Big brother is watching you

1984Zo gek had die Orwell het nog niet bekeken met zijn boek 1984. Een boek dat al geschreven werd in 1948.  Ik weet nog dat ik het las en ik het een fascinerend maar ook wel beklemmend boek vond, destijds niet wetende dat er een groot waarheidsgehalte in zat al kwam het misschien iets later dan in 1984.
Ik heb geen illusie dat er van mezelf gewoon veel gegevens bekend zijn, via Google, mijn weblog, Facebook en nog allerlei kanalen zoals pasjes van winkels en dat soort dingen allemaal.
Als ik op Google iets zoek zoals bijvoorbeeld ik pas zat te kijken naar een nieuwe lens krijg ik als ik Facebook open meteen allerlei sites die lenzen verkopen.
Ik kan er best mee leven hoor, zo boeiend is mijn leven niet dat ik denk dat mensen daar nu zo heel erg in geïnteresseerd zullen zijn.
Vanmorgen was ik aan het werk en daar zou een koelkast bezorgd worden.
Eerst kreeg de eigenaar van de zaak een berichtje dat de koelkast in de ochtend bezorgd zou worden, daarna kreeg hij nog een berichtje dat de bezorger in Krimpen aan den IJssel was en de koelkast om 10.44 bezorgd zou worden.  Hoe gek kan je het maken eigenlijk om dat op de minuut aan te laten weten. Het is toch niet de bus die op tijd moet rijden.
Stel dat die man een kop koffie aangeboden krijgt of zo, dat kan niet want zijn volgende bestelling moet een half uur later of zo weer op de volgende plaats zijn.
Bij mijn moeder ook, als de verzorgsters binnen komen moeten ze eerst inchecken en als ze weer vertrekken uitchecken zodat de leiding precies weet waar en op welke plaats ze zijn.
Het lijkt me voor dit soort beroepen toch een straf als je zo gecontroleerd wordt want als je langer dan de tien minuten bijvoorbeeld om medicijnen uit te zetten ergens bent dan wordt je daar op aangesproken.
Eigenlijk vind ik het echt bizar die dingen.
Ik ken een chauffeur die toen alles nog “vrij” was wel eens als het mooi weer was een uurtje op het strand ging zitten, gewoon even lekker zitten.orwell Dan ging hij ’s avonds wel een uurtje langer door om toch wel aan zijn uren te komen.
Met de invoering van deze systemen is dat niet meer mogelijk terwijl voor veel chauffeurs dat vrije gevoel juist een reden was waarom ze voor dat beroep gekozen hadden.

Big brother is watching you, hoe waar kan dit zijn…….

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Big brother is watching you

  1. Marja zegt:

    Ik vond het ook een beklemmend en boeiend boek. Jammer dat er zoveel vrijheid verloren is gegaan.

  2. Met al die regels en veranderingen, is het er niet beter op geworden Anneke.

  3. Siny zegt:

    Lees ook eens De Cirkel van Dave Eggers, ook zoiets raars.

  4. Ik ken het boek niet, in die tijd leek het me denk ik te zwaar om eraan te beginnen…
    En al die regeltjes voor werkende mensen is niet fijn.
    Trouwens, ik zet ook nooit in mijn telefoon of I-Pad ‘locatie’ aan. Hoe iemand zou kunnen uitvinden waar ik uithang, geen idee, maar ik houd toch ook wel van mijn privacy..

  5. De schrijver ken ik wel. Het boek niet.
    Ja, van mij is ook van alles te vinden op het www. Naar mijn weten zijn dit geen heel bijzondere zaken.
    Wat de regels betreft: ik denk dat het voor sommige mensen nodig is. Die maken er een potje van als ze de vrijheid krijgen.
    Voor de mensen die er wel normaal mee om kunnen gaan is dit uiteraard erg vervelend.

    • gewoonanneke zegt:

      Het boek maakte op mij veel indruk. En inderdaad voor sommige mensen is het wel nodig helemaal mee eens. Wij hadden ook rokers die de rookpauzes steeds langer maakten tot ze de tijd moesten compenseren. Geef ze een vinger………….

  6. kakel zegt:

    Twee jaar geleden heb ik het in het Engels gelezen omdat Roos het verplicht voor school moest lezen. Ik vond het een zeer beklemmend boek. Maar wat een voorspelling van hem… Ik ben blij dat ik niet op fb zit.
    Liefs Kakel

  7. rietepietz zegt:

    Hoewel er natuurlijk ook veel goede kanten aan zitten is het op veel punten toch best zorgelijk dat alles zo geregistreerd wordt! Ik blijf toch altijd krenterig waar het “gegevens” uitdelen betreft.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik probeer het ook wel te beperken. Maar ik werk voor een krant en daar staan sowieso mijn telefoonnummers en emails als in en mijn naam ook op de site dus ja dat is al voor niemand een geheim meer dus. Het blijft moeilijk kiezen tussen privacy en werk.

  8. minoesjka2 zegt:

    Ik hoor mijn broer er ook over, die rijd voor reperaties/vervanging van apparaten. Maar, hij heeft een tablet van zijn werk, die stuurt hem, maar daar moet hij ook zijn vertragingen op melden. Zelfs even een bak koffie bij een benzinestation mag niet te vaak …… 😦

Geef een reactie

