Burgernet

burgernetEen tijdje geleden liep ik op het winkelcentrum in de buurt en daar stond een stand van de politie en mij werd gevraagd of ik lid wilde worden van burgernet.
Onder het mom van hoe meer mensen wat opmerken en het doorgeven hoe veiliger de buurt wordt.
Ik krijg dan als er wat in de buurt van mijn huis gebeurd is een sms’je met hetgeen er aan de hand is. Ik kan zelf aangeven in wat voor afstand ik een bericht wil krijgen.
Dus ik dacht, ach waarom ook niet en meldde me aan. Een tijdje geleden was er een landelijke actie om te controleren of het goed werkte en zou ik een berichtje krijgen maar dat heb ik nooit gehad. Dus ik dacht eigenlijk dat er iets niet goed gegaan was en ik niet aangemeld was.
Tot vanavond.
Een sms berichtje. Burgernet. Bij u in de buurt op het winkelcentrum is een overval gepleegd, omschrijving van de man die het gedaan had, bivakmuts op,  zwarte jas en sportbroek.
En ik vond het gewoon eng. Ging meteen controleren of mijn deuren wel goed dicht zaten. Nu heb ik eigenlijk altijd wel als het donker is mijn deuren op slot maar soms vergeet ik het ook wel eens.
Nog geen half uur er voor had ik gewoon de voordeur open gedaan zonder dat ik wist wie er voor stond. Het was iemand die me lid wilde maken van de Kankerbestrijding.
Maar toch……. misschien moet ik wat voorzichtiger zijn, je weet het nooit, onzelieveheer heeft rare kostgangers en ook op een dorp moet je wel op gaan passen.
bivakmutsEen half uurtje later kreeg ik een bericht dat ze nog steeds zochten en of ik op wilde letten.
Nou eerlijk gezegd heb ik niet eens gekeken door een kiertje van de gordijnen of zo, niet dat ik nou zo bang uitgevallen ben maar ben toch altijd alleen en als iemand me een klap op mijn hoofd geeft is er geen haan die er naar kraait.
Dus dat burgernet geeft me eigenlijk wel te denken, vind ik het eigenlijk wel zo leuk en interessant om dat allemaal te weten, of is onwetendheid misschien rustiger en handiger.
Ik ben er nog niet uit.

Plaatjes internet

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

30 reacties op Burgernet

  1. Ik meld me bewust niet aan, ik heb er zo mijn bedenkingen over. Net als jij.

  2. Corja zegt:

    Kun je je weer afmelden? Wat niet weet, wat niet deert is, denk ik, veel fijner.

  3. beaunino zegt:

    Een gewaarschuwd mens telt voor twee? Ik weet het ook niet zo goed.

  4. trijnie zegt:

    Je hebt wel gelijk dat je misschien niet alles wil weten wat er voor vervelende dingen gebeuren.
    Maar via Burgernet krijg ik ook vaak berichtjes van zoekgeraakte kleine kindjes, van die ondernemende kindjes die even alleen een stukje gaan wandelen, en die op deze manier snel weer opgespoord zijn.
    Er zit dus ook een goede kant aan.

  5. Nannie zegt:

    Tja ik weet het niet inderdaad alles heeft een keerzijde als het je toch te veel angstig maakt kun je je maar beter afmelden Anneke.

  6. Marja zegt:

    Afmelden is nog niet zo simpel. Wij hebben ons al tig keer afgemeld, maar krijgen 10 jaar later nog steeds meldingen binnen. Uit Tilburg nota bene.

    • haha het lijkt de UPC wel als ik dit zo lees. Daar kom je ook met geen mogelijkheid van af.

      • gewoonanneke zegt:

        Ja dat had ik ook met UPC toen ik gescheiden was, kreeg het met geen mogelijkheid overgeschreven op mijn eigen naam. Ook niet met handtekeningen, verklaringen van mijn ex, kopie van zijn legitimatiebewijs. Maar opzeggen was zo gedaan. Heb toen KPN genomen maar boven kan ik nog steeds UPC ontvangen, gewoon zonder dat ik er voor betaal, nu al een jaar of 6 staat mijn tv daar op aangesloten. Makkelijke als een van twee storing heeft haha. Ik zeg lekker niks.

    • gewoonanneke zegt:

      Oke ja ik weet ook niet precies hoe het in zijn werk gaat, ga nog eens kijken. Je kan geloof ik wel de regio instellen. Ook als je op vakantie gaat kan je afmelden dacht ik begrepen te hebben.

  7. Bloem zegt:

    De landelijke actie is van NL-Alert, dat is een andere dan Burgernet.

  8. staartje zegt:

    Prffft. Dat zou ik ook hebben

  9. Harrij Smit zegt:

    Nou ik zou het wel weten. Afzeggen die handel. Even naar het politiebureau stappen moet toch genoeg zijn neem ik aan. Ze zijn er voor opgeleid om boeven te vangen en naar zoekgeraakte kinderen te zoeken. Laat je niet langer bang maken. Het dient m.i. tot niets.

  10. kakel zegt:

    Vervelend om er op dergelijke manier mee geconfronteerd te worden. Het maakt meer los dan het oplost. Maar wie weet waar je de volgende keer juist een goede daad mee kan doen…
    Ik heb even gegoogeld: het was bij The Readshop. twee jonge jongens die betrokken waren bij de overval zijn gearresteerd. Goeie actie van de politie. Nou de overvaller nog!
    Het personeel kwam er zonder kleerscheuren vanaf, maar je zal er maar staan.

  11. minoesjka2 zegt:

    dat is natuurlijk niet de bedoeling, dat je er angstig van word.

  12. rietepietz zegt:

    Lijkt me inderdaad eerder méér dan minder onrust meebrengen, zéker wanneer je alleen woont.
    Wij doen hier sowieso niet open voor vreemden en ik heb dus een groot gietijzeren hekwerk voor een raam dat open kan in de deur. Zo kan ik wél met iemand praten maar laat ik niemand binnen die niet van te voren is aangekondigd!

    • gewoonanneke zegt:

      Zou het ook eigenlijk niet moeten doen als het donker is. Kan wel door mijn raam eerst kijken als er gebeld wordt.. Dat besef krijg je dan wel weer als er zoiets gebeurd. Soms is een mens ook te makkelijk en te goed van vertrouwen.

  13. Plato zegt:

    Toch goed dat het er is. Maar je kan toch ook gewoon besluiten om na een bepaald uur geen deur meer open te doen? Dan belt de bezoeker maar eerst even op dat ie langs komt.
    Goed dat je voorzichtig bent.

  14. Ik denk ook niet dat ik het zou willen weten als er iets niet pluis is in de buurt…
    Maar sowieso doe ik, helemaal niet in het donker, zomaar de voordeur open als er gebeld wordt.
    Vraag via het kleine raampje wie er is en als ik diegene niet ken of mij een pakje voor de buren wil laten aannemen hebben ze pech… ik doe niet open!

Geef een reactie

