Ode aan de kruisbes

Kruisbessen

Zo’n tien jaar geleden kwam je in mijn leven
zoals we ze vroeger hadden, een nostalgische reden
Twee sprieten op een stok met wortel er aan
Ik pootte je zodat je groeien kon gaan

Al het volgende jaar had je een groeispurt
Wat werd je groot, gewoon absurd
Je bloesems, klein en teder bloeiend
Uitgroeiend tot rijpe bessen, roodgloeiend

kruisbes stekel1
Met grote stekels verdedigt je jouw vruchten
En als ik ze pluk heb ik dat te duchten
Nog nooit lukte het me om zonder krassen
Jouw vruchten te pakken dus het credo is: oppassen

Ook dit jaar weer heb jij je best gedaan
Met je takken vol kruisbessen er aan
De smaak ervan op de juiste tijd geplukt
Is iets dat me iedere dag weer verrukt

Kruisbes`1
Gewassen, puntje verwijderen en er in bijten
Ik voel je meteen in tweeën splijten
Proef de verrukkelijke smaak in mijn mond
Ik wist niet dat zoiets bestond

Ondanks je stekels zo geducht
Blijf jij voor mij mijn favoriete vrucht

Dit bericht werd geplaatst in Tuin. Bookmark de permalink .

19 reacties op Ode aan de kruisbes

  1. Een mooie ode aan, en fraaie foto’s van deze heerlijke vrucht Anneke.

  2. Harrij Smit zegt:

    Wat een welgemeende ode aan die ouderwetse vrucht. Mijn ouders hadden ze – lang geleden toen ik nog een jochie was – in de tuin staan. Toen vond ik de kruisbessen te wrang, maar misschien snoepte ik er wel te vroeg van 🙂

  3. rietepietz zegt:

    Ik kan ze me nog wel herinneren van vroeger , vond ze destijds niet bijzonder lekker. Ik zou ze eigenlijk nog eens moeten proeven!

    • gewoonanneke zegt:

      Ja die van mij zijn echt heerllllllllllijk natuurlijk haha. Nee hoor maar je hebt verschillende soorten, vroeger had mijn moeder ook van die zure volgens mij maar deze zijn echt lekker zoet.

  4. staartje zegt:

    Bijzondere vrucht. Mooie ode. Ik houd wel van die bes

  5. Kakel zegt:

    Ik moet meteen aan onze ontmoeting bij de Hema denken. Toen had je een bakje kruisbessen voor me meegenomen. Ze waren héérlijk. Vroeger wist men wel wat lekker was!
    Fijn weekend en lieve groet
    Kakel

    • gewoonanneke zegt:

      O ja jeetje dat was ik helemaal vergeten hoor Mirjam, is dat al weer een jaar geleden, tjeetje wat vliegt de tijd toch zeg. Weet het nog als gisteren, we werden er bijna uitgezet zo lang zaten we er haha…….. Leuk .

  6. Lot zegt:

    Heerlijk zijn ze. Vorig jaar klein struikje gekregen en toen kreeg ik er ook al een paar, dit jaar ruim 3 kilo.

  7. Oh wat mooi Anneke! Eet smakelijk als ze al rijp zijn!

  8. Ooohhh heerlijk, ik zie ze jammer genoeg nooit meer…. ze zijn zo ontzettend lekker!

Geef een reactie

