Wereldreiziger..

australieBijna 35 jaar geleden gingen mijn schoonzusje en haar man emigreren naar Australië, best een hele stap in die tijd. Hun zoontje was toen ongeveer 5 jaar oud.
In die tijd waren de contacten nog moeilijker dan nu met alle moderne media en een brief was zelfs per luchtpost nog wel een week onderweg. En ze heeft het vaak ook echt moeilijk gehad want haar keuze om te emigreren was het niet echt. En zeker mijn schoonouders waren er in die tijd helemaal kapot van en hebben echt alles gedaan om ze tegen te werken. En dat alles is een understatement. Gelukkig is het later weer goed geworden.
Bellen kon wel alleen dat kostte in die tijd best veel geld dus alleen als het echt nodig was of ze het even allemaal niet zag zitten werd er gebeld.
In Australië kregen ze nog een zoon en dat werd dus een Aussie. Ze is later gescheiden van haar man, opnieuw getrouwd, weduwe geworden en nu al weer jaren gelukkig met een Australiër. Een heel aardige man, van oorsprong Engels en een echte gentleman.
Het is de zus van mijn ex, voor de scheiding hadden we altijd een heel goede band met elkaar en dat is daarna zo gebleven. Heb wel gevraagd wat ze wilde maar zoals het meestal gaat denk ik zijn het toch meestal wel de vrouwen in een huwelijk die een beetje de familiecontacten onderhouden. En dat was bij mijn ex en mij ook zo. Als ik niet regelmatig brieven en kaarten naar Australië had gestuurd zou er weinig gekomen zijn.
En eigenlijk is dat nog steeds het geval. Ik spreek haar regelmatig op Skype of stuur mailtjes en andersom ook.
De oudste zoon heeft altijd een band met Nederland gehouden en praat en schrijft voor zijn 35 jaar Australië nog best goed Nederlands. Hij heeft zelfs een paar jaren hier en in Luxemburg gewerkt als kok in restaurants en kwam hij wel regelmatig even langs.
Een aantal jaren geleden begon hij te werken bij een luchtvaartmaatschappij en werd purser, hij woonde toen in Dubai en vloog ook regelmatig op London, waarbij een enkele keer de mogelijkheid was om “even” in Nederland te komen. Momenteel werkt hij nog steeds als purser in de businessclass en daardoor kan hij met hoge kortingen reizen.
Het is echt een wereldreiziger, is al op zoveel plaatsen geweest door het vliegen natuurlijk.
Eergisteren stuurde hij een berichtje dat hij een paar dagen in Nederland was en daarna op vakantie naar Amerika ging. Hij vond het leuk om ons dan even te zien dus vanmiddag kwam ie op visite. Tijd om bij iedereen langs te gaan had ie ook niet want hij heeft nog aardig wat familie natuurlijk in Nederland waar hij naar toe wilde.
Dus mijn ex en zoon kwamen vanmiddag naar mij toe en het was fijn weer om een poosje in de tuin te zitten en wat bij te praten.
Beetje raar ook wel om na zoveel jaren weer als een soort gezin daar te zitten, maar goed, gelukkig kunnen mijn ex en ik goed met elkaar door een deur zonder dat we elkaar eigenlijk (of soms toevallig op het dorp) tegenkomen. En dat is in zo’n geval prettig maar zeker voor mijn zoon. wereldbol
Als ze weer naar huis gaan zie ik een van de grootste roddelaars van het dorp door de straat lopen, hij valt nog net niet om als hij helemaal achterstevoren loopt te kijken en op zijn gezicht is af te lezen van wat doet haar ex daar nu.
Dus zeg ik, moet je hem zien kijken, als er praatjes op het dorp komen dan weet je al vast waar ze vandaan komen. En daar moet ik dan best wel een beetje om lachen……en mijn zoon en ex ook gelukkig.

Dit bericht werd geplaatst in Familie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Wereldreiziger..

