Ik geef me over. Hij wint…………

MaReiger2 (4)ar goed die hij kan ook wel een zij zijn, ik weet niet het verschil tussen  mannetjes en  vrouwtjesreigers maar wat het ook is. Ik gooi de handdoek in de ring of misschien kan ik beter zeggen, ik geef het op met die vijver.
Zo’n 20 jaar geleden kregen we een vijver daar kwamen vissen in en ik vond het vanaf het begin ontzettend leuk en ik gaf mijn vissen zelfs namen. Vlekje, dubbele staart en dat soort namen. Iedere dag voeren, naar ze kijken. Zelfs redelijk mak maken door ze met een kokertje aan een hengel met maden te voeren. Later kwamen er nog twee koikarpers bij, ghosts, ik vond ze in het begin niet mooi, saaie kleuren maar het werden in de loop der jaren mijn allerbeste vijvervrienden.
De eerste jaren ging het eigenlijk goed. In de winter een net er over en zo rond Koninginnedag mocht het er weer af zodra de planten aardig gegroeid waren in de vijver en er schuilmogelijkheden waren.
Maar de reigers hadden de vijver ontdEend vijverekt en de ene na de andere vis verdween, alleen de twee karpers bleven. Misschien door de bruinachtige kleuren dat ze niet zo opvielen tussen de hapklare brokken van goudvissen. Ze stierven 16 en 17 jaar oud een natuurlijke dood tijdens de twee winters waarin er veel sneeuw viel. Heel stom misschien en iemand kan zeggen het zijn maar vissen maar ik was er gewoon verdrietig van. Dat ik niet meer in het voorjaar op een gegeven moment die koppen weer boven water zag komen.
Enfin. Het ene jaar ging het beter dan het andere jaar maar het afgelopen jaar besloot ik dat ook zomers over het grootste gedeelte van de vijver een permanent net kwam want het leek wel of die reigers steeds brutaler werden. En in de winter werd ook de rest overdekt. Dus een net dat dit keer uit twee delen bestondEen profiel.
Het leek te werken, twee weken geleden zag ik alle vissen weer te voorschijn komen, ik telde er zo’n 25 nog. Dat was goed gegaan.
Maar vorige week kwam ik op en zag gewoon tussen de twee netten in de vijver een reiger staan. Ik heb hem weggejaagd maar het leed was al geschied. Ik zie geen vis meer in de vijver. Nu kan het nog best zijn dat er wat dieper in de vijver toch nog wel een paar vissen zitten, dat is wel vaker gebeurd. Dan zijn ze zo geschrokken dat ze zich een tijdje niet meer laten zien.
Maar toch ik geef het op. Ik gooi geen net meer over de vijver, koop ook geen dure vissen meer zoals vorig jaar toen ik toch weer voor zo’n 40 euro reigervoer in de vijver heb gedaan.
Misschien dat ik in mei nog een stuk of 10 kleine goudvissen er in doet.
Maar voor de rest dan maar een vijver met kikkers, stekelbaarsjes (die vinden ze te min), padden, salamanders, waterjuffers, veel insecten en natuurlijk de vogels die gisteren nadat ik het net er af gegooid hadden meteen gingen badderen en drinken er in.Reigerveer Dat is toch ook leuk om te zien. Vanmiddag kwam er nog een echtpaar eend even buurten in mijn vijver, ze gingen gelukkig snel weer weg dat heeft me wel eens meer moeite gekost. Op de vijver dreef tussen het niet meer opgegeten voer een veer van de reiger, het voelde aan alsof hij de spot met me stak en dacht, hier dan weet je waar je vissen gebleven zijn, ik heb gewonnen.
Reigers, ik vind ze prachtig om te zien in de polder, zet ze vaak op de foto maar vervloek ze in mijn vijver.

Dit bericht werd geplaatst in Tuin en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Ik geef me over. Hij wint…………

  1. Marja zegt:

    Ik ben het helemaal met je eens. Niet in onze vijvers!

  2. Dat zo’n reiger al jou vissen naar binnen werkt, is niet iets om blij van te worden Anneke, zonde hoor.

  3. dieneke zegt:

    Zonde.Hier in de vijver ook al heel lang geen siervissen meer.Maar wel allerlei andere bewoners die reigers niet believen……nah wel de kikkers dat is dan weer jammer.

  4. Kan het me voorstellen hoor. Waar zijn die KOI’s gebleven die je toen had gekregen? Ook al opgegeten? Zonde hè, maar ja, voor je rust is het misschien wel beter dat je de strijd staakt ;-).

  5. kakel zegt:

    Ze hóren ook niet in vijvers thuis. Jammer dat reigers niet kunnen lezen, dan had je er een bordje bij kunnen zetten 🙂 Mijn vriendin kampt met precies hetzelfde probleem. Tegenwoordig heeft ze er kleurloze vissen in gedaan. Daar vallen reigers niet zo op.

  6. rietepietz zegt:

    Ze worden ook steeds brutaler en het zijn er steeds méér. daar is bijna niet tegenaan te knokken!
    Maar jammer is het wél!

  7. Corja zegt:

    Jammer, jammer. Toch is er nog veel leven in je vijver, het wordt zo langzamerhand een natuurlijke biotoop. Dat is ook heel bijzonder. Ik heb al drie jaar twee goudvissen in een ingegraven speciekuip in de voortuin. Aan de overkant van de straat is een brede sloot, waar ook reigers staan te vissen. Die van mij hebben ze tot nu toe met rust gelaten. Wel zitten er katten bij, die drinken water en steken af en toe een poot in de bak. Ik kan me wel voorstellen dat je verdrietig was om de dode koi-karpers. Ik ben ook elk voorjaar weer blij als de oranje ruggen aan de oppervlakte in het zonnetje liggen te “bakken”. (Al klinkt dat laatste wel wat cru….)

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat klopt hoor. Nou had ikj al twee gedeeltes. Een dieper gedeelte en een poel die veel ondieper is voor de kikkers en salamanders. Zag vanmiddag opeens nog een vis schieten dus misschien zijn er nog wat over. Ik wacht het maar af.

  8. ria zegt:

    De vijver in mijn tuin is nu een een rotstuintje met planten en bloemen. Vijf jaar lang kwamen de reigers nog op het dak van het tuinhuis kijken of de vijver er nog was.

    Groetjes, Ria

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat geloof ik zeker. Het zijn volhouders wat dat betreft. Ja dichtgooien heb ik ook wel overwogen maar er zitten nog veel andere dieren in zoals kikkers, padden en salamander. Stekelbaarsjes. En de vogels zijn er zo blij mee dat het net er af is kunnen ze lekker badderen. Dus ik laat het maar zo.

  9. minoesjka2 zegt:

    Hoorde laatst een reportage over reigers. Zeker als ze aan het broeden zijn, zitten ze op hun vaste plek, en komen ook altijd in dezelfde “winkels” shoppen ……… helaas is jou vijver dus ook een van hun favorieten 😦

Geef een reactie

