Mijmeringen over een kastje

kastjeGisteren ben ik mijn kastje op wezen halen en vanmiddag ben ik nog een poosje gaan schuren, het minst leuke werk dat ik maar kan bedenken. Maar wel nodig om goed te kunnen verven. Soort strafwerk dus haha.
Had nog nagedacht over de suggestie van Riet om het kastje te beitsen, dat leek me wel wat maar dan zal ik het echt helemaal kaal moeten maken. Dat is een mega klus aan werk en dat zie ik toch niet zitten.  Zou het kastje dan bijna helemaal moeten logen.
Dus heb ik het vanmiddag wel geschuurd en toen ik het na afloop schoonmaakte rook ik echt die geur van hout en vroeg ik me af van wie dat kastje geweest zou zijn.
Wat zou er in die laatjes gezeten hebben, vast niet de snoertjes en opladers die ik van plan ben er in te gaan bewaren. HoutverbindingZulke moderne dingen hadden ze nog niet toen dat kastje gemaakt/gebruikt werd. Laatjes die gewoon nog van hout zijn en niet zoals tegenwoordig van dat dunne board wat zo gauw al weer kapot gaat.  Nog voorzien van oude zwaluwstaart houtverbindingen.
Ook de achterkant is nog van hout en de latjes waarop de laden schuiven, laden waar je niet te hard aan moet trekken want dan vallen ze er uit, die ook soms lastig open en dichtgaan omdat ze kunnen klemmen. Maar even met een kaars insmeren doet wonderen weet ik uit ervaring van mijn oude secretaire.
En wat zou er op gestaan hebben, een plant of ook een mooi servies, ik zag het eigenlijk zo voor me.
Zelf wil ik ook mijn theeservies er inzetten als het past tenminste, heb het nog niet geprobeerd want alles zit nog ingepakt.
De laatste verfklussen kunnen nu gedaan worden, alles is geschuurd, had het graag buiten gedaan maar het weer liet het niet toe vandaag dus wel wat extra schoonmaakwerkzaamheden.
Eigenlijk is het verven op zich nog het minste werk, het verf klaar maken, dingen uit elkaar halen, verplaatsen, goede dingen afdekken, afplakken, schoonmaken en dat soort klusjes zijn nog het meeste werk om te doen.
Als ik de foto’s zo zit te bekijken valt me opeens op dat het wel heel erg veel lijkt op de secretaire die ik een paar jaar geleden heb opgeknapt. Die stond al jaren in mijn schuur en is nu nog steeds tot tevredenheid in gebruik als kastje in de slaapkamer voor sokken, lingerie en dat soort dingen.secretairekasjes De uitsnijdingen van het hout en de onderkanten zijn praktisch hetzelfde. Wat leuk om dat te ontdekken zeg.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Mijmeringen over een kastje

  1. Corja zegt:

    Welke kleur wordt het?

  2. Fijn dat je zoveel plezier van je kastje hebt hoor. Tja,,,,als zo’n oud meubeltje eens kon praten hè?

  3. minoesjka2 zegt:

    Ja. zulk soort oude kastjes schuren is inderdaad helemaal niet leuk…….. En ja, zo’n kastje heeft een geschiedenis die je niet kent, maar wel heel nieuwsgierig maakt, ik ken het 🙂

  4. rietepietz zegt:

    Het is een ánder soort kastje dan ik dacht en ik denk dat dit kastje ook prima gewoon dekkend geverfd kan worden. Scheelt inderdaad toch veel werk, hoewel ik schuren dan weer minder erg vind dan verven, zal wel een afwijking zijn.

  5. Lekker bezig Anneke, ik heb nog een smeedijzeren tuinsetje, tafeltje en 2 stoelen, loodzwaar dat spul. Moeten ook geverfd worden… dus als je klaar bent bij je thuis, ben je hier van harte welkom 😉

  6. beaunino zegt:

    Ben benieuwd naar het resultaat straks. Hopelijk krijgen we ook een ‘na’?

Geef een reactie