  1. Het is toch wel prettig wanneer je nog een goed contact met je ex hebt hoor, bij mij is dat ook zo.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik ga echt niet bij hem op de koffie of zo. Maar zo bij familiegebeurtenissen is het fijn dat het contact nog zo goed is. Zeker voor kinderen die zich niet in bochten hoeven te wringen.

  2. Marja zegt:

    Enig dat de neef gewoon bij jullie op bezoek kon komen. Dat is vrij uniek. Laat ze maar kletsen hoor.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja vind ik ook hoor. Vond het wel grappig om te zien hoe zo iemand dan reageert. Ben ook blij dat het zo kan. Ook vorig jaar toen zijn broer overleed waarvoor ik altijd de administratie e.d. gedaan had en zijn uitvaart en alles geregeld had hebben we regelmatig contact gehad en samen op bezoek geweest.

  3. kakel zegt:

    Leuk juist, dat ze over je praten. Ik doe er dan zelf nog een schepje bovenop 🙂
    Wat goed dat je ex en jij nog door een deur kunnen. Grote klasse vind ik dat.
    Fijn weekend en liefs,
    Kakel

    • gewoonanneke zegt:

      Ja heerlijk he die verhalen. Maar doe er maar geen schepje bovenop hoor. We hebben nooit veel roddels gehad na onze scheiding daar was en ben ik alleen nog maar steeds blij mee. Ook omdat we gewoon elkaar niet zwart gemaakt hebben.

  4. beaunino zegt:

    Leuk, na zoveel jaren nog.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja inderdaad, ben daar ook wel blij mee hoor. Was pas op een bruiloft van een vriend van mijn zoon waarbij de ouders niet op een foto met elkaar wilden. Dat is bij ons gelukkig geen probleem.

  5. minoesjka2 zegt:

    |Wat leuk om je neef weer eens te spreken 🙂 En ja, dat soort “roddeltantes” heb je overal. Ik ben af en toe nog al eens geneigd om ze te “voeden” met foute info hahaha.

  6. Plato zegt:

    Ha roddeltantes, heerlijk. Hier in de buurt woont er ook een. Daar zeg ik wel eens tegen: buuv, ik heb een nieuwtje en dat mag rondverteld worden. Dan zegt ze: oh nee hoor, ik praat nooit over anderen. Whahahahahaha.
    Maar ondertussen, ook mijn bewondering voor hoe jullie als exen met elkaar omgaan. Zover heb ik het nooit geschopt want mijn ex mag graag (na 20 jaar) nog woedend uithalen op verjaardagen en zo. Dus ik mijd het maar een beetje. Maar zoals jij het doet is het wel veel beter.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik moet zeggen, het eerste half jaar was ook niet makkelijk en had het ook niet gekund. Maar we hebben nooit allebei negatief over de ander gepraat in ons dorp. Ook totaal geen verhalen gehoord. Veel mensen wisten ook niet dat we gescheiden waren.
      En nu is het gewoon goed zoals we omgaan met elkaar. Kom niet op de koffie bij hem maar als we elkaar eens tegenkomen altijd even een praatje.

  7. Lot zegt:

    Leuk dat jij ook de uitdrukking “we kunnen nog samen door een deur” gebruikt, doe ik ook. Toen onze dochter trouwde hebben we samen een cadeau gegeven en een korte speech gedaan, we zijn toch haar ouders en ze vond et zo fijn dat we dat deden.
    De trouwlokatie eigenaren zei in de loop van de avond dat ze nog nooit zo’n gezelschap hadden meegemaakt van beide kanten familie dat zo ontspannen met elkaar omging.

    • gewoonanneke zegt:

      Dat is toch mooi dat het zo kan. Dat hoop ik ook hoor als onze zoon nog eens trouwt. Je scheidt wel als partners maar blijft toch altijd ouders van de kinderen. Dat gaat nooit over. Mijn vriendin heeft dat ook gedaan. Samen met haar ex een herinneringsboek gemaakt voor haar dochter toen ze trouwde.

Geef een reactie

