De zorg en mijn zorg…..

tafeltje denkjeVandaag me bezig houden met verschillende zorgen. Allereerst mijn moeder die van tafeltje dekje eten krijgt vijf dagen in de week. In het weekend kookt ze zelf nog een aardappel en eitje en een kropje sla er bij. Ze is er heel erg blij mee en vind het echt heel lekker. Ze eet er hartstikke goed van en het wordt door vrijwilligers warm thuisgebracht.
Alleen nu is het zorgcentrum die dit regelde voor het verzorgende gedeelte gesloten en dus ook kon het eten niet meer uitgezet worden voor de mensen. Ze kreeg  een brief dat ze nog wel het eten kon krijgen thuis maar dat ze het zelf op moest warmen. En dat is een groot probleem want ze heeft wel een magnetron maar weet echt niet hoe ze dat apparaat moet bedienen.
Dus de zorg gebeld of die een oplossing wisten. We waren niet de enige waar het speelde maar ze mogen die zorg niet aan de mensen verlenen, dat moeten we zelf doen.
Ook al ben je 99, heb je nog maar 15 % zicht. Ik vind het op zich al knap dat mijn moeder zelf nog de wasmachine,televisie, verwarming en gas kan bedienen maar zo’n magnetron gaat ie echt niet worden.
Nu heeft de gemeente wel de toezegging gedaan die mensen niet in de steek te laten en kijken of er vrijwilligers zijn die het komen opwarmen.
Op maandag zou haar hulp het even in de magnetron kunnen doen en op woensdag ben ik er praktisch altijd alleen heb ik soms ook wel eens dingen voor de krant en ik vind het gewoon lastig om mezelf echt daarop vast te leggen iedere woensdag. Moet er altijd 10 km voor fietsen en het is in Nederland nou eenmaal niet altijd mooi weer. (En zie verder hoe goed ik van mijn fiets op aan kan !!!!!!). Maar goed het alternatief zou nog zijn dat de zorg die nu de medicijnen om 4 uur uit komt zetten dit eerder gaat doen en dan even de magnetron aanzet. Dan worden het wel hele lange middagen voor mijn moeder het zal daar wel op uitdraaien want er zal toch wel iets ingeleverd weer moeten worden jammer genoeg.  We krijgen nog bericht hoe of wat.
En mijn eigen zorg, mijn fiets. Al weer hoor ik denken, ja hoor vanmiddag stond ik in Krimpen aan den IJssel voor het stoplicht en toen ik weer op wilde stappen hoorde ik een enorm gekraak alsof iemand spijkers in een centrifuge gooide, zo’n gerammel in mijn motor. Ook mijn ondersteuning was ik kwijt.
Ik wist niet of ik moest janken of lachen, ik kan niet eens meer boos worden en ging maar mijn frustraties afreageren in het snoepwinkeltje door een groot stuk chocolade te kopen. Helpt ook niet natuurlijk maar goed.
Ben goed verzekerd dus ik kon de verzekering bellen die moeten me dan op komen halen en bij mijn fietsenmaker brengen. Maar ik had in de planning om nog een paar boodschappen te doen en zonder tebikerapondersteuning kon ik wel gewoon fietsen. Dus dat maar gedaan die 10 km naar huis. Had gelukkig de wind in mijn rug het hele eind en het waaide flink.  Boodschappen thuis gebracht en maar weer richting fietsenmaker. Wel een gewone fiets meegekregen. Die is nu echt kapot zei hij, hij ging bellen naar Gazelle. (dat rijmt). Ben wel heel benieuwd wat ze nu gaan zeggen. Ergens was ik gewoon blij dat hij nu “echt” kapot is en ik vind dat ik onderhand wel recht heb op een nieuwe fiets die het gewoon doet. De maat is vol, overvol.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op De zorg en mijn zorg…..

  1. Het is toch allemaal ook wel een narigheid hoor, dat zijn van die dagen die je het liefst zo snel mogelijk vergeet. Het is zeker knap van jou Moeder, dat ze die dingen nog wél kan en doet hoor.

  2. Marja zegt:

    Jakkes, wat een narigheid. Is er geen buurvrouw die de magnetron voor je moeder kan bedienen?

    • gewoonanneke zegt:

      Dat denk ik wel en dat zou ik gerust voor een week vragen maar niet voor week in week uit dat kan je niet vragen van buren vind ik. Ze doen toch al veel, altijd de vuilniscontainers en als er een lampje of iets kapot is. Dus het zijn al meelevende buren.

