Hond en baas………

Eigenlijk heb ik mijn hele leven te maken gehad met honden. bordeaux dogVroeger hadden we thuis altijd een hond en ook toen ik getrouwd was hadden we altijd een hond tot de laatste ongeveer een jaar voor onze scheiding dood was gegaan. We hadden toen besloten omdat we wat vaker van huis waren een tijdje geen hond te nemen. Achteraf een goed besluit.
Mijn ex en ik hebben samen dertien jaar een dierenwinkel gehad met daarbij een trimsalon, dus ik weet best aardig wat over honden, rassen en soorten en zeker ook over baasjes van honden, daarover kan ik ook nog wel wat blogs schrijven.
Eigenlijk ben ik nooit bang voor honden geweest, wel altijd uitkijken hoe je met een hond omgaat en zeker met vreemde honden.
Een keer toen we een bestelling brachten bij iemand die twee honden had stond ik op een galerij voor de deur om af te rekenen. Helemaal aan het einde van de galerij lag een herdershond los voor de deur. Ik schonk daar geen aandacht aan en belde aan. De twee honden sloegen aan en of de hond daarop reageerde (dat leek me indertijd de meest logische verklaring) weet ik niet maar hij vloog op me af en beet me in mijn bovenbeen.
Naast een kapotte lange broek en een wond in mijn been was ik ook flink geschrokken.
We gingen naar de eigenaar van de hond om hem te zeggen dat hij de broek diende te vergoeden, evenals de kosten van de dokter voor een tetanusinjectie. De mensen weigerden want “hun hond deed nooit iets”.
In die tijd kon je gewoon nog aangifte gaan doen bij de politie op het bureau dus dat hebben we meteen gedaan en daarna richting dokter voor een tetanusinjectie. De eigenaar van de hond kreeg de politie op bezoek en heeft de kosten moeten vergoeden en mocht de hond daar niet meer los voor de deur laten liggen.
Sinds die tijd ben ik niet bang maar best wel een beetje voorzichtig geworden voor honden.
Zoals vanavond. Ik was samen met een vriendin gaan wandelen en toen we bijna thuis kwamen zag ik een man staan praten. Zijn bordeaux dog losjes aan een riem stond naast hem.
Ik zei tegen mijn vriendin, kom, we gaan even aan de andere kant van de straat lopen, niet dat ik echt bang was maar waarom zou ik er zo dicht langs lopen als het niet nodig was.
Dus we staken de straat over en met dat ik dat deed vloog die hond naar me toe, zo’n 60 kg hond die op je afkomt en de baas kon hem echt niet houden.
Ik schrok zo dat ik op de straat viel en dat kwam aardig aan. De hond deed verder niets maar ik was echt woedend en viel uit tegen die man.  Hou je hond onder controle, ik had pijn en had er flink de pest in. Mijn handen, gezicht en been geschaafd.
Die hond doet niets, zei die man. Nee zei ik maar als je met zo’n hond op straat loopt is het wel handig als je hem onder controle hebt.  Nou je hoeft niet zo kwaad te doen, antwoordde hij. Nee zei ik, ik vind het lekker om zo op straat te vallen. En samen met mijn vriendin ging ik weer naar huis, nog steeds na tierend.
Ik heb helemaal geen hekel aan honden, integendeel maar wel een hekel aan mensen die totaal geen vat op hun beest hebben en zeker als ze met zo’n spierenbundel van zo’n 60 kg zo nonchalant omgaan, dat krijgen ze dat te horen ook van me.

plaatje internet

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Hond en baas………

  1. Marja zegt:

    Ik zou ook woedend zijn geweest. Je hebt groot gelijk. Nog veel napijn?

  2. Dat was een nare ervaring Anneke.

  3. Corja zegt:

    Het ligt veel hondenbezitters in de mond bestorven: “Hij doet niks.” Meestal klopt het dan juist niet. Kan me voorstellen dat je woest was.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja als je zo’n kolos van 60 kg aan een riem hebt moet je wel een beetje op blijven letten dat hij niet zomaar opeens de weg over kan rennen lijkt mij. Ja ik baal er nog steeds een beetje van.

  4. kakel zegt:

    “Die hond doet niets.” Waar zaten die man zijn ogen? Heel begrijpelijk dat je uitviel. Zou ik ook gedaan hebben. Was het niet van schrik, dan wel van nijd!
    Ik hoop dat je er geen nare ervaring aan overhoudt.
    Liefs Kakel

    • gewoonanneke zegt:

      Ja meestal is zo’n reactie er een van schrik en boosheid. Niet dat het helpt maar goed zal we weer over gaan maar zit wel weer met blauwe plekken en zere spieren en daar baal ik dan wel van.

  5. rietepietz zegt:

    Logisch dat je tegen de man uitviel, als hij zijn hond niet in bedwang kan houden is dat écht helemaal fout. je zult wel spierpijn hebben van de val, ik hoop dat het meevalt!

  6. beaunino zegt:

    Wat vervelend. Wij hadden ook een Bordeauxdog. (Beau)Nino. En die deed echt niets. En ik kan het nu zeggen want hij is alweer een paar jaar dood.

    • gewoonanneke zegt:

      Nou die hond deed me ook niets maar als je zo’n spierenbundel van een kilo of 60 opeens op je af ziet stormen dan schrik je echt wel hoor. Zijn baas kon hem niet houden, die hond trok hem helemaal mee.

      • beaunino zegt:

        Ja, ze zijn Loeisterk. Nino is mij ook eens ontglipt. Op de markt. Mensen schrokken zich wild. Hij rende linea recta naar zijn vriend, de kaasboer. Liep met een sisser af gelukkig, de mensen konden er achteraf wel om lachen.
        Iedere honden eigenaar zou eigenlijk verplicht op cursus moeten.

  7. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Gelukkig ben je nog nooit een HULKENHOND tegengekomen.
    Die doen NOOOOOOOOOOOOOOOOIT iets.
    Die hebben er n.l. net een op 🙂

  8. minoesjka2 zegt:

    Terecht dat je boos bent! Hoop dat je verwondingen een beetje meevallen.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja mijn handen waren nogal geschaafd dat is best vervelend en blauwe plekken maar mijn knie heeft de hardste klap gehad. Nou ja je weet het zelf bij jou was het veel erger wordt wel weer beter.

  9. Gatsie… wat een ervaring!!
    Ik zou mij als eigenaar kapot schamen als mijn dier zo tegen een ander op zou springen. Ik hoop dat de hond dit alleen maar deed uit enthousiasme en niet om je kwaad te doen.
    Ik hoop dat het inmiddels weer een beetje gaat?!

  10. Lenjef zegt:

    Canis Familiaris

    over honden is al geweldig veel gezegd en geschreven
    de baasjes, soms door de fokker bedot
    blijven gewoonlijk buiten schot
    al zou men velen en schop onder de kont moeten geven

    Lenjef 🙂

Geef een reactie

