Kennis is macht..

Waarom hebben wij vroeger altabletles op school moeten leren als je het nu toch allemaal zo op kan gaan zoeken op internet wat je weten wilt. Of heeft het ook nog zin om overal wel wat van af te weten? Het stampen waarbij ik nog steeds de rijtjes met bijvoeglijke naamwoorden in het Duits op kan dreunen. Of rekensommen van de tafels die ik leerde zonder na te denken nog weet.
Of zoals mijn zoon wel eens zegt “jij weet zoveel van die rare dingen”.
Afgelopen week hadden we vergadering van het kinderwerk, daarbij is een groep scholieren zo tussen de 16 en 19 jaar oud, echt geen domme kinderen want ze doen bijna allemaal Havo. Na afloop van de vergadering hadden ze zo’n testje op Facebook over allerlei vragen om te kijken wat voor score je kreeg. Vragen zoals wat is de langste rivier, op welk continent ligt de Sahara nou dat soort dingen.  Zonder mezelf nou als bijzonder intelligent te betitelen want zo moeilijk waren ze niet maar ik wist ze allemaal.
Ik steeg opeens in achting bij de kinderen. Een paar jaar geleden waren we bezig met een vossenjacht en iedereen moest iemand voorstellen en voor mij hadden ze SpongeBob in gedachte. tafelsNou was ik het kijken naar tekenfilmpjes inmiddels ontgroeid in die tijd dus ik had er gewoon nog nooit van gehoord. En daarom sprak ik het ook uit zoals het er stond dus niet in het Engels maar gewoon Nederlands.  Ik werd smakelijk uit gelachen door de jeugd destijds.
Maar afgelopen week kreeg ik de kans om even terug te lachen toen ik een van de meiden hoorde zeggen wat is de hoofdstad van Na-i- met de klemtoon op i ro-bi met weer de klemtoon op bi.
Ik kon me eigenlijk niet voorstellen dat ze echt niet wist hoe je dat uitsprak als je al een jaar op 4/5 op de havo zit dan mag te toch wel weten dat het Nairobi is maar blijkbaar had ze er nog nooit van gehoord laat staan dat ze wist wat de hoofdstad was. Dus kon ik even terug gniffelen.
Of zoals van de week toen ik 5,95 moest betalen in een winkel, ik gaf 10 euro en vroeg of ik er een euro bij zou geven waar het meisje ja op zei maar toen absoluut niet wist wat ze me nu eigenlijk terug moest geven voor wisselgeld.
Kennis is macht denk ik maar inderdaad veel is gewoon te vinden op internet.
Vanavond was ik even naar de opnames van een talkshow van onze zender en daar was een hoofd van een basisschool die actie ging voeren voor meer tablets.
In een gesprek met een hoop blabla zei hij ook op een gegeven moment dat het kind eigenlijk aan moest geven hoever het is met leren en dat het lesgeven daar op aangepast moet zijn. lei en griffel
Ik ben niet tegen tablets, nieuwe methoden, andere zienswijzes, we hoeven niet terug naar een lei en griffel, lijfstraffen en die strakke discipline.
Maar toch denk ik wel eens, een beetje meer stampen van vroeger, wat meer regels, zou soms echt geen kwaad kunnen.

Plaatjes internet

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Kennis is macht..

  1. Marja zegt:

    Helemaal met je eens. Onze kennis blijft veel langer hangen. Aan rekenkunst ontbreekt bij de jongeren ook nog best veel.

  2. Het is er bij ons ingepompt… ik weet niet of ze tegenwoordig nog zo de tafels leren zoals wij, met klassikaal opzeggen en zo. En hoofdrekenen kan echt geen enkele jongere meer… toch jammer!
    Leuk logje Anneke!

  3. dieneke zegt:

    Ja gek hé dat ze sommige dingen totaal niet weten,de meest simpele ook nog.

  4. Lenjef zegt:

    Andere tijden…

    verstandige kinderen hebben met studeren geen last
    zelfs wijsheid uit oude boeken
    kunnen ze op het internet zoeken
    tablets, iPad en E-readers vervangen de boekenkast

    Lenjef 🙂

  5. minoesjka2 zegt:

    Je zou toch werkelijk gek worden als je niets zelf wist en alles op moest zoeken?
    Nee, hoor, ik vind dat je gewoon een stukje basiskennis paraat moet hebben, ook de jeugd, maar helaas, vaak weten ze meer van computers dan van algemene kennis.

  6. rietepietz zegt:

    Ik ben het héél erg met je eens, veel meisjes aan de kassa kunnen niet eens terug tellen als ze van een tientje geld terug moeten geven en noemen het bedrag dat de kassa als wisselgeld aangeeft terwijl ze dat in één keer in je hand leggen. Zo kun je dus helemaal niet zien of ze wel het juiste bedrag uit de lade heeft gehaald. Zonder kassa kunnen ze niet uitrekenen hoeveel 3 x 2,96 is !

  7. Het verbaasd mij ook dat mijn kinderen bepaalde zaken niet weten. Komt vaak voor dat we aan tafel iets bespreken waarvan ze geen idee hebben waar het over gaat. Sommige woorden leren ze blijkbaar niet meer. Echt vreemd is dat.

  8. ria zegt:

    Ik heb er ook zo mijn gedachten over
    groetjes, Ria

  9. corry zegt:

    Als ik een paar boodschappen heb, weet ik al wat ik moet betalen en heb dat (indien mogelijk) gepast in mijn hand. Verbazing bij de kassadame of – heer. Ik ben ook van de stampgeneratie, maar 1 ding heb ik nooit goed geleerd, namelijk die naamvalrijtjes voor Duits. Daar heb ik nu soms nog last van….

  10. gewoonanneke zegt:

    @ allemaal bedankt voor de reacties. Ja iedere tijd heeft weer andere dingen maar soms denk ik wel eens als die dingen ooit eens wegvallen maar goed dan zullen er ook wel weer oplossingen komen.

Geef een reactie

