Poten en verpotten…..

mamaplanten 1Vandaag met mijn zus afgesproken dat we samen bij mijn moeder de planten eens onderhanden zouden nemen, iets wat we al heel lang van plan waren.
Oude bloemstukjes die uitgebloeid waren, een vensterbank vol met allerlei soorten potjes, niks op tegen hoor maar mijn moeder was het zelf ook wel zat eigenlijk. Het was lastig met water geven en ook de hulp zei iedere keer die zijn uitgebloeid en altijd lag de vensterbank vol met uitgebloeide bloemen.
Vanmorgen dus naar de bloemenplantage gegaan en wat planten gekocht voor haar.
Van mijn buurvrouw die pas verhuisd is had ik een hele grote tas vol met mooie bloempotten gekregen, allemaal dezelfde kleur die ze in haar nieuwe huis niet meer kwijt kon.
Nog een zak grond en kleikorrels en toen konden we aan de slag.
En daar bleek al meteen onze verschillen van inzichten en manieren van werken.
Mijn zus zou geen korrel grond op de vloer morsen en bij mij is het een zootje na afloop, zit de gootsteen verstopt doordat ik teveel grond er door heb laten gaan en moet ik na afloop de keukenkastjes afsoppen en de vloer dweilen.
Bovendien heb ik toch altijd moeite met het weggooien met planten die het gewoon nog doen en volgens mij wel verpot nog konden worden en verder kunnen groeien en bloeien.
Maar goed als je dat samen gaat doen moet je compromissen sluiten. Dus mijn zus zou de planten er uithalen en weggooien, ik mijn ogen dichthouden en niet kijken wat ze weggooide behalve de paar waarvan ik gezegd had dat die nog goed te verpotten waren. Onder andere mijn lievelingsplant bij mijn moeder met van die prachtige luchtwortels die er volgens mij al 10 jaar staat.  En daar kon ze (met moeite) mee akkoord gaan. Ik zou alles in potten zetten.
En zo gingen we aan de slag.  In de kamer, de keuken en de slaapkamer, mijn moeder heeft overal planten staan, het was altijd haar lust en leven en nog steeds vind ze het heerlijk om ze iedere week water te geven allemaal.
Alles had ik zo gepoot dat ze een goede gietrand heeft nu zodat ze niet hoeft te knoeien en voorzien van een laag kleikorrels want ze wil nog wel eens of te veel of te weinig geven. ;).
Na een uurtje stonden alle potten weer in de kamer, was de keuken dus een zootje, ging zij koffie zetten en ik alles opruimen en na afloop gezellig met moeders een bakje koffie (thee) drinken.
Mama planten 1Ze was zo er zo blij mee en vroeg wel 10 x waar die bloempotten nou eigenlijk vandaan kwamen maar goed dat mag als je 99 bent wel hoor. Ze snapte niet dat iemand zoveel mooie potten ( de prijsjes stonden er nog op ) zomaar voor niks wegdoet.
Toen ik amper weer thuis was belde ze al weer, ze had alles eens op haar gemakkie bekeken en vond het er zo mooi uit zien en dat is geeft toch wel een goed gevoel, zo’n kleine moeite eigenlijk.

Dit bericht werd geplaatst in Familie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Poten en verpotten…..

  1. Marja zegt:

    Wat lief van jullie. Het ziet er prachtig uit. Mijn vader is ook zo dol op zijn planten. Ik heb ook moeite met weggooien als er nog leven in zit. Er gaat bijna nooit een plant dood bij mij.

  2. beaunino zegt:

    Nou, kleine moeite? Best een klus lijkt me dat. En dan nog alles soppen wat jij zegt;-) Maar wel eer van jullie werk.

  3. Heerlijk he, dat rommelen met planten en potten! Zo heb ik een aantal potten meegenomen die langs de weg stonden, gratis. Kan ik straks buiten weer allerlei kleurigs in zetten. Ben er zo blij mee!

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik vind het ook leuk om te doen hoor. Zelf zou ik nog wel een aantal plantjes bij elkaar gezet hebben die nog goed waren maar goed heb maar niet gekeken een keer. Soms moet je wel als je samen dingen doet. Het ziet er weer heel mooi uit zo.

  4. Het geeft toch wel een hoop voldoening, als je ziet hoe blij en dankbaar je Moeder dan is Anneke.

  5. ria zegt:

    Je moeder is er zo blij mee en dat is de mooiste beloning.

    groetjes, Ria

    • gewoonanneke zegt:

      Zeker Ria, dan belt ze later nog dat ze er zo blij mee is. Vroeger zou ze dat nooit zeggen maar nu iedere keer, ze is wat dat betreft echt zoveel opener geworden, mooi om mee te maken.

  6. Dat geeft weer veel voldoening hè Anneke! Het ziet er weer prachtig uit en moedertje blij maken is het mooiste wat er is!

  7. rietepietz zegt:

    Nou zó klein is dat klusje niet hoor, hier doet Henk dat soort klussen altijd want ik ben er écht niet goed in! Maar helemaal top dat je moeder er zo blij mee is, het moet voor haar ook erg leuk zijn dat haar dochters er samen zo mee bezig zijn, en ondanks hun verschillende in aanpak de klus klaren.

    • gewoonanneke zegt:

      Ze is altijd zo blij als we komen, of samen of alleen, meestal gaan we een keer per week samen en nog wat dingetjes doen meteen wat nodig is. Ja het geeft ook veel plezier van beide kanten.

  8. minoesjka2 zegt:

    Mooi, fijn ook dat je moeder het achteraf nog steeds mooi vond 🙂 Een weg terug was er immers niet meer.

    • gewoonanneke zegt:

      Nou ze blijft echt wel een soort baas hoor. We hebben echt eerst gevraagd welke planten we weg mochten doen haha… hoe oud ze ook is en gelijk heeft ze tenslotte zijn het haar planten.

Geef een reactie

