Na (ar) de bollen……

Merel 1Een van de dingen die typisch Hollands zijn, dat zijn de tulpen. Ik heb er niets mee, evenmin heb ik eigenlijk iets met krokussen, hyacinten, narcissen in het voorjaar in de tuin dan.
Een klein bakje in huis vind ik nog wel leuk maar al die bollen die in mijn tuin staan (er al in stonden toen ik daar kwam wonen en ieder jaar weer opkomen) eigenlijk van mij hoeft dat allemaal niet.
Een uitzondering maak ik voor de sneeuwklokjes, deze witte tere bloempjes ontroeren me altijd weer in het voorjaar als een teken van een nieuw seizoen dat er binnenkort aan zit te komen.
Pas zag ik ergens in een programma een stukje van Kees van Kooten als een van zijn typetjes langskomen waarin hij het ook had dat hij zo’n hekel had aan al die gele en blauwe krokussen en ik weet nog dat ik toen dacht, dat heb ik ook.
Kikker 2Bij mijn moeder in de tuin staat het echt helemaal vol met bollen, mijn broer was er gek op en overal komen ze nog steeds op.
Nu alles zo’n beetje al weer uitgebloeid is vergelijk ik de tuin altijd maar met een verjaardag.
Na de koffie met gebakschoteltjes en de hele zooi valt de rest van de verjaardag wel mee, wat drankjes en hapjes op tafel en dan kan je zelf ook eens even gaan zitten.
In de tuin heb ik dat ook, als al die bollen uitgebloeid zijn kan ik ze tenminste allemaal afknippen en kan de rest, de vaste planten gewoon lekker gaan groeien en me heel de zomer een plezierig gevoel geven. En zo nu en dan hier en daar wat corrigerend schoffelen of knippen.
Ik weet ook dat mijn mening door velen niet gedeeld wordt en dat mag natuurlijk.
Je ziet niet voor niets dat er met de Pasen files staan om naar de bollen te gaan. Ik ben er nooit geweest en heb er ook helemaal geen behoefte aan om er eens naar toe te gaan.
Geef mij de polder en het Loetbos maar waar momenteel ook weer veel planten beginnen te bloeien. Speenkruid, fluitenkruid, dotters, de krabbenscheer komt weer boven water, prachtig om te zien. De knoppen in de bomen komen zo snel uit momenteel.
PeulenEen prachtig gezicht en vandaag lekker in de tuin gewerkt, de meeste voorjaarsbloemen zijn uitgebloeid en kon ik afknippen dus laat de rest maar gaan groeien. Had nog van mijn tuinvriendje peultjes gekregen. Daarvoor heb ik een rekje getimmerd zodat ze er tegenaan kunnen groeien.  Heb echt zo’n leuke merel in de tuin die altijd een appeltje van me krijgt en als ie dan een tijdje heeft zitten snoepen gaat ie naar de vijver om een bad te nemen waar de kikkers luid brommend hun kroost zitten te bewaken.

Dit bericht werd geplaatst in Tuin en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Na (ar) de bollen……

  1. Een mooi verhaal Anneke, leuk zo’n merel als vaste klant hoor.

  2. dieneke zegt:

    Hier staan wel voorjaarsbollen,de schipper vind dat gezellig hij houd van felle kleuren.Voor de rest van het jaar staan er weinig felle kleuren in de tuin.Wij hebben ook al jaren merels die hier broeden en baden en zo.Momenteel hebben we héél veel mussen,meer als andere jaren lijkt het wel.

  3. rietepietz zegt:

    Nou ik snap wel wat je bedoelt, voor in de tuin vind ik bolgewassen ook niet echt ” je van het” en om dezelde reden als jij hier aangeeft. Maar in de perken buiten vind ik ze prachtig en de bollenvelden zijn écht prachtig om te zien. Ik vind het blijkbaar prettiger dat ánderen het bijbehorende werk doen;-)

    • gewoonanneke zegt:

      Inderdaad als ik het “lof” er niet zelf af hoef te knippen allemaal mag het wel hoor haha. Ja de bollenvelden, ben er nooit geweest, wel langsgereden in de trein dan vind ik het ook een mooi gezicht.

  4. Merels, ik vind ze zo ontzettend leuk! Hoe ze hippend door de tuin rennen op zoek naar lekkers. En kamikaze-acties door snel met hun bekjes vol takjes de straat laag over vliegen.
    Heerlijk he, nu alles buiten weer begint uit te lopen. Geniet ervan!

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik geniet er ook van hoor, zeker nu mijn fiets het weer doet. Ja merels hebben ook bij mij een zwak plekkie. Zo leuk zijn ze. Vorig jaar ook de jonge merels in de tuin en moeder en vader ze voeren.

  5. kakel zegt:

    Heb jij niets met tulpen?? Ik vind dat zulke mooie bloemen voor in de vaas. Ze groeien heerlijk alle kanten op, van rechtuit en rechtdoor groeien hebben ze nog nooit gehoord. Zo fijn die losbandigheid 🙂
    Elke winter kijk ik halsreikend uit naar de ochtend dat de eerste merel in onze hoogste boom neerstrijkt en jubelend zingt over de naderende lente!
    Liefs Kakel

    • gewoonanneke zegt:

      Nee tulpen zijn niet zo mijn ding. Trouwens eigenlijk hou ik helemaal niet van bloemen in een vaas. Koop ze ook nooit. Krijg ze een enkele keer. Zie alles liever lekker buiten in de tuin groeien. Ja die zingende merels is echt genieten hoor Mirjam.

  6. Lenjef zegt:

    Een zweem van…

    bloemen, teveel om op te noemen geven het leven kleur
    elke mens heeft een voorkeur
    soms het begin van gezeur
    want niet iedereen heeft dezelfde herinneringen aan geur

    Lenjef 🙂

  7. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    En toch……
    En toch…..
    En toch…..
    Ik zit nogal eens op de racefiets (als ik er niet af val) en als ik rond de bollentijd een ritje Den Helder maak, fiets ik vanuit Den Helder eerst een heel eind door de kale zanderige duinen, waarbij ik plotsklaps verrast word door een geweldig uitzicht over rijk gekleurde bloeiende bollenvelden, die ik vanaf grote hoogte mag aanschouwen.
    Dat is echt een WAUW effect.

    • gewoonanneke zegt:

      Snap het wel hoor. Zat toen mijn zwager nog ziek was vaak in de trein en reed langs de bollenvelden, Dat was een mooi kleurrijk gezicht die velden. Maar de behoefte om naar de bollenvelden te gaan kijken heb ik nooit gehad eigenlijk.

  8. Ben nog nooit van mijn leven naar de bollenvelden of de Keukenhof geweest. Ik vind kleine narcisjes geweldig, die heb ik nu bewaard nadat ze in huis uitgebloeid waren en die wil ik wel in de tuin doen. Maar verder, hyacinthen, tulpen in de tuin, vind ik ook niks. Maar ik houd wel van bloemen, jij niet echt toch? In vazen bedoel ik…
    Maar jij hebt weer andere dingen in de tuin! Ook mooi!

Geef een reactie

