dat lijkt me niet ideaal dus.
Plastic hoe makkelijk en handig ook is gewoon een ramp voor het milieu als ik kijk hoeveel er overal langs wegen en dergelijke ligt. Dan kan gewoon niet goed zijn, het breekt totaal niet af.
Dus weer terug naar de ouderwetse boodschappentas, minder plastic en zeker niet het statiegeld afschaffen dan wordt het nog gekker volgens mij.
Ik heb wel gemeenten gehoord waar ze ingeleverde kleine flesjes zonder statiegeld bijvoorbeeld plastic10 cent voor geven. Dat geeft veel jongeren de gelegenheid om flesjes op te zoeken om zo wat bij te verdienen.  Ik begreep dat het best goed werkte.
Het is best een moeilijk probleem natuurlijk maar met een beetje goede wil van iedereen kunnen we zei het op bescheiden schaal toch wel helpen om het wat te verminderen en in te leveren zodat er weer nieuwe producten van gemaakt kunnen worden.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Terug naar de boodschappentas

  1. Corja zegt:

    Het is ongekend hoeveel spul in plastic wordt verpakt, soms zelfs nog in meerdere lagen. Dat was wat ik juist ook deze kerstdagen merkte: zo veel extra afval. Ik heb me voorgenomen er een beetje beter op te gaan letten. En het meenemen van een boodschappentas moet gewoon (weer) een tweede natuur worden!

  2. kakel zegt:

    Wij doen ook onze uiterste best met alles gescheiden in te zamelen. Oud papier, glas, gft-afval en ook het plastic. In Noorwegen gaan ze nog een stapje verder: daar worden de verpakkingen van melk en yoghurt e.d. ook apart ingezameld. Hoe meer, hoe beter! Helaas hebben wij buren die alles door elkaar in de grijze kliko fl*kkeren. Daar word ik dan weer verdrietig van…Ik heb altijd een boodschappentas bij me. Eentje van Eco-plaza 🙂

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat dilemma heb ik ook Mirjam. Omdat ik nu altijd zo weinig vuil heb, heb ik tegen de buren gezegd dat zij wel als ze over hebben in mijn bak mogen gooien en hun scheiden dus ook niets. Tja ……. ben ook geen moraalridder om daar iets van te gaan zeggen al vind ik het wel een beetje jammer eigenlijk.

  3. Marja zegt:

    Wij zijn al 10 jaar niet anders gewend. Plastic, drinkkarton, blikjes in de ene zak, glas wordt aan de deur opgehaald en gft gaat de composthoop op. Hierdoor hebben we slechts 3 pedaalemmerzakjes restvuil per week.

    • Marja zegt:

      O ja, papier en karton wordt hier ook maandelijks afgehaald.

      • gewoonanneke zegt:

        Bij ons wordt iedere maandag oud papier opgehaald door de ANBO die doen er activiteiten voor senioren voor. Glas e.d. gaat ook apart in een bak bij de supermarkt. Plastic wordt opgehaald en restafval en groen afval ook gescheiden. Daarbij nog heb ik bakjes voor batterijen, cartridges en zo. Maar als je er eenmaal aan gewend bent is het helemaal niet zo’n probleem hoor. Ben soms wel een beetje fanatiek want ik heb zelfs op de gootsteen een klein bakje staan voor mijn papieren theezakjes haha…..

  4. minoesjka2 zegt:

    bij ons word plastic niet apart opgehaald. er staan een paar containers in elke wijk, soms denk ik wel eens dat ik de enige ben die daar gebruik van maak, jammer want ik vind het een goede zaak dit te scheiden.

  5. rietepietz zegt:

    Hier wordt gelukkig ook plastic ingezameld en dat houden we dus apart, kleine moeite toch?
    Ik gebruik inderdaad altijd een boodschappen tas en daarin kun je dus altijd een (al gebruikt) plastic tasje bewaren voor die keer dat je iets van kleding koopt.

  6. Joke Zelf zegt:

    Het is volkomen idioot hoeveel verpakkingsmateriaal overal omheen zit. Wij moeten alles zelf wegbrengen naar verschillende containers en dat doe ik braaf, net als mijn buren, want de containers worden regelmatig geleegd en ze puilen evengoed uit. De plastic zakjes die ik bij de boodschappen krijg (kreeg), worden door ons zo lang mogelijk hergebruikt, ook in de pedaalemmers, en we nemen altijd een boodschappentas mee. Dus ik vind het prima dat al die gratis plastic zakjes afgeschaft worden. Als ik er onverhoopt toch eentje nodig heb, dan koop ik die wel om het weer te hergebruiken.

Geef een reactie

