Jagen Ja of Nee ?

Eenden (3)Vandaag gaan fietsen, ik voel het goed aan mijn benen die toch een aantal weken in de auto gezeten hebben. Maar het is heerlijk, ik zuig de winterse lucht op in mijn longen en neem de langste route midden door de polder heen.
Ik zie weer veel meer dan wanneer ik in de auto zit en stap zo nu en dan af om even rond te kijken.
Zo zie ik ook al weer dat de wilde eenden bezig zijn paartjes te vormen. Een vrouwtjes eend wordt “belaagd”door 5 woerden om haar heen en ze probeert zich gauw uit de poten te maken.
En dan moet ik denken aan het verhaal dat een jager me een keer vertelde over het jagen.
Ik weet best dat veel mensen er tegen zijn dat er gejaagd wordt, het zielig vinden maar gewoon wel een kipfileetje eten van een kip die het waarschijnlijk veel slechter gehad heeft dan de eenden uit de polder.Fazant (2)
Hij zei tegen me, let maar eens op als je door de polder fietst, er zijn veel te veel mannenfazanten en wilde eenden woerden. De vrouwtjes eenden en vrouwtjes fazanten worden belaagd door al die mannetjes waardoor er geen evenwicht is.
Wij jagers zijn ook de “wakers” van het natuurbestand in de polder en we zullen echt niet zoveel schieten dat we bepaalde soorten uitroeien want daar hebben we in principe alleen ons zelf maar mee.
En dat gaf mij toch wel een heel andere kijk op het jagen in de polder. Tenslotte is jagen denk ik net als vissen toch voorzien in de eerste levensbehoefte, misschien zelfs een oerdrift.
Natuurlijk is dat nu niet meer nodig maar je ziet gewoon daar waar niet meer gejaagd mag worden dat de gezonde en evenwichtige populatie verdwijnt.
Er zullen best veel argumenten tegen in te brengen zijn en ook alle jagers zullen niet de regels in acht nemen. Excessen heb je overal. Maar toch het heeft me wel aan het denken gezet en als ik dan zo vandaag zo’n vrouwtjes eend bijna gemolesteerd worden door 5 woerden komt dit gesprek wel weer Eenden zwemmend 1bij me in herinnering.
Zelf ben ik wat dat betreft opgegroeid tussen de boeren en de manier waarop mensen toen met dieren omgingen. Meestal waren de katten er om de muizen te vangen en de hond om het erf te bewaken en de konijnen werden opgefokt om met de kerst gegeten te worden.
Ik weet dat die dingen wel veranderd zijn maar het oversentimentele “gedoe” wat sommige mensen tegenwoordig hebben ten opzichte van hun huisdieren, dat is ook niet helemaal mijn ding moet ik zeggen.

Dit bericht werd geplaatst in Polderverhalen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Jagen Ja of Nee ?

  1. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    De natuur, de natuur laten.
    Hoewel die Canadese ganzen het te bont maken 😉

    • gewoonanneke zegt:

      Ja die ganzen worden er inderdaad ook steeds meer. Maar wat dacht je van de zwanen in de polder. Vanmiddag zag ik een weiland vol met witte zwanen. Worden er ook steeds meer. En de natuur de natuur laten ben ik ook wel met je eens hoor, alleen hier in dit drukke landje is het niet echt meer de natuurlijke omgeving voor veel vogels.

  2. Marja zegt:

    Tja … om het eendje te redden … oké dan.

  3. kakel zegt:

    Eh…hier hebben wij een meningverschilletje, maar ik heb niet het idee dat dit tot een excalatie zal leiden. Amen 😉
    Liefs Kakel

  4. rietepietz zegt:

    Jagers hebben zéker een functie en, mits aan goede regels gebonden, is er niets mis mee.
    Zoals je al zegt, ook de koe en het varken worden toch gewoon geslacht om gegeten te worden.
    Bij eenden in de groe steden speelt óók nog mee dat de beesten vaak teveel gevoerd worden, daardoor hoeven “de heren” zich al helemáál niet druk te maken om aan voer te komen en kunnen zich “op de vrouwtjes” concentreren !

  5. Ach ja de natuur… soms is het wreed!

  6. Lenjef zegt:

    De overschot gaat in de diepvries

    een erg geslaagd feest
    betekent vaak
    ’t hangt af van smaak
    de dood van een beest

    Lenjef

  7. minoesjka2 zegt:

    ben het met je eens hoor, al dat sentimentele gedoe, maar met kerst bijv. wel wild willen eten …….. tja,

Geef een reactie

