Dat is geen uitdaging……..

Klip TransportVan de week zat er bij de Hema een mijnheer, nonchalant gekleed maar wel dure merkkleding type directeur, bankier, manager met zijn dochter,beetje in de puberleeftijd wat te drinken en te praten.
Blijkbaar ging het over een vriendje die een technische opleiding aan het doen was.
De dochter vertelde wat hij allemaal deed en dat ze het wel leuk vond dat hij dat deed.
Nou zei die vader, het is wel zo dat zulk werk geen uitdaging is, daar hoef je niet over na te denken……….
Ehhhhh dacht ik stel je eens voor alle technische beroepen en niet nadenken wat kan er dan misgaan allemaal.

Een elektricien die de stroom niet goed aansluit….
Een timmerman die de planken niet goed afzaagt….
Een metselaar die de stenen scheef metselt………
Een lasser die een stukje overslaat………
Een wegenbouwer die de asfaltlaag niet goed maakt………..
Een loodgieter die de leidingen niet goed afdicht…….
Een steigerbouwer die de verbindingen niet goed vast maakt……..

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het lijkt tegenwoordig wel of een technisch beroep iets minderwaardigs is maar ik weet dat het tegendeel waar is.
Zeker mensen die een technisch beroep hebben moeten juist vaak heel inventief zijn, nadenken hoe dingen gedaan moeten worden. En sommige opdrachten zijn echt een uitdaging om te doen.
Toen ik nog werkte heb ik een paar jaar het vernieuwen van de N210 meegemaakt waar ik dagelijks op reed, ook veel stilgestaan 😉  omdat er soms een noodweg was.
Me verbaasd over maar ook gefascineerd door de mierenhoop van mensen die aan het werk waren, voor mij als leek, zonder dat er enige logica in zat. Maar opeens was er dan als ik na een weekend weer kwam een heel stuk van die weg klaar.
Ik kan me best voorstellen als zo’n weg dan klaar is dat je er een rondje over rijdt en denkt.
Zo die klus hebben we toch maar mooi met zijn allen geklaard en daar dan apetrots op zijn.
En terecht zoals een boot die te water gaat, ben regelmatig voor de krant bij een bedrijf hier in de buurt geweest waar speciale metalen ornamenten (zo noem ik ze maar ze zullen wel anders heten) gebouwd werden voor bedrijDSC00018ven.
Heb regelmatig met die mannen gesproken die trots hun project lieten zien, vertelden hoe ze oplossingen hadden moeten bedenken en uitvoeren soms onder moeilijke omstandigheden. Met aansluitingen die op de mm moesten passen zoals tanks voor olie-installaties of andere werken.
En dat had ik graag die middag even aan die man bij de Hema vertelt.

20 gedachten over “Dat is geen uitdaging……..

  1. Ik ben het helemaal met je eens Anneke. Toen ik met mijn man iets kreeg, nu 38 jaar geleden, was mijn vader laaiend. De jongen was niet goed genoeg. Hij was maar timmerman…Jammer dat zo iets bijna 40 jaar later nog steeds opgeld doet. En hoeveel ouders schieten niet in een stress als hun kind niet naar een VWO kan…. net of een technisch beroep minderwaardig zou zijn. Helaas dat zo nog steeds gedacht wordt.

    1. Ja terwijl een goede timmerman ook hard nodig is, mijn broer was ook timmerman.
      Mijn zoon heeft ook een jaar tuinen aangelegd, had er geen moeite mee hoor. Als hij maar iets doet wat hij wil doen. Daarna is hij toch weer gaan studeren, ook prima. Op een gegeven moment moeten ze die keuze maken waar ze gelukkig in zijn.

  2. Er bestaan geen ” domme ” beroepen, wél domme mensen helaas. Ik ben het helemaal met je eens, je kunt geen énkel beroep goed doen als je het gedachteloos zou doen. In de huidige maatschappij wordt opleiding behoorlijk overgewaardeerd en dat is jammer. Waar zouden we zijn zonder goede schoonmaaksters, verkoopsters noem maar op wat voor beroep waar niet veel schoolopleiding voor nodig is. Ik heb het meest geleerd van 2 mensen die niet meer dan lagere school hadden, ze hadden het allebei helemaal “gemaakt” en zorgden goed voor hun werknemers die voor ze door het vuur gingen.

  3. Hee ik had een heel verhaal geschreven. Waar zou het gebleven zijn……..? In ieder geval zijn jouw voorbeelden heel goed. Het heeft te maken met het feit dat hersenarbeid nog altijd meer wordt gewaardeerd en hoog opgeleid ook. In wezen is een tandarts niet meer dan een monteur, maar ja. Verder zit deze man er helemaal naast. Voor technici zal er de komende tijd veel werk zijn. Technici kunnen namelijk niet vervangen worden door automaten / robots. Kortzichtige visie die man. Bah

  4. En zo is het precies. Helaas zijn er nog al wat mensen die zich zelf proberen op te hemelen door anderen neer te halen.

  5. Zo, ik kom ook weer eens even langs fietsen… Dat is wel even geleden. Stel je voor dat je werk iedere dag een uitdaging zou zijn. Je zou er doodmoe van worden. Het is best wel eens lekker om ook eens op de automatische piloot te werken. En die man bij de Hema mag zijn handen dichtknijpen dat er iemand bij hem langs komt die de lekkage in zijn badkamer kan herstellen. Wat een neerbuigende houding

  6. Die meneer is een domoor dat hij zulke dingen niet ziet.
    Een stukje die mijn hart heeft Anneke ik heb ervan genoten

  7. Gisteren sprak ik een kennisje. Haar dochter heeft acht jaar in dezelfde klas als Roos gezeten. Zij heeft nog een jongere zoon. Toen hij in groep 8 zat, was de lagere technische school al jaren afgeschaft. Gelukkig zag ze een advertentie van een Kaderschool waar ze technische opleidingen geven. Haar zoon zit nu al in de vierde en zit daar helemaal op zijn plek.
    Van de zotte om neer te kijken op ambachtsmensen! Die meneer moet nog véél leren. Van zijn dochter kan hij nog wat opsteken.
    lieve groet Kakel

Plaats een reactie