Zit een vrouw bij de Hema

Meerkoet met jongen 6 juni 2015Vandaag weer eens lekker gaan fietsen, was best blij dat ik gekozen had voor een winddicht jasje want het waaide behoorlijk hard weer vandaag.
Bij de Hema een bakje koffie gaan doen. Het is druk. Bij de Hema hebben ze twee kleine tafeltjes naast elkaar met daarachter banken. Dus eigenlijk een zitje zo bij elkaar. Ik zit daar eigenlijk het liefst.
Een oude mevrouw met een rollator zoekt een plaatsje, Meerkoetjong 6 juni 2015ik heb haar wel vaker hier gezien.
Ik schat ze toch al een aardig eindje in de 80 beetje ouderwets knotje, nette rok met jasje daarboven.
Zij: Is deze plaats vrij.  Ik:  Ja hoor, zet maar neer, ik let er wel even op. Zij:  Zo doe ik het altijd hoor het gaat altijd goed, mijn portemonnee zit in mijn andere tas.
En weg gaat ze om een bakje koffie te gaan halen.
Even later brengt een jonge vrouw even haar dienblad met cappuccino en een appelflap erbij, zelf volgt ze met haar rollator.
Ik:  Eet smakelijk hoor. Zij: Dank u, ik neem altijd zo’n appelflap die vind ik zo lekker. Ik: Nou verwen u zelf maar hoor, altijd lekker toch even koffie bij de Hema.Zwanenjongen 6 juni 2015 1
Zij:  Ja dat doe ik altijd ook om even uit te rusten. Mijn zoon doet wel eens boodschappen voor me maar nu had hij ook al de heining geknipt en had hij geen zin meer om dat te doen.
Maar het gaat goed hoor, met de belbus. En hier even tussendoor uitrusten.
Ik: Hoe oud bent u? en woont u hier een beetje in de buurt?
Zij:  Ik ben 91 jaar, weet u het zwembad, daar woon ik dichtbij in de buurt.
Ik: Ja dat ken ik wel, daar woonde mijn schoonouders ook in Zwanenjongen 6 juni 2015die wijk.
Zij: O, hoe heten die dan
Ik noem hun naam en meteen antwoord de mevrouw “dat zijn mijn oude buren uit de flat, ja die kende ik zeker wel, mijn zonen zijn net zo oud als hun zonen en die speelden altijd met elkaar”.
Er ontstaat een heel gesprek over mijn schoonouders,de kinderen en familie, ze weet er nog heel veel van. Zelfs dat mijn zwager overleden is, mijn schoonzusje geëmigreerd is en mijn ex een hartinfarct had gehad.
Petje af, dan moet ze toch ergens iemand kennen die haar die dingen verteld heeft, nu heeft mijn zwager natuurlijk tot zijn dood in het huis van zijn ouders dZwanenjong 6 juni 2015us in de buurt gewoond en ze vertelde ook dat ze wel eens met hem gepraat had. Dus daar zal het het destijds wel van gehoord hebben. Dat hij zo’n ongeluk had gehad wist ze niet want ze zei, o zo is het dus met hem afgelopen.
Ze vertelde dat ze nog steeds in haar eengezinswoning woonde maar dat het steeds moeilijker werd. Ik nam mijn petje af voor haar hoor 91 jaar en dan nog zo lekker haar ding doen en opnieuw moet ik zeggen, betrap mezelf er ook nog wel eens op als je iemand ziet die iemand toch in een hokje plaatst hoewel ik dat wel probeer te voorkomen maar goed niets menselijks is mij Zwaan met jongen 6 juni 2015 1ook vreemd.
En even zo vaak hebben mensen als je met ze in gesprek komt me verrast, zoals deze mevrouw die zo eigenlijk zonder oordeel of goed of niet goed praatte over mijn schoonouders (die niet altijd makkelijk waren, daar heb je dat hokje weer haha).
Een leuke ontmoeting dus zo even op een zaterdagmiddag bij de Hema.
Foto’s onderweg even in de polder nog gemaakt.

Dit bericht werd geplaatst in Familie, Hemaverhalen. Bookmark de permalink .

19 reacties op Zit een vrouw bij de Hema

  1. kakel zegt:

    91 jaar en dan nog zo goed bij hoofd en ter been. Een mens tekent er toch voor? Het was een zonovergoten dag en waard om gevierd te worden! Wat is de natuur mooi. Lief en ik hebben ook genoten van een fietstochtje. Mooie foto’s!
    Liefs Kakel

  2. Op deze manier wil ik ook wel 91 jaar worden hoor Anneke. Je laat ons hier mooie foto’s zien van dat jonge spul hoor.

  3. Marja zegt:

    Wat een kwieke dame. Leuk om daar zo spontaan mee te babbelen.

  4. rietepietz zegt:

    Lijkt me écht heel leuk om iemand tegen te komen die heel veel van je familie meegemaakt heeft. Een bofkont deze mevrouw om op die leeftijd nog zó bij de tijd te zijn en nog zelfstandig te kunnen wonen. Ik denk zat de mevrouw óók genoten heeft van het gesprek met jou.
    Je hoort zo vaak dat ouderen met niemand meer kunnen praten over vroeger!

    • gewoonanneke zegt:

      Ja het is dat ze afgesproken had met de belbus die mevrouw en weer weg moest, ze vond het zo leuk om er over te praten over vroeger en die tijd. En het klopt wat je zegt, steeds meer mensen vallen weg in die leeftijd.

  5. Jokezelf zegt:

    Wat een leuke ontmoeting bij de HEMA. Mooie foto’s ook. Echt lente!

  6. Harrij Smit zegt:

    Mooi dat je je bewust bent van de neiging om mensen in hokjes te plaatsen 🙂 en vertelt hoe het ook kan!

    • gewoonanneke zegt:

      Ja haha, ik probeer altijd blanco tegenover mensen te staan maar lukt niet altijd. Toch blijkt wel dat ieder mens zijn eigen– aardigheden heeft.

      • Harrij Smit zegt:

        Ik heb dat ook hoor, dat ik mezelf er toch op betrap. Maar dat is al heel wat waard, want wat is jezelf ergens op betrappen anders dan je bewust worden van dingen die je beter zou kunnen doen! En bewustwording is een toverwoord om een verdraagzamer wereld te krijgen.

  7. Jeetje, wat een verhaal zeg. Ja de wereld is klein hè.
    Maar zo’n voorbeeld heb ik laatst ook ontmoet. Ga er ook wel een logje over schrijven…
    Misschien wordt het wel een serie, want die vrouw (ze is 92) kan vertellen… zo leuk!

  8. ria zegt:

    Prachtig om zo een uitje te kunnen vullen bij de Hema.
    Zo mooi die foto’s. Gisteren dook hier een kat de struiken in met moedertje van 5 jonge waterhoentjes. Zo zielig.
    Groetjes, Ria

    • gewoonanneke zegt:

      Ja de natuur is soms ook hard eigenlijk wel. Ik zie ook hoor nesten met meerkoeten die beginnen met 5 of 6 en met 1 of 2 eindigen. Natuurlijk ook wel goed want als al die jongen zouden blijven leven zou de polder wel heel vol worden. En ook reigers, ratten en andere pulken eters moeten in leven blijven tenslotte.

Geef een reactie

