Spreekwoorden…..

Groeien als bonenIk merk bij mezelf dat ik soms best nog veel gebruik maak van spreekwoorden of dingen die mijn moeder ook vroeger tegen mij zei en die ik op mijn beurt weer tegen mijn kind of iemand anders zeg.
Zoals eigen schuld, dikke bult. Of zoals ik pas al eerder zei, wie zijn hoofd niet gebruikt moet zijn benen gebruiken.
Niet alles heb ik overgenomen want vroeger gingen de mensen en ook mijn ouders toch wel uit dat iets van “gezag”  wel altijd gelijk zou hebben.
Dus als ik straf gekregen had op school was het altijd “je zal het er wel naar gemaakt hebben”
Daar werd helemaal niet over nagedacht dat een leerkracht ook wel eens onrechtvaardig kon zijn.  Hoewel tegenwoordig hoor ik wel eens van leerkrachten dat ze meer werk hebben om te discussiëren met ouders over beslissingen dan daadwerkelijk lesgeven. Dus misschien is het ook een beetje doorgeslagen. Maar afijn dat is een heel ander onderwerp.
Ik vroeg me ook wel af, mag ik spreekwoorden veranderen als ik vind dat het niet helemaal klopt met de werkelijkheid.
Slapen als AnnekeIk zou dan wel het spreekwoord “het groeit als kool” willen veranderen in “het groeit als bonen” . Want bij mij groeien de bonen altijd veel sneller dan de kool die ik gepoot heb.
De bonen vliegen de grond uit en mijn koolplantjes staan maar een beetje te miezeren in mijn kasje.
In Wikipedia is het geloof ik niet zo moeilijk om dat te doen of het geaccepteerd wordt is wat anders natuurlijk.
Slapen als een roos zou ik ook wel willen veranderen. Hoewel bij het opzoeken kwam ik er eigenlijk nu pas achter wat het betekent. Slapen als een roos is ontstaan omdat kinderen vaak rode wangen (als een roos) krijgen als ze slapen.
Nou ja dat nu wetende mag hij wel blijven van me eigenlijk.
Al had ik hem willen veranderen in slapen als Anneke want dit weekend bleek weer als ik eenmaal slaap ze wel een kanon naast me af kunnen steken en ik word nog niet wakker.
Zoonlief was thuisgekomen midden in de nacht, had nog staan douchen naast me in de badkamer, niets gehoord. Zijn vriendin wilde op haar tenen naar beneden naar het toilet gaan. Praten in slaap annekeNiet nodig zei mijn zoon, als mijn moeder slaapt hoort ze echt niets meer.
Ooit stond de winkel aan de overkant van ons huis in de brand, een grote brand met politie en brandweerwagens, het is dat ze me wakker maakten anders had ik echt niets gemerkt er van.
Ze hadden trouwens wel moeten lachen ’s nachts omdat ik heel veel praat in mijn slaap, dat dan weer wel en dat hadden ze dus wel gehoord haha. Ja dat heb ik mijn leven lang al gedaan en denk dat het wel zal blijven ook.  Ach als dat mijn ergste afwijking is………..

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie, Tuin en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Spreekwoorden…..

  1. Marja zegt:

    Wat zalig als je zo ongestoord kan slapen.

  2. Leuk logje.. ik slaap normaliter ook heel goed, dan hoor ik ook niks meer.
    Maar ik snurk… pffff. Misschien nu minder nu ik weer afgevallen ben.. hoop ik dan maar!
    Dan kun je nog beter hele verhalen vertellen in je slaap, doet mijn dochter ook 😉

  3. rietepietz zegt:

    O ja, ik heb ook nog veel met spreekwoorden en gebruik ze regelmatig. Echt veranderen kun je niet denk ik maar “gewoon voor jezelf ” kan het natuurlijk wel! Zo ben ik het nooit eens met “als de nood het hoogst is is de redding nabij” dat volgens mij veel beter klopt wanneer je het omdraait .
    dus, als de redding nabij is is de nood het hoogst….. de nood wordt dan immers niet hoger meer zo wordt de één uit een brand gered als de vlammen al uit het dak slaan en de ander al voordat de brand naar andere kamers is overgeslagen…om maar een voorbeeld te geven-)

  4. kakel zegt:

    Nu weet ik meteen waar jij woont 😉
    Van mij mag je spreekwoorden veranderen zoveel je wilt. Leuk juist, spelen met taal!
    Ons vorige huis stond eens in brand en toen was ik toch wel blij dat ik slapeloos beneden zat te zitten.

    • gewoonanneke zegt:

      O dacht dat je dat wel wist hoor, dat ik dat verteld had toen we koffiedronken bij de Hema maar zou best kunnen van niet hoor. Pff lijkt me vreselijk als je huis in brand staat zeg, hoop dat nooit mee te maken en inderdaad op zo’n moment is slapeloosheid soms een redding.

  5. minoesjka2 zegt:

    O, ja, ik gebruik ook regelmatig gezegde en spreekwoorden hoor 🙂
    Maar slapen als Minoesjka zou ik er zeker de laatste tijd maar niet van maken , want daar word echt niemand jaloers op ….. 😦

Geef een reactie

