Hemelvaartsdag

HardlopenEigenlijk de allerleukste dag in ons dorp van oudsher de dag dat er Wielerronde en Kermis is en daarbij alle horecagelegenheden geopend zijn.
Zeker omdat er niet zoveel georganiseerd wordt op Hemelvaartsdag in de Krimpenerwaard en omgeving is het al jaren een trekpleister voor de mensen om op deze dag naar ons dorp te komen.
Het leuke is dat ik in de straat woon die deel Wielerronde 3uitmaakt van het parcours dus stoelen voor het huis en kijken. Genoeg te zien, zijn het niet de hardlopers (het eerste gedeelte van het programma) en de wielrenners dan is er ook nog genoeg te kijken naar de mensen die langskomen omdat ze een rondje lopen.
De speakers die helemaal rondom in het parcours hangen houden ons goed op de hoogte van de standen en wanneer ik even een foto moet gaan maken en de uitslagen op gaan halen om er nog iets over te schrijven.
En als je het dan nog treft zoals vandaag dat het zulk prachtig wWielerronde 12eer is dan kan het eigenlijk niet meer kapot.
Er waren dan ook echt duizenden mensen in het dorp die naar de wedstrijden kwamen kijken.
De modewinkels haken daar tegenwoordig slim op in door de laatste jaren open te gaan en ze doen goede zaken op deze dag want veel vrouwen die met de wielrenners meekomenΒ hebben dat al zo vaak gezien dat ze het wel leuk vinden om wat te gaan winkelen tussendoor.
Sommige horecagelegenheden hadden ook een artiest geregeld. En zie je bijvoorbeeld op KoniVeerhuys19ngsdag toch wel dat de jeugd een beetje andere dingen opzoekt en van het dorp afgaan, op Hemelvaartsdag niet, dan blijven ze allemaal in ons dorp zelf.
Ik vind het heel knap van het wielercomitΓ© dat ze er ieder jaar weer in slagen volledig uitverkochte programma onderdelen te hebben. Drie soorten wedstrijden, amateurs, vrouwen en de elite.
En ik kan je zeggen als zo’n peloton langs mijn huis raast met grote snelheid worden de glazen bijna van tafel geblazen.
Vanmiddag sprak ik een fotograaf die overal bij wielerevenementen de renners op de foto gaat zetten. Zoals hier in dit dorp kom je het nooit tegen zegt hij, zoveel publiek en Wielerronde 7enthousiaste mensen die meeleven met de renners. Dat zie je bijna nergens in deze regio.
Zo blijft ook dit evenement in stand. Kermis, horeca, winkels trekt veel publiek. En veel publiek trekt weer veel rijders aan die graag hier komen rijden, zo is de cirkel rond en blijft Hemelvaartsdag voor mij altijd een van de leukste dagen in ons dorp.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Hemelvaartsdag

  1. Op de stoel voor je huis,, zit je eerste rang om dit allemaal te volgen Anneke, gezellig zo’n dag hoor.

  2. rietepietz zegt:

    Leuk als je er van houdt en dan is zo’n eerste rang plaats natuurlijk geweldig. Ik snap eigenlijk niet wat er zo leuk is aan een rij fietsers langs zien komen maar oke, ik ben ook a-sportief;_)

    • gewoonanneke zegt:

      Nou ik heb ook niet heel veel hoor met die fietsers die zo voorbij gaan maar de terrassen langs het parcours, alle mensen die langs komen, even een praatje komen maken ik de tuin. Dat alles maakt het zo leuk zo’n dag.

  3. kakel zegt:

    Lief en ik hebben op Hemelvaartsdag een rondje gefietst. Veel wind! Lekker πŸ™‚ We hoorden op afstand de spreker van de koers. Er heerste weer een gezellig sfeertje.
    Fijn weekend!

  4. Ach dat wielrennen, daar was ik elk weekend bij aanwezig, tot zo’n 15 jaar geleden… Ik zorgde voor mijn eigen wielrenner haha.. Er hangt altijd een leuk sfeertje hoor, en zo voor je huis langs heeft wel wat hΓ¨..

Geef een reactie

