Een aflaat

Hoewel een aflaat natuurlijk wat anders is dan zoals ik het woordwereldkankerdag-2015-122x122 gebruik kan ik toch niet nalaten om het zo te noemen. Iets afkopen om te hopen dat je het niet krijgt.
Ik ga een paar uur per week schoonmaken in een café en dan vind ik wel eens geld, geen kapitalen maar er ligt wel eens een euro of wat losgeld op de grond.
Vroeger heb ik ook jaren in dit café gewerkt en toen had ik met mezelf de afspraak gemaakt alles onder de vijf gulden gooi ik in het potje van de kankerbestrijding dat daar al jaren hangt, het bekende rode busje van het KWF en nu ligt die afspraak met mezelf bij twee euro.
En als ik dan weer wat kleingeld vind en ik gooi het in het busje heb ik altijd weer het gevoel dat ik iets af wil kopen, zo van zolang ik me aan die afspraak houd dan krijg ik zelf geen kanker.
Natuurlijk weet ik dat het onzin in, dat zoiets niet met een paar munten bezworen kan worden maar toch gek dat ik dat dan toch altijd weer denk.
Een beetje in dezelfde sfeer als iets afkloppen, of dingen zeggen zoals van “mij overkomt dit of dat nooit” dat je beter niet kan doen want dan zul je zien dat het je wel gaat overkomen.
Van die onrealistische dingen die iedereen wel eens heeft denk ik.
Ik heb zelf van dichtbij meegemaakt hoe slopend kanker kan zijn, mijn broer is er aan overleden, mijn zwager, mijn schoonmoeder. En dan zijn dat alleen nog maar mensen die dicht bij me stonden. Het is gewoon een heel erge ziekte die veel impact heeft.
Mijn broer had tien jaar voor hij overleed voor het eerst kanker, dat was redelijk onder controle tot het weer terugkwam.
Toen ik zijn nalatenschap af ging handelen kwam ik er achter dat hij heel veel instellingen tegen kanker steunde en ik was verbaasd over hoeveel van die soort goede doelen er waren op dit gebied.
Zoals ik me ook wel afvraag waar al dit geld dan terecht komt en hoeveel salarissen daarvan betaald worden en wat er daadwerkelijk terecht komt.
Zelf heb ik een paar instellingen waar ik donateur van ben de Zonnebloem en de Stichting voor het gehandicapte kind omdat ik in beide gevallen in de praktijk gezien heb wat zij voor goede dingen doen. Voor de rest krijgt iedereen die met een collectebus komt, onwereldkankerdag-2015-122x122geacht voor wat voor doel ze lopen, een paar euro. Alleen al dat ze de moeite nemen om langs de huizen te gaan vind ik bewonderenswaardig.
Vandaag is het Wereldkankerdag en ik heb respect voor alle mensen die meedoen aan acties voor het goede doel zoals Alp ‘d HuZes of Kika, de Roparun en ik hoop ook dat het geld daarvan goed terecht komt.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

14 reacties op Een aflaat

  1. staartje zegt:

    Acties als alpe d’ huizes zie ik minder zitten. Wat zijn de kosten om er te komen? Is het je eigen lol? Goede doelen steunen is voor iedereen altijd van belang. Potjes zijn nuttig

  2. staartje zegt:

    Oh en van al die dagen word ik ook wat narrig ( ik ben niet chagrijnig hoor vandaag, alleen een beetje kritisch 🙂

  3. beaunino zegt:

    Ja, daar moet je gewoon op vertrouwen hoor. Ik steun de stichting ‘Dieren in nood’ en het reuma fonds. In maart ga ik lopen voor het reumafonds. Als het goed is hoor, ik heb me opgegeven omdat ze iemand in mijn buurt zoeken.

    • gewoonanneke zegt:

      Nou ik ben ook regelmatig gevraagd om te collecteren. Maar ik ga dat niet doen, ik vind het zulk vreselijk werk, heb dat ooit een keer gedaan. Vandaar dat ik ook altijd wat geeft als er iemand langskomt ik vind het knap dat die mensen dat doen.

  4. Die vreselijke ziekte is niet af te kopen hoor. Het is een goede zaak, dat er geld beschikbaar is en blijft voor onderzoek. Er zijn wel erg veel goede doelen, en zal je dus een keuze moeten maken waar je een eventuele bijdrage aan geeft.

  5. Wat een mooi logje Anneke! Het is goed dat er aan de genezingsmogelijkheden gewerkt wordt door onderzoeken. Je helpt met die vondsten toch extra mee!

  6. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ik heb hier natuurlijk een Hulken mening over.
    Ik vraag mij altijd af wat de directeur van zo’n STICHTING krijgt (we zullen het maar niet over verdienen hebben)
    Ik las onlangs dat KIKA 2 directeuren heeft.
    Zal wel nodig zijn, vermoed ik dan maar eerder denk ik aan 2 zakkenvullers die er met bedragen van ver boven de ton vandoor gaan..

  7. rietepietz zegt:

    Voor de drukkerijen zijn de goede doelen een lot uit de loterij, ze kijken niet op een beetje geld voor drukwerk.
    Bovendien is de bestrijding van zieken niet alleen een kwestie van geld, dat ligt er genoeg op de planken, maar ook doorbraken in onderzoeken waar ze iets mee kunnen.
    Ik begrijp wel dat mensen het goed bedoelen maar van een fietstocht worden nou eenmaal geen mensen beter.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja inderdaad ik word er soms ook mee overspoeld. Ik heb met mijn emailadres alle donaties van mijn broer afgezegd en nu hebben ze blijkbaar mij in hun systeem opgenomen. Ook zoiets belachelijks. Nou ja de papierbak is geduldig.

Geef een reactie

