Hersenspoeling……….

manipulerenMeestal voordat ik ga slapen kijk ik nog een half uurtje (soms langer,soms te lang) naar Discovery Channel of National Geographic Channel en er was toen een tijdje een serie over de tweede wereldoorlog en ik was dan altijd verbaasd en ook wel gefascineerd van hoe kon zo’n Hitler met zulke toespraken zoveel mensen er toe krijgen om die dingen te doen die hij voorstond.
Hoe kreeg hij al die mensen zo gehersenspoeld dat ze dingen gingen doen die ze misschien zonder die invloed nooit gedaan zouden hebben.
Een antwoord had ik eigenlijk niet. Hoewel ik wel een keer een televisiedocumentaire had gezien die hier over ging. Een leraar ging zich in de klas gedragen zoals Hitler met eenzelfde regime, onvoorwaardelijk luisteren en een paar leerlingen werden aangesteld door hem om alles uit te voeren en op te letten of iedereen zich er aan hield.
En binnen de kortste keren heerste daar op die school echt zo’n zelfde regime. De leerlingen gingen staan als de leraar binnen kwam. Groeten hem met een enorme discipline.
De kracht van de overreding en de massa die meedeed met een enkele.
Je ziet het ook bij van die piramide organisaties die van die bijeenkomsten organiseren, liefst in een afgehuurd hotel waar iedereen die weer iets verkocht heeft met gejuich wordt begroet zodat andere er weer intrappen en denken goed geld te kunnen verdienen maar achteraf weer helemaal bedrogen uitkomen.
Eigenlijk ervoer ik dat gisteren ook, wel in mindere mate natuurlijk, maar toch.
Een man, die ik maar de lachgoeroe noemde, krijgt binnen een half uur toch 1000 mensen zover dat ze precies als hij zijn arm omhoog doet gaan klappen en juichen en als ie ze neer doet gaan zitten en stoppen en stil zijn. En dat drie uur lang.
En het gekke was eigenlijk dat ik vandaag amper ergens anders over kon spreken, het me nog zo in zijn greep had, vond het gewoon stom van mezelf.
Ik was naar mijn zus gegaan die had (gelukkig) zelf haar kamer al helemaal gewit had dus heb ik haar geholpen met alles schoon te maken vandaag.
De man die de grote hoofdprijs won zijn vrouw is een collega van haar dus natuurlijk hebben we daar over gesproken. Maar eigenlijk schoot me iedere keer weer wat te binnen en op een gegeven moment zei ikpyramide spel tegen mijn zus “Ik ben er nog zo mee bezig, ik kan gewoon nergens anders over praten en over denken lijkt het wel”.
Vanavond was dat wel weer afgezakt gelukkig en kon ik me weer storten op het schrijven van mijn stukken. Heb nog wel even de winnaars gebeld vanavond en een exclusief verhaal bedwongen haha.  Met als tegenprestatie de foto’s die ik gemaakt heb. Een goeie deal toch?  Over manipuleren gesproken. 😉

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Hersenspoeling……….

  1. Wanneer in tijden van armoede en werkeloosheid, iemand de mensen gouden bergen belooft, loopt men al snel achte zo’n figuur aan. De kans bestaat altijd dat er ooit weer iemand opstaat, die dat doet.

  2. Er zullen altijd wel weer ergens in de wereld van dit soort mensen opstaan… Helaas…

  3. rietepietz zegt:

    Niet iederéén kan dit soort dingen gelukkig maar er zijn mensen die van nature een groot overwicht op mensen hebben.De meeste anderen zijn de volgers. In het klein zie je dat in het dagelijkse leven ook wel, het zijn altijd dezelfde mensen die niet rusten voor ze “het boek dat je gelezen móet hebben ” ook echt gelezen hebben Mensen die liever anderen volgen dan zelf na te denken en als “eenling” buien de boot te vallen. Precies…dát zijn de mensen waar de “heersers”wél bij varen.

  4. minoesjka2 zegt:

    Ja, zulke “gekken” zullen altijd weer terug komen. Het enge is dat voor je het weet je er inderdaad ook achter aan loop ;-(

  5. Lenjef zegt:

    Kassa, kassa…

    sommige mensen
    bezitten
    ogenschijnlijk een hypnotische kracht

    ze trekken soms een volle zaal
    mee in hun ingestudeerd verhaal

    dat soms tot
    tranen dwingt
    terwijl de showman in zijn vuistje lacht

    Lenjef 🙂

Geef een reactie

