Kastpapier….

Soms mis ik nog wel eens mijn blogjes ovkastjeer vroeger omdat ik opeens iets tegen kom dat me aan vroeger herinnert en ik dacht ach waarom ook niet. Ik schrijf er gewoon een “normaal” blogje over.
Maandag had ik een lege dag in mijn agenda, kwam niet te vroeg op en dacht na mijn eerste kopje thee, ik ga gewoon weer terug naar bed. Voelde me nog gewoon moe en niet uitgeslapen.
Toch maar niet aan toegegeven want ik zag in de koelkast nog 3 pakken gehakt liggen van een kilo om balletjes te maken voor in de vriezer.
Dus ballen gedraaid en de pan opgezet voor de eerste ronde en tja ga er niet naar staan kijken tot het klaar is dus ik dacht, ik moet nog steeds de onderste kastjes van mijn keuken eens goed schoonmaken en kijken wat daar nog voor overbodige dingen in staan.
Dus met de nodige tegenzin begonnen. Nu had ik toen we de keuken kregen onder de pannen en andere dingen die kunnen krassen of de keuken beschadigen een tafelkleed in stukken geknipt en er in gelegd.
Maar die waren ook niet zo mooi meer en ik bedacht dat ik nog ergens bij de Action een kleed gekocht had voor 1 euro, dat zou best eens geschikt kunnen zijn om te gebruiken als beschermer.
Gerekend en ik had genoeg voor alle kastjes.  En meteen kreeg ik een déjà vu over vroeger. Mijn moeder die in het voorjaar de grote schoonmaak hield. Alles uit de kast werd gewassen en schoongemaakt en het oude kastpapier werd er uitgehaald en nieuw papier er in gelegd.
Een en twintig gehaktballen en allemaal schone keukenkastjes verder zette ik de kastjes even open en keek met plezier hoe alles weer netjes en schoon was.
Had ook nog de nodige spullen weer opgeruimd voor de verkoophoek dus kon alles ook ruim neerzetten.
Vorige maand had ik een nieuw servies gekocht gewoon simpel strak wit porselein bij de Big Bazar, zes diepe, platte en ontbijtbordjes bij elkaar voor 12.00, nog heel thuis gekregen ook in mijn twee fietstassen haha. ballen gehaktBij de kringloop kocht ik twee prachtige dekschalen in dezelfde kleur, helemaal gaaf en twee vleesschaaltjes er bij.
En ik deed even de kastjes open en bedacht me dat mijn moeder vroeger ook zo naar die kastjes gekeken moet hebben, met een tevreden gevoel.
En de balletjes gehakt, die smaakten heerlijk.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Kastpapier….

  1. beaunino zegt:

    Mooi servies zo samen hoor. Leuke dekschalen.

  2. Marja zegt:

    Ach ja, die bloemetjes vellen met een randje van kant. Mijn moeder verving ze ieder voorjaar. Het heette volgens mij ook kastpapier.

    • gewoonanneke zegt:

      O die kantjes die was ik vergeten, ja je hebt gelijk die zaten er ook aan. Ja het heette volgens mij ook gewoon kastpapier. Dan moesten we een rolletje kastpapier gaan kopen in de winkel.

  3. Tja….dat hoorde bij de voorjaars-schoonmaak hè? Je hebt voorlopig gehaktballetjes genoeg….hahaha!

    • gewoonanneke zegt:

      Ja zo nu en dan heb ik wel mee-eters (gelukkig niet in mijn gezicht haha) . En voor 21 ballen gehakt heb ik net zoveel afwas en schoonmaken als voor 2 balletjes gehakt dus maak ik daarvan meestal een voorraadje voor de vriezer.

  4. dieneke zegt:

    Ach ja volgens mij doet niemand (nou bijna dan)nog aan de voorjaarsschoonmaak.Alhoewel ik wel blogjes tegen kom over schoonmaken en er zelf ééntje in concept heb staan.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja heb hem gelezen inmiddels. Er zullen er nog wel zijn. Ik hoorde bij de kringloop toen ik mijn spullen bracht dat veel mensen in januari spullen brengen dus dan toch ook dingen op ruimen en zo.

  5. kakel zegt:

    Mijn man heeft van ons oude keukenzeil “onderzetters” voor de keukenkastjes gesneden. Een praktische oplossing. Pannen eruit, een sopdoek erover en de kastjes zijn weer schoon. Maar dan heb ik niet zo’n grote pan vol met lekkere gehaktballen 😉
    Liefs Kakel

  6. Oh ja, ik herinner me dat kastpapier ook, elk jaar deed mijn moeder er ander papier in. En soms ook nog wel eens tussendoor. Mijn zusje nam het niet zo nauw met afdrogen en vaak stonden de borden dan half vochtig op het mooie papier… werd er niet nog mooier op natuurlijk.
    Leuk logje Anneke!!!

  7. rietepietz zegt:

    Ja leuk, voorál blijven doen hoe die dejavu gevoelens verwoorden. Meestal herken ik het direct. ik vond het als kind práchtig om de kanten papierrandjes uit elkaar te mogen halen. Meestal zaten meerderen stukken kastpapier bijna aan elkaar geplakt door de uitgestansde kant figuurtjes in de rand waar dan een soort confetti uitrolde!

  8. minoesjka2 zegt:

    O, ja, zeg, kastpapier!! Van die kleine gele ruitjes, dat had de voorkeur van mijn moeder. Maar mijn moeder zei altijd tegen ons dat je dat er in moest leggen, zodat je ze niet elke maand schoon hoefde te maken ………….. tja, van wie zou ik dat geen zin in huishouden hebben hahahaha

    • gewoonanneke zegt:

      Haha misschien komt het bij mij daar ook vandaan. Hoewel mijn moeder nog steeds graag schoonmaakt en bezig is met rommelen en kasten opruimen en zo. voor zover ze dat nog kan tenminste.

  9. fialas zegt:

    mooie beschrijving van het simpele huisvrouwengeluk dat onze dravende dochters en kleindochters niet meer meemaken, misschien kennen ze het niet eens,
    Het schijnt trouwens ook gezond voor de hersens te zijn, schone kastjes, schoon hoofd.

  10. Jan zegt:

    Maar waar vind ik dat echte, ouderwetse (witte), kastpapier nog?
    Ik zou niets anders willen leggen in mijn fraaie antieke kast en ik kan het nergens vinden.

Geef een reactie

