Het verhaal achter het boekenkastje

boekenkast 1Soms lijkt de wereld zo klein te zijn en gebeuren er dingen waarvan je zegt hoe is het eigenlijk mogelijk.
Zo publiceerde ik pas wat foto’s van dingen die ik onderweg tegen gekomen ben met daarbij een boekenkastje. Dat vond ik zo bijzonder. Tussen de rekken met groentes en fruit zo’n rek met boeken voor 50 cent per stuk.
Destijds toen ik de foto maakte in 2013 heb ik er dacht ik ook iets over geschreven maar kon het niet meer terugvinden.  Niet zo belangrijk ook.
Zondag was ik op de 60e verjaardag van mijn vroegere buurvrouw. Haar man heeft bij mij op de lagere school in de klas gezeten dus wij komen uit hetzelfde dorp.
Nu had hij een paar oude schoolvrienden uitgenodigd die ik natuurlijk ook nog kende (nou ja sommige ook niet herkende na zoveel jaar) van vroeger.
Op een gegeven moment zat ik met een van die mannen te praten en vroeg of hij nog op het dorp woonde en dat was het geval.
Ik vroeg waar hij woonde en hij duidde het voor me aan dus ik zei opeens is dat het huis bij dat boekenkastje.  Ja zei hij en ik vertelde dat ik twee jaar geleden daar een foto van gemaakt had omdat ik het zo origineel vond een boekenkast buiten.
Hij vertelde me toen het verhaal van het boekenkastje. Zijn vrouw kreeg regelmatig gratis boeken van mensen en daarvoor hadden ze toen dat kastje aangeschaft en buiten gezet.
Het geld dat het opbracht hadden ze in een potje gedaan om voor een goed doel te geven.
Vorig jaar gingen ze naar Gambia op vakantie en zagen daar de armoede onder de bevolking. (Ook de slimheid van die mensen die weten hoe ze toeristen moeten bespelen, maar dat is een heel ander verhaal, misschien ook nog wel een blogje waard)
Bij een gezin waar ze gingen kijken met een gids hadden de kinderen schoolkleding nodig anders mochten ze niet naar school. Daarvoor werd de opbrengst van het potje gebruikt en het geld overgemaakt.
In een jaar hadden ze wel 100 boeken verkocht en dat leverde 50 euro op geen schokkende bedragen natuurlijk maar wel schooluniformen voor een paar kinderen.
Toen ik dat verhaal gehoord had vond ik het idee achter het boekenkastje nog mooier als dat ik het toen gevonden had. It’s a small word after all.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Het verhaal achter het boekenkastje

  1. Marja zegt:

    Wat een mooi initiatief.

  2. Soms is de wereld inderdaad piepklein Anneke, mooi dat er toch weer een paar kinderen een schooluniform konden krijgen hoor.

  3. Harrij Smit zegt:

    Heerlijk relaas over de menselijke maat die zoveel kan betekenen. Voor jezelf en voor anderen 🙂

  4. kakel zegt:

    Een hartverwarmend initiatief! Ik ga er gauw weer eens een kijkje nemen.
    Ik verkoop bij Bol.com tweedehands boeken voor Kika 😉
    Liefs Kakel

  5. Zeker een kleine wereld en een mooi initiatief!

  6. rietepietz zegt:

    € 50.– hier is niet helemaal te vergelijken met € 50,– dáár denk ik ,dus dan kwam het geld heel goed terecht.

  7. minoesjka2 zegt:

    Wat een leuk verhaal zeg 🙂 En ja, dat maakt een foto echt bijzonder hé? Bij een van de huizen bij mij in de buurt, zag ik toevallig ook een boekenkastje (als groot vogelhuis) staan, vol met kinderboeken.

Geef een reactie

