Reuzen geveld

stronk helemaalLangs het fietspad waar ik altijd heen ga naar mijn moeder door een natuurgebied ken ik bijna alle bomen inmiddels die er staan omdat ik daar natuurlijk al zo vaak langs gefietst ben.
Twee weken geleden zag ik drie mooie grote bomen helemaal gekapt, alle takken waren er af gehaald en lagen nog in de sloot, alleen de drie stammen stonden nog overeind.
Vorige week kwam ik er weer langs en zag ik dat ook alle drie de stammen afgezaagd waren.
Het al best wel met een doel gedaan zijn, het gebied wordt beheerd door de Provincie, maar ik vond het eigenlijk best zonde dat drie van die reuzen geveld waren.
Hoeveel vogels hebben daar niet ingezeten, nestjes gebouwd en voordat bomen weer zo groot zijn gaan er heel wat jaren overheen. Hoeveel mensen hebben er niet onder bij het bankje in de schaduw gezeten. Zo nu en dan ben ik echt een sentimentele dwaas ik weet het.
Nu ze zo op de grond in het gras lagen zagen ze er nog indrukwekkender uit dan toen ze overeind stonden. Een flinke doorsnee met aardig wat jaarringen er in. En eigenlijk vond ik ze er ook wel gezond uitzien, zei ze zonder enige kennis van zaken natuurlijk.
Ook nu ze geveld zijn en als ze daar blijven liggen dienen ze wel weer een doel, komen er weet ik hoeveel insecten naar toe om te zorgen dat hij op den duur verdwijnt.
Zelf een enorme liefhebber van stronken heb ooit mijn ex en zoonlief zo gek gekregen dat na een storm ze een heel grote loodzware stronk in de auto gooiden en die heeft jaren in mijn tuin gelegen. Een prachtig gezicht hoeveel beestjes dat weer aantrok en hoeveel jaren het duurde voordat hij zover was dat ik hem bijna met een hand zo op kon tillen omdat ie zover uitgehold was.
Dus ook voor deze takken en stammen is er nog wel leven na de dood maar toch, ik vind het nog steeds zonde.

 

Dit bericht werd geplaatst in Polderverhalen. Bookmark de permalink .

15 reacties op Reuzen geveld

  1. Marja zegt:

    Wees maar blij dat je hier niet woont. Wij zien dagelijks vrachtwagens met boomstammen voorbij komen. Het nieuwe bosbeheer. Straks is het: welk bos?

  2. Dat vind ik ook altijd een erg triest gezicht hoor, hopelijk kunnen de vogeltjes weer een goed plekje vinden om een nestje te bouwen.

  3. Lenjef zegt:

    Tot de laatste god

    veel prachtige bomen wacht een ondankbaar lot
    zonder verweer
    legt men de grootste reuzen neer
    de mens gedroeg zich altijd al graag als een god

    Lenjef 😦

    • gewoonanneke zegt:

      Als iemand een boom in zijn tuin wil weghalen moet ie weet ik wat voor vergunning hebben, vraag me wel eens af of ze dat bij de provincie niet nodig hebben. Maar misschien is het wel nodig omdat ze dicht langs het fietspad stonden.

  4. kakel zegt:

    Elk jaar kappen ze er een paar. Dat is beter dan in een keer twintig bomen rooien. Maar ik ben het met je eens: zonde!

  5. Zal toch wel echt nodig zijn hè, anders is het wel zonde!

  6. rietepietz zegt:

    Ik wordt er altijd reuze hebberig van, daar ligt een winter hout voor ons kleine open haardje……maar nóg mooier natuurlijk als ze gewoon hadden kunnen blijven staan!

  7. minoesjka2 zegt:

    O, ik zie dat hier ook wel eens, vind het vaak zo zonde, maar inderdaad, het zal wel nodig zijn, al is het in mijn ogen verspilling.

Geef een reactie

