Kijk eens naar het vogeltje……..

Dotter zaden 1De laatste jaren is fotograferen toch wel een deel van mijn leven geworden en ik neem er ook de laatste tijd echt meer tijd voor, ga lekker de polder in of zoals vanmiddag even wat uitproberen met mijn lenzen gewoon in de tuin. Gewoon heerlijk om te te doen vind ik dat.
Vier jaar geleden kreeg ik uit de erfenis van mijn broer een goed Canon toestel en in de loop der jaren heb ik er wat andere lenzen en een goede flitser bijgekocht. Heb nog best wensen genoeg voor nog mooiere lenzen, een nieuwe body er bij maar een mens moet ook eens tevreden zijn met wat ie heeft. Geranium tuin 1
Trouwens die ik wil hebben daarvoor zal ik eerst een leuk prijsje in de staatsloterij moeten winnen om ze te kunnen kopen. Want die zijn gewoon peperduur.
Ik ben best een makkelijke fotograaf tot nu toe eigenlijk gebruikte ik praktisch alleen de stand automatisch en dan zag ik wel of er wat leuks bijzat. Voor sportevenementen kies ik nog wel deze instelling waardoor je soms mooie plaatjes krijgt.
Fotograferen heb ik van jongsaf eigenlijk wel leuk gevonden. Mijn eerst camera toen ik een jaar of 14 was van 10,00 een simpel boxje en mijn halve zakgeld ging daaraan op.
Bloemen KeesVeel camera’s volgde eigenlijk wel tot ik voor de krant ging werken en mijn eerste spiegelreflexcamera kreeg. Al snel gevolgd door de eerste digitale camera, dat was voor de krant een stuk voordeliger natuurlijk. (Toen kreeg ik nog de camera steeds cadeau)
Een uitkomst dat digitale fotograferen. Gewoon maar blijven schieten en dan gewoon de mooiste er uitzoeken.
Pas toen ik de camera van mijn broer kreeg ging ik echt de polder in om te gaan fotograferen en vaak had ik ook wel lucky shots dat ik net iets moois zag. Goudsbloem
Maar dat is het niet alleen, vorige week sprak ik met die fotograaf en ik vroeg hem, kijk jij nu ook anders als je een camera bij je hebt. Hij herkende wat ik bedoelde, je kijkt gewoon anders, ziet meer en misschien daardoor heb je lucky shots en zijn het dat niet maar gewoon zie je dingen die andere niet opmerken of gewoon voorbij fietsen.
Vaak als ik ergens in het gras foto’s zit te maken kijken mensen wat je op de foto neemt en dan hoor ik regelmatig zeggen o kijk daar futen, of ooievaars of wat ik dan ook aan het fotograferen ben. Dan denk ik wel eens, zie je die dan niet als daar niet iemand met een camera zit. Denk het niet, denk dat ik dat vroeger ook zelf wel had.
Eigenlijk heb ik tegenwoordig altijd mijn camera bij me, soms ook wel lastig want zo’n tas met mijn lenzen weert aardig wat. Maar ben dan ook weer bang dat ik wat leuks zie en mijn camera niet bij me hebt. Het eeuwige dilemma.
Dotter zadenEigenlijk zou ik eens een cursus moeten gaan doen om er wat meer van te weten nog, want ik weet zeker dat die camera veel meer kan dan ik er mee doe.  Dus misschien is dat wel een goed plan om dat voor de volgende winter eens aan te beginnen.
En hoewel ik ook ga voor de futen, de ooievaars en andere vogels en watervogels zeker om deze tijd merk ik bij mezelf toch ook wel vaker de voorkeur voor dingen die juist al weer “voorbij” zijn. Zoals uitgebloeide bloemen, zaden, verdorde dingen, pluizen. Omgevallen bomen, stronken. Hoe dat komt weet ik niet. Het boeit me gewoon denk ik dat ook als iets uitgebloeid is of zo op het oog dood er al weer zaden zitten, insecten hun eten er in vinden, zwammen er weer op groeien.  Het gevoel dat het leven altijd weer doorgaat.

Dit bericht werd geplaatst in Tuin en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Kijk eens naar het vogeltje……..

  1. Marja zegt:

    Wat eindig je mooi filosofisch. 😉

  2. Een verhaal mij uit het hart gegrepen Anneke! Je schrijft het zelf al, je camera kan met de juiste instellingen waarschijnlijk meer dan je denkt. Met deze foto’s is niets mis hoor, vooral de laatste vind ik heel fraai.

  3. De natuur is altijd een dankbaar object om te fotograferen! Doe jij je best maar, wij genieten mee!

  4. rietepietz zegt:

    het is zeker waar dat je anders gaat kijken als je een camera op zak hebt.
    De mijne zit óók altijd in mijn zak of tas al maak ik lang niet zulke mooie foto’s als jij. Bij mij gaat het meer om “foto’s die een verhaal vertellen” dat ik in een logje kwijt kan. En ook ik heb daar zeker meer oog voor gekregen !

  5. kakel zegt:

    Ik wist niet dat je je camera uit de nalatenschap van je broer hebt gekregen. Een dubbel kostbaar bezit dus voor je. En je bent steeds meer en mooiere foto’s gaan maken. Het zou je broer plezier doen dat te zien.
    Liefs kakel

  6. The circle of life 🙂
    Mooi om te fotograferen.
    Een cursus kan ik je zeker aanraden. Ik heb er heel veel aan gehad. Weg met de automatische en de “P” stand.

  7. minoesjka2 zegt:

    Deborah is me net voor, die laatste alinea van jou riep ook het zinnetje The circle of life in me op. Dat is wat jou interesseert en daar hoort ook die uitgebloeide bloem, zaden en boomstronken bij, want juist die maken die cirkel 🙂

    En waarom ga niet gewoon opzoek naar een workshop om te beginnen, in Rotterdam worden er regelmatig gegeven en dat is één middag, maar daar leer je wel je camera bedienen. Van de winter zou je dan bij wijze van spreken nog eens een uitgebreidere kunnen doen.

Geef een reactie

