Een goede buur

0002 Arie en Wil Eierengooien mei 2002Dertig jaar geleden kwamen we naast elkaar te wonen, nieuw gebouwde huizen en zoals dat gaat maak je dan kennis met je buren. Wie zou er naast je komen wonen en wat voor mensen zijn het, dat moet je altijd maar afwachten.
Al snel bleek het aardig te klikken tussen ons, we hadden een beetje dezelfde achtergrond, allebei een winkel gehad en nu in zo’n voor mijn gevoel sfeerloos nieuwbouwhuis opnieuw beginnen.
Zowel zij als wij moesten ons huis uit omdat de winkels verkocht waren en deze huizen waren beschikbaar dus maar genomen.
Ze waren ouder dan wij waren, zij zo’n 10 jaar ouder en hij zelfs bijna 20 jaar ouder, maar dat maakte eigenlijk niets uit. 0016 zomer camping 88
Echt niet dat we zo vaak bij elkaar op visite zaten maar even een praatje over het hek, op straat, spontaan even kom wat drinken of met elkaar eten. Je wist als er wat was kon je bij elkaar terecht.
Toen onze zoon geboren werd waren zij al grootouders van kinderen van die leeftijd en de eerste keer dat er iemand op hem paste waren zij het, ze waren gek op hem en hij ging gewoon mee alsof het ook een kleinkind van hen was.
Zo woonden we tien jaar ongeveer naast elkaar, maar onze keus van huis was het nooit geweest. Er was een straat in het dorp waar we graag woonden en toen daar een huis te huur werd aangeboden hebben we er op inschreven en kregen we het meteen.
0002 Wil Kerst 86Het bijzondere van het geval was dat in dat huis de moeder van mijn buurvrouw woonde,  waar zij was opgegroeid en een heel moeilijke jeugd had gehad. Zij had dan ook geen contact meer met haar moeder.
De eerste paar keren dat ze op visite kwam bij ons moest ze echt wel iets overwinnen maar omdat we het huis totaal verbouwd hadden werd het voor haar ook een ander huis en zo bleven we ook na de verhuizing nog goede vrienden.
Kerstmis, Sinterklaas, Oud-en Nieuw waren dagen die we praktisch altijd samen doorbrachten en ook voor onze zoon bleef het een soort opa en oma.
Na mijn scheiding werd het weer anders, mijn ex haakte eigenlijk af en ik bleef goed bevriend nog steeds met hen.
Vandaag zijn ze ook verhuisd, uit het oude huis naar een appartement en heb ik geholpen. Een drukke dag maar het liep als een trein, we hadden een leuk team van 10 mensen om de verhuizing te doen.
Mijn oude buurvrouw, inmiddels best een goede vriendin van me geworden, was in het nieuwe huis met een paar vriendinnen om alles uit te pakken en een plaatsje te geven. Ikzelf was in het oude huis gebleven om de boel aan te sturen. Had van de week al een lijst gemaakt waar wat naar toe moest en in welke volgorde ze het liefst alles daar kreeg.
Vier mannen en een grote bus om alles te verhuizen ( en ze luisterden ook nog naar me 😉 ) Drie keer rijden en als we gewild hadden was het in twee keer over geweest. Wat is dat handig zo’n heel grote bus met laadklep er bij, perfe0059 febr 97ct geregeld.  Terwijl zij weer weggingen met de spullen heb ik nog de laatste dingen uit het huis verwijderd zoals wat vloerbedekking, rolgordijnen en hier en daar haakjes of schroeven. Lampen er af gehaald.
Vanavond na afloop nog met elkaar gegeten, de klus is weer geklaard, de afgelopen weken toch nog wel heel wat tijd ingestoken.
Heb me wel voorgenomen voorlopig geen nieuwe klusjes aan te nemen, eerst mijn eigen zaakjes maar eens op orde gaan brengen en wat meer  gaan ontspannen want het hakt er toch best in hoor dat gesjouw en gedoe allemaal. Maar heel eerlijk vind ik het ook wel leuk om te doen, dat geregel en dingen aanpakken, het ligt me allemaal wel. En ook blij dat we (eind van dit jaar 30 jaar) nog steeds, hoewel al lang geen buren meer toch nog goede vrienden zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Een goede buur

  1. Mooi dat jullie buren eigenlijk goede vrienden zijn geworden Anneke. Verhuizen is altijd een hele klus hoor, ik begin er niet meer aan.

  2. Marja zegt:

    Mooie herinneringen en een kostbare vriendschap.

  3. minoesjka2 zegt:

    Mooi hé, hoe je dan van buren goede vrienden wordt 🙂 Ik help een van mijn buren wel regelmatig, maar ik kan niet zeggen dat het een vriendin geworden is. We verschillen zo, dat voor echte vriendschap geen ruimte is…
    Hoop dat jullie nog heel lang goede vrienden mogen blijven, want goede vriendschap is best belangrijk.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik heb dat ook niet met alle buren horen. Best goed contact verder maar met deze en trouwens ook mijn buren die pas verhuisd zijn klikte het eigenlijk meteen heel goed dat het echte vrienden zijn geworden.

  4. Heel bijzonder zo’n vriendschap! Koesteren hoor!

  5. rietepietz zegt:

    Een goede buur is beter dan een verre vriend maar soms worden goede buren verre vrienden! In jouw geval heeft dat dus niets uitgemaakt, je was er toen je nodig was!

  6. Harrij Smit zegt:

    Het verhuisvirus begint jou ook al aardig te pakken te krijgen. Meen me te herinneren dat je een week of wat geleden ook al iemand hielp met verhuizen? Of is dat deel van hetzelfde verhaal?

    • gewoonanneke zegt:

      Nee dat heb je goed onthouden. Een paar maanden geleden zijn mijn buren verhuisd en dit zijn eigenlijk de buren waar ik vroeger naast woonde. Dus heb nu wel even genoeg van verhuisdingen. Laat iedereen maar blijven zitten waar ie zit. Ja het is jullie hobby maar mijn ding is het niet hoor. Vind het wel leuk een ander te helpen maar ik blijf lekker zitten waar ik zit.

  7. kakel zegt:

    Mijn allerbeste vriendin is mijn buurvrouw. Nou ja, het is eigenlijk andersom maar wie maalt daarom 😉 Een goede vriendschap kan wonderen verrichten. In stand houden, Anneke!
    Liefs Kakel

Geef een reactie

