Dag van de privacy

SONY DSCJa vandaag was het weer zo’n dag zoals er iedere dag volgens mij momenteel een dag is “van” nu dus Privacy.
Er zo over nadenkend bedacht ik me dat privacy ook zo persoonlijk is.
Een voorbeeld: Mijn tuin is redelijk afgesloten alleen kan nog steeds iedereen er zo inlopen door het zijpad en dat doen ze dus ook gewoon regelmatig. Zeker in de zomer, het is een dorpsgewoonte om dat te doen. Alleen als ik lekker op mijn stretcher lig te zonnen heb ik daar niet altijd behoefte aan als soms opeens vreemde mensen in mijn tuin staan voor een collecte of iets anders.
Vandaar dat ik besloten heb om toch maar een hekje te gaan plaatsen, wel gewoon open, hoef niet helemaal opgesloten te zitten in mijn tuin maar dat zal toch tegenhouden om zo door te lopen, hoop ik dan maar.
Toen wij in het huis kwamen wonen waar ik nu nog woon had de mevrouw die er woonde overal hoge coniferen gezet zodat er ook maar niemand haar huis in kon kijken. Ook nog eens voor de schuttingen die er al stonden dus dubbelop.
Het kostte me een versleten decoupeerzaag (is daar niet voor maar het werkte wel ) om al die bomen om te zagen en de wortels zoveel mogelijk weg te zagen maar daarvoor kregen we een grotere maat tuin voor terug. Het scheelde aanzienlijk.
Aanstaande weekend zouden mijn buren definitief gaan verhuizen maar het afgelopen weekend konden ze vervoer krijgen dus gingen ze een week eerder opeens over.
Echt heel vreemd hoor, we wonen in twee onder een kap huizen, dat hun huis nu leeg staat.
SONY DSCWe hebben bijna 20 jaar met heel veel plezier naast elkaar gewoond, zonder elkaar te overlopen maar waar nodig wel te helpen. Ben vorige week ook nog een dagje wezen behangen en volgende week ga ik nog een keer. En van hun heb ik dus het hekje gekregen dat ik dan kan gaan gebruiken. Zo ging het eigenlijk altijd over en weer en dat is mooi.
Ik ben een nachtmens en hun liggen om 10 uur al op bed en daar hou je dan gewoon rekening mee.
Maar maandagavond na mijn zoldermissie had ik ’s middags alles gestofzuigd en ging ik toch weer zitten schroeven aan die oude computers. Nou wie wel eens een computer open gemaakt heeft weet hoeveel stof daar in zit. Dus toen ik een uur of 11 klaar was lag er weer stof op de bank en vloer. En bedacht ik opeens, kan nu wel de stofzuiger even pakken, de buren zijn er toch niet meer. Het was echt een heel gek gevoel.
Ook een beetje verloren gevoel omdat ze ook een soort sociale controle voor me waren, ze waren eigenlijk altijd thuis, hadden een sleutel van me. Hopen maar op nieuwe leuke buren dus.
Maar vanmiddag werd er in een programma op radio 2 aandacht besteed aan de dag van de privacy. En dan ging het natuurlijk meer over Facebook, gegevens op internet, pasjes, camera’s. Ja ik heb ook niet de illusie dat als ik regelmatig op internet dingen dSONY DSCoet er weinig gegevens van mij bekend zijn.
Maar dan denk ik wel eens aan een man die daar aardig in thuis was en zei “wat voor interessants kunnen mensen nu bij mij vinden eigenlijk om me te gaan hacken of zo”. En misschien had die man wel gelijk al let ik wel op wat ik op FB zet.
De luisteraars mochten ook kiezen voor een nummer dat daarbij zou kunnen horen en op nummer een werd gekozen voor Private Investigations van Dire Straits. Een lange live uitvoering en een van de tracks die op mijn favoriete lijst van nummers staan. En toen hij afgelopen was zei de man: Op zo’n moment moet je eigenlijk in je auto zitten in het donker naar huis rijden en nog even in je auto blijven zitten. Precies zoals ik dat ook regelmatig met muziek in de auto heb dat gevoel.
En omdat ik toch geen buren had kon ik hem zo hard zetten als ik zelf wilde op deze dag van de Privacy.
Voor de liefhebbers een hele lange uitvoering maar zo mooi………..

https://www.youtube.com/watch?v=YD1APGofTSk

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Dag van de privacy

  1. Het zal inderdaad wel even vreemd zijn zonder buren Anneke, hopelijk komen er weer leuke mensen naast je te wonen. Ik ga maar niet aan mijn pc zitten knutselen, want dan houd ik geheid een aantal onderdelen over als hij weer dicht geschroefd is.

  2. beaunino zegt:

    Wereldnummer! Ach weet je Anneke, ik probeer toch maar steeds van het goede van de mens uit te gaan. Misschien naïef.

  3. Marja zegt:

    Ik duim voor heel leuke nieuwe buren.

  4. Het is een geweldig nummer… en ik hoop ook dat je erg fijne buren voor deze mensen in de plaats krijgt!

  5. Plato zegt:

    Ik wist niet dat er weer een dag van….was. Ik doe er ook verder niets mee.
    Zo’n vergrote tuin heeft wel wat he? Bij mij gaat binnenkort de grote boom weg. Staat te dicht tegen de weg aan zegt de gemeente. ’t Zal wennen zijn, ook voor al die vogels.

    • gewoonanneke zegt:

      Nou inderdaad vogels wennen toch aan hun vaste stekje om in te zitten en te nestelen, zal nog een hele klus zijn, moet je dat zelf doen of doet de gemeente het voor je. Geloof trouwens dat er iedere dag wel een dag van iets is hoor, doe er ook nooit iets aan alleen vandaag hoorde ik het in een programma op de radio.

  6. Harrij Smit zegt:

    Ik wensen je de beste buren die er maar te vinden zijn. Leuke mijmering over privacy.

  7. rietepietz zegt:

    Ik weet precies wat je bedoelt met dat lege buurhuis, is hier ook zo! Ik hou wel van privacy dus we hebben wel een tamelijk dichte voor -én achtertuin.
    Op het internet zal niet veel te vinden zijn op mijn naam, ik werk nooit met m’n echte naam en werk altijd onder Rietepietz. ook geboortedate en zo vul ik “maar wat in” als er een account aangemaakt moet worden.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik werk voor een krant waar ik met naam toenaam email en telefoonnummer in de colofon sta dus als iemand weet voor welke krant ik werk. Mijn achtertuin is ook aardig gesloten hoor, voor niet dat is open.

  8. hannekelive zegt:

    ik wens je fijne nieuwe buren

  9. dieneke zegt:

    Ik hoop ook dat je fijne nieuwe buren krijgt.Dat alleen is al goud waard.Wij hadden ook coniferen,tjoe wat een ruimte hé als ze weg zijn.Nu staan er lei fruitbomen, het voordeel is dat de stam haast geen ruimte in neemt en je toch vrij zit.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja wij hadden ook aan een kant coniferen maar nooit wat aan gedaan door de andere buren dus die hebben later zelf een hek geplaatst. Goed opgelost en inderdaad een meter ruimte in de tuin er bij.

Geef een reactie

