Maandag patatdag………..

IMG_2690Afgelopen maandag was er in een deel van ons dorp een stroomstoring en dat was ook het geval in het zorgcentrum, precies op het tijdstip dat het eten voor de mensen opgewarmd moest worden.
Dat eten wordt niet meer in het verzorgingstehuis klaar gemaakt maar aangeleverd vanuit een bedrijf die dit soort dingen allemaal klaarmaakt, wat ik altijd een gaarkeuken noem.
Wat te doen was de vraag. Dan maar een keer brood eten tussen de middag en als alternatief ’s avonds de bewoners ( moet eigenlijk cliënten zeggen) verse patat met een balletje gehakt en appelmoes en een toetje geven.
Zo gezegd zo gedaan. Mijn zus werkt in het zorgcentrum in de keuken en precies ook op deze dag.
Ik zou haar om 3 uur ophalen om haar naar huis te brengen in haar eigen auto haha maar ze belde of het ook om een uur of half 6 kon omdat ze patat moesten bakken en rondbrengen bij de mensen.
Kom wat vroeger zei ze, dan kan je misschien ook even meehelpen met uitdelen dus ging ik daar naar toe. Ze waren al druk bezig met bakken en uitdelen, veel kon ik niet meer doen, voor ik wist waarheen waren ze er al klaar mee. Het liep eigenlijk gesmeerd en de bewoners genoten van de versgebakken patat die ze normaal nooit krijgen. En voor het personeel was het eigenlijk ook best leuk om dit zo te doen.
Ik liep mee want ik dacht, gewoon ook leuk om er een kort stukje over te schrijven in de krant. En wat foto’s maken. Het was echt hartverwarmend om te zien, een bewoner zei, van mij mag er wel vaker een stroomstoring komen hoor.
Moest ook wel lachen bij een echtpaar, ik kwam er binnen en daar stond het bord met patat, een tweede bordje er op geplaatst. Dus ik zei, gaat u niet lekker eten, nee zei die man, we eten altijd pas om half 6 (het was kwart over 5)  dus we wachten even.
Dus ik zie dan wordt het misschien wel slap, het is nu lekker vers en knapperig, maar nee, tijd was tijd. (hoop niet dat ik zo word maar ben bang van wel haha).
Maar het had de keukenleiding wel aan het denken gezet, waarom niet een keer in de maand patatdag.
Te gek voor woorden trouwens wat er vervolgens gezegd werd, er moet toch op het eten bezuinigd worden weer(weet niet hoeveel per dag er voor eten gereserveerd is maar het is echt al minimaal) en dan is zo’n patatdag ook wel welkom.
Maar goed, op wat voor gronden zoiepatatts in het leven geroepen wordt doet er dan misschien niet toe. Ik denk dat de bewoners er wel blij mee zijn want ze zaten allemaal lekker te smikkelen en geen vervelende gezichten
gezien. En er was nog genoeg patat en balletjes over dus had ik een makkelijke maaltje en het smaakte heerlijk.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Maandag patatdag………..

  1. Plato zegt:

    Een feestmaal voor de oudjes dus. Leuk.
    Om het nu wekelijks, uit bezuiniging te doen, lijkt me heel erg verkeerd. Zo gezond is zo’n maaltijd niet. Volgens mij komt er in zo’n tehuis genoeg geld binnen om iedereen een behoorlijke maaltijd te geven.
    Leuk stukje. Ik hoop dat ik later ook niet zo wordt als dat echtpaar, maar ja 🙂

    • gewoonanneke zegt:

      Nou wekelijks hoeft niet natuurlijk maar zo een keer per maand zouden die mensen het zeker wel waarderen in plaats van die kant en klare maaltijden. Er komt ook genoeg geld binnen maar al die managers kosten wel heel veel geld, blijft er weinig over voor eten, het is echt schandalig weinig per dag wat er besteed mag worden.

  2. Harrij Smit zegt:

    Ik kan me voorstellen dat de cliënt-bewoners (bah wat een zakelijk marktwerkingwoord is dat ‘cliënt’ toch) blij waren met zo’n lekker patatje. En waarom eigenlijk niet – een beetje minder gezond maar eg lekker tussendoortje zal hen niet belemmeren om oud te worden. Dat is ze allang gelukt. Leuk stukje.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik vind het ook een rotwoord cliënten. Pff waarom niet gewoon bewoners dat klinkt toch wel wat gezelliger. En inderdaad zo’n patatje een keer per maand zullen ze niets van krijgen.

  3. minoesjka2 zegt:

    had inderdaad op de radoi over de stroomstoring gehoord. nou, toch goed opgelost? en jij waarschijnlijk nog een leuk artikel voor de krant ook 🙂

  4. rietepietz zegt:

    het is toch verschrikkelijk dat mensen in dit soort tehuizen nooit geen vérs klaargemaakt eten meer krijgen. Ik zie dat ook bij Maron in het huis, altijd eten dat opgewarmd wordt en waar de fut allang uit is.
    Patat zou ik dan weer geen traktatie vinden maar veel anderen wél. Bij Marion in het huis is inderdaad één keer in de maand een snackdag met patat kroketjes en worstjes .

    • gewoonanneke zegt:

      Ja juist omdat die mensen dat nooit meer eten vonden ze het waarschijnlijk zo lekker. Ja het is inderdaad massa eten en jammer dat het niet meer vers gekookt wordt. Hier alleen met de kerst nog en als ze jarig zijn. Te gek eigenlijk.

  5. kakel zegt:

    Mijn dochter werkt regelmatig in het weekend in de bediening. De oudjes – klinkt wat oneerbiedig maar zo bedoel ik het niet – houden vooral van “echt Hollands eten” zoals ze het zelf noemen. Groente, aardappels en vlees mét jus.
    Ik vind het verkeerd om op deze manier te bezuinigen. Een keer in de maand patat eten, alla, dan doe je de bewoners waarschijnlijk nog plezier, maar elke week… Ik eet toch liever knapperige frietjes dan koude slappe 🙂

    • gewoonanneke zegt:

      Dat is ook waar hoor Mirjam, ik zie dat bij mijn moeder, ze vindt dat gewoon lekker. Alleen het is niet de bedoeling 1x per week maar het werd zo maar even opgeworpen of het niet een keer per maand vers gebakken kon worden. Ze waren heerlijk knapperig en vers en daarom vonden ze het ook ze lekker denk ik.

  6. Rob Alberts zegt:

    Morgen patatdag lijkt mij een smakelijk idee.
    Ik eet mijn patat graag met zelf gemaakte pindasaus.

    Smakelijke groet,

Geef een reactie