  3. beaunino zegt:

    Ik dacht eigenlijk hetzelfde als Marja. Dat zou wel mooi zijn, maar ja, je moeder en de buurvrouw(en) moeten zich daar wel prettig bij voelen hé?!

    • gewoonanneke zegt:

      Dat is ook zo, je kan toch niet aan iemand vragen dat week in week uit te doen. Mijn moeder is iemand van vaste tijden. En zie antwoord Marja, de buren doen al van alles.
      Maar het is gelukkig voorlopig opgelost door de thuiszorg die komen zodat we even wat lucht hebben om te kijken of het anders kan.

  4. dieneke zegt:

    Wij hadden dat zelfde probleem met de magnetron,mijn schoonvader kon het eigenlijk ook niet.Ik heb een soort braille gemaakt op de juiste stand,gewoon met een van rubber geribbelde meubelsticker of hoe zo’n ding ook heet.Dan kon hij het op gevoel doen,de eerste paar keer geholpen.De magnetron konden wij huren bij tafeltje dekje en was dus al simpel.Ik had ook een magnetronschaal gekocht met 2 grote handvaten waar het pakket precies in paste.Wonderbaarlijk genoeg werkte het.

    Vraag eens wat voor accu er op je gazelle zit,want je kan de verkeerde hebben.Had mijn zwager die had een platina en vreemd genoeg hoorde die niet bij zijn gazelle.Wel 4x defect geweest.Hij heeft nu een ‘mindere’en nu werkt het wel,tot nu toe geen problemen.Het was niet bekend bij zijn fietsenmaker.

    • gewoonanneke zegt:

      Mijn moeder kan dat echt niet meer leren. Mijn broer heeft het al eens geprobeerd om soep op te warmen maar ze werd er zo zenuwachtig van. Maar de zorg gaat het voorlopig doen zodat we naar een oplossing kunnen zoeken. En bedankt voor die tip, ik heb inderdaad gekozen voor een platina accu maar niet gehoord dat dit niet kon op deze fiets. Maar zal het eens vragen.

  5. Lot zegt:

    Kan jij of de zorg de magna dan misschien alvast voorprogrammeren zodat ze nog alleen opstart hoeft te drukken? Eventueel een streep nagellak ernaast zetten of iets wat ze goed kan zien of iets wat ze kan voelen.

    • gewoonanneke zegt:

      Zo leuk dat zoveel mensen meedenken. Dit had ik zelf ook als oplossing al bedacht dat de zorg die ’s morgens komt hem instelt. Maar gelukkig hebben ze besloten dat ze het op komen warmen bij hoor voorlopig zodat we op ons gemak kunnen zoeken naar een oplossing en hun willen er ook naar kijken.

  6. minoesjka2 zegt:

    Tjonge, nou ik duim echt dat jij een nieuwe krijgt zeg!!!! Naast alle fietsplezier heb je er ondertussen ook al zoveel narigheid aan gehad, je kunt ondertussen wel zeggen dat je een goede relatie opgebouwd hebt met de fietsenmaker ……….. maar ja, had je dat gewild, had je vast geen fiets gekocht hahahaha/

    • gewoonanneke zegt:

      Ja die fietsenmaker is al blij als ik binnenkom. haha Het is echt een prima vent hoor die is vol goede wil maar ja hij kan er ook niets aan doen. ben ook heel benieuwd hoe ze dit weer op gaan lossen.

  7. rietepietz zegt:

    Te gek voor woorden allemaal, zowel het gesol met de zorg áls het gedoe met die fiets. goede raad heb ik niet maar ik hoop dat het allemaal goedkomt1

    • gewoonanneke zegt:

      De zorg is in ieder geval voor mijn moeder opgelost, zij gaan het opwarmen voor haar voorlopig zodat we met elkaar kunnen zoeken naar een oplossing. En mijn fiets ja hopeloos maar hoor morgen hoop ik hoe of wat.

  8. Lenjef zegt:

    Crisis

    niets
    blijft
    zoals het gisteren was

    en dit tot grote bekommernis
    om wat vandaag wettelijk is

    weinigen voelen
    zich hier
    morgen nog in hun sas

    Hopelijk komt het met de fiets in orde, Anneke!
    Lenjef

    • gewoonanneke zegt:

      Komt vast wel in orde een keer met die fiets maar erg lastig is het wel vooral als je geen ander vervoer hebt en dacht daarom een goeie en dure fiets te kopen van een bekend merk.

Geef een reactie

