De nieuwe tijd net wat u zegt……

Wilgen3Vanmorgen bij mijn minibaantje gaan werken en daarna heerlijk gaan fietsen. Het was best nog wel fris en grijs maar had zo’n zin er in, heerlijk mijn camera meegenomen, dacht misschien kom ik nog wat tegen. Hoewel dit saaie en grijze weer me nog niet meteen uitnodigde om ergens te stoppen om foto’s te gaan maken.
Broodje gaan eten bij de Hema, bijna heel mijn crypto van afgelopen zaterdag uit het AD klaar, nog een paar woorden missen maar dat komt wel, merk dat ik er weer een beetje inkom zo.
Terug een lange route genomen door het Loetbos. Voor mij is fietsen gewoon zoveel fijner dan autorijden. Ik zie de vogels, hoor de vogels.  Alles lijkt nog winters rustig te zijn in vogelland.
Een paar honderd meter voordat ik thuis ben staat er een bord, werkzaamheden, wachttijd maximaal 10 minuten. IMG_2708Ze zijn bezig met het snoeien van de wilgen langs het fietspad.
Al wachtend denk ik terug aan hoe dat vroeger ging, meestal was het snoeien van de wilgen werk voor de boerenknechten als het winter was, de koeien op stal stonden en er dus minder werk was te doen op het land. Het liefst als er ijs in de sloten lag zodat de takken op het ijs vielen en makkelijk verwijderd konden worden.
Dan gaat het er nu heel anders aan toe. Een rijtje machines staan er die het werk vergemakkelijken (het aantal arbeidsplaatsen drastisch verminderen) .
Allereerst een hoogwerker met twee manWilgen9nen er op met grote kettingzagen, daarna volgt een auto met grijper die de takken van de weg en uit de sloot haalt en ze meteen in de volgende machine stopt die ze weer versnippert. Alles weer klaar en opgeruimd.
Ik maak wat foto’s. Ik ben gek op wilgenknotten en stronken, op een of andere manier boeien die mij altijd.
Op een gegeven moment mag ik langs de tractoren lopen met mijn fiets, een heel eind wegzakkend in de zachte berm, daar gaan mijn nieuwe laarzen weer, en mijn fiets over dikke stammen tillend.  Wilgenmiddelvinger
Ach het lukt allemaal wel weer. Als ik thuiskom lekker muziekje aan, meezingen, echte chocolademelk maken van cacaopoeder net als vroeger en niet met de kant en klare korrels en mijn foto’s bekijken.
Ik zie een wilg en meteen schiet in in de lach. Het lijkt wel of ie zijn middelvinger omhoog heft en protesteert tegen de huidige manier van snoeien.
Onzin natuurlijk, ik snap heus wel dat je de vooruitgang niet tegenhoudt, ik kook ook niet meer op een houtkachel.
Maar de nieuwe tijd, net wat u zegt……….. het maakt me soms melancholiek

Dit bericht werd geplaatst in Polderverhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op De nieuwe tijd net wat u zegt……

  1. Marja zegt:

    Hier waren ze vanmiddag ook bezig met hoogwerker en versnipperaar. Sommige bomen hadden ze heel lelijk gesnoeid. Alsof de zaag bot was. Arme bomen. Ik zou ook mijn middelvinger opsteken.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja he, ik weet dat het onbetaalbaar is als dat allemaal handmatig zou moeten worden gedaan dat snap ik best wel. En het wordt in ieder geval nog gedaan en zo de mooie knotwilgen bewaard.

  2. Plato zegt:

    ….langs het tuinpad van mijn vader, de bomen niet zo hoog zag staan.

    Tja, ook bomen moeten een keer naar de kapper. Alleen spoorbomen niet.

    Wil je hier eens een cryptische omschrijving neerzetten. Dat lijkt me wel leuk.

  3. beaunino zegt:

    O ja, ik zie het. Het was vast heerlijk op de fiets. Ik heb gisteren een rondje gedaan. Voor de mist intrad.

  4. Geniet maar zoveel je kunt! Is je fiets weer helemaal OK?
    Mooie foto’s weer! Die wilg lijkt op een vuist…

  5. minoesjka2 zegt:

    ja, ik moet zeggen ik me jou melancholiek helemaal voorstellen, heb ik ook wel eens last van 🙂

  6. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Haha, die middelvinger van de boom, het lijkt inderdaad zo!

  7. rietepietz zegt:

    En toch is het moderne werken lang niet altijd beter, neem die mensen met de bladblazers… veel lawaai, veel stank en één windvlaag en alle blad dat naar de kanten geblazen werd ligt weer over het pad!

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik kreeg ooit ook zo’n ding cadeau van mijn zoon die spullen op ging halen bij de rommelmarkt en hij dacht me daar een plezier mee te doen, gebruik hem nooit. Dus de volgende rommelmarkt mag ie weer mee.

  8. Lenjef zegt:

    Tot er alleen nog mensen zijn…

    veel bomen, eigenlijk heel de natuur
    wordt onmiskenbaar vermenselijkt
    dat merkt iedereen die er naar kijkt
    straks is niets nog natuurlijk en puur

    Zoals altijd geweldig goed geschreven, Anneke!
    Lenjef

Geef een reactie

