Waarnemen

Duifjes“Ga eens aan de kant”  Maria zucht, Paul is er helemaal klaar voor hoor, zijn verrekijker in de hand, papieren, pennen, een kopje koffie erbij, zijn fototoestel startklaar, dan gaat ie zitten voor het raam.
Ze weet dan moet ze hem maar niet storen, dat is zijn hobby en een keer per jaar is het zijn dag, de nationale vogelteldag en daar gaat ie helemaal voor.
Maria maakt zich maar uit de voeten, al eerder begon hij vanmorgenKauw (4) te mopperen dat ze nog niet alles weggehaald had uit de vensterbank, ze wist toch dat het teldag was.
Al vroeg had hij buiten in de tuin alles nagekeken, de vetbolletjes, het voer, de pinda’s, vers voer voor de insecteneters. Altijd hoopt hij weer dat er dit jaar bijzondere vogels in de tuin komen.
Gespannen zit Paul naar buiten te kijken, hij ziet al heel wat vogels zitten maar hij moet nog even wachten want er moet precies een uur geteld worden.
Als de klok 10 uur slaat begint hij, kijken, strepen, Meesje winter 2014aanvinken welke vogels er zijn en hoeveel er van zijn. Het eist de nodige concentratie want je mag natuurlijk niet de vogeltjes die wegvliegen en weer terugkomen nog een keer tellen. Je moet deze dingen serieus nemen.
Maria maakt zich maar uit de voeten want wee je gebeente als ze ‘zijn’ vogeltjes zou verjagen door onverwachte bewegingen.
Paul is een beetje teleurgesteld, door de warme winter zijn er minder vogels dan andere jaren.musje3  En veel bijzondere soorten kan hij niet ontdekken.
Als Maria weer thuis komt uit hij zijn ongenoegen.
Ze zucht en denkt, gelukkig is het maar een keer per jaar. Voor zijn hobby als vogelaar gaat hij de rest van het jaar naar buiten met andere vogelvrienden.
Zijn lijstje met nog te fotograferen vogels is gelukkig nog heel lang.
Een uitdaging van Plato met dit jaar het woord Waarnemen.
Een verhaal maken van 300 woorden waarin het maandwoord niet genoemd mag worden. Meer verhalen op :  https://platoonline.wordpress.com/2015/01/13/we-300-voor-januari-2015/

Dit bericht werd geplaatst in WE 300. Bookmark de permalink .

33 reacties op Waarnemen

  1. Marja zegt:

    Zo actueel. Wat een leuke invulling.

  2. beaunino zegt:

    Heb je zelf ook geteld?

  3. Pingback: WE-300 voor januari 2015 | Platoonline

  4. Plato zegt:

    Van de week hoorde ik net dat de mus weer op nummer 1 staat, gevolgd door de koolmees en de merel.
    Paul mag geen terugvliegende vogeltjes tellen, want dat zou dubbel zijn. Ik vraag me af of je dat altijd wel kan constateren. Als een mus buiten je blikveld een rondje vliegt tel je hem misschien wel weer gewoon mee.
    Heel leuk verhaal, Anneke. Je hebt hier een originele vorm van waarnemen beschreven.

  5. kakel zegt:

    Elke inspiratie van wie dan ook is meegenomen. Ik vind het een heel originele invalshoek! Dat de mus weer op 1 staat vind ik helemaal niet erg.
    Liefs Kakel

  6. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Bijzonder leuke invulling voor een geweldig geschreven WE
    Dank je wel!

  7. jokezelf zegt:

    Grappig die vogelaars!, Leuk waargenomen WE

  8. anoniemandal zegt:

    vogeltjes kieken is leuk

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat doe ik ook graag hoor maar ben geen vogelaar, ga geen uren zitten wachten op een vogeltje dat misschien dan nog niet komt. Ben meer van de kijken, schieten en weer doorlopen/fietsen.

  9. rietepietz zegt:

    Aan de telling doen we niet mee maar we kijken natuurlijk wel vaak wat er allemaal rond fladdert in onze tuin. Een aantal jaren geleden zag ik een vreemde vogel die alléén maar een Hop geweest kan zijn in de tuin, ik hoorde dat er dit jaar óók een Hop gezien is, best wel bijzonder!

    • gewoonanneke zegt:

      O wat leuk dat is echt bijzonder. Ik ben lid van een vogelsite waar de echte vogelaars foto’s plaatsen en daar zie ik ze ook zo nu en dan. ZIjn aparte vogels om te zien. Ik tel ook niet hoor, Kijk er liever naar.

  10. Zo dat lijkt me inderdaad een hele kluif. Zie het verschil maar tussen de mussen, vinken enzv…
    Heel goed deze WE !

  11. dieneke zegt:

    Leuk deze WE,helemaal passend bij jou want er komt nogal eens wat bij je langs gefladderd en jij fladderd langs hun in de polder.Wij hebben hier ook leuke bezoekers in de tuin,eksters,vlaamse gaai,vinken en roodborstjes en al jaren 2 houtduiven en ja ook mussen.Minder zijn de reiger en de meeuw maar ja zo tussen polder en de zee heb je dat.

    ot; ik heb zelfs 4 blogs tis wat hé.

  12. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Wat een leuke WE – ik was écht even in de woonkamer bij het echtpaar!

  13. Harrij Smit zegt:

    Zo’n saai klusje, dacht ik altijd. Vogeltjes tellen. Maar je weet het in 300 woorden aardig tot leven te brengen. Leuk om te lezen.

  14. Mrs. T. zegt:

    Ik geloof dat ik hier in de tuin ook zo uitgeteld zou zijn. Het is rustig met de vogeltjes. Het strooivoer laten ze zelfs liggen. Verwende nesten. 😉

  15. Ik was een dag te laat, maar hier zijn het toch alleen maar mussen, zelden een roodborstje en af en toe een merel. Alleen van de week zat er een Vlaamse Gaai in de buurt (helaas niet in de tuin).
    Mooi waargenomen, als die vogeltjes. Ik hoop dat Paul zijn lijstje ooit compleet krijgt.

    • gewoonanneke zegt:

      Nou ik zit op een vogelsite er er zijn nogal wat verschillende vogels in Nederland, heb er al veel van geleerd. Maar die echte vogelaars hebben ook lijsten van vogels die ze nog willen vinden en op de foto zetten. Zou het geduld er niet voor hebben om uren op een vogeltje te gaan zitten wachten.

  16. Dwarsbongel zegt:

    Zenuwendag voor de tellers, denk ik! Het is toch wel een ultieme vorm van waarnemen, dat vogels tellen – je moet al die beestjes ook nog maar weten te onderscheiden: hoeveel soorten mezen zijn er b.v. wel? Mijn onderscheidend vermogen is niet nul, maar wel beperkt…

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik ken er ook niet zo heel veel hoewel ik lid ben geworden van een vogelsite en daar leer ik wel heel veel bij. En het leuke is dat ik dan ook als ik buiten fiets meer verschillende vogels zie en herken. Maar een echte vogelaar zal ik nooit worden en een teller ook niet.

Geef een reactie

