Het ultieme gevoel van vrijheid

IMG_8296Afgelopen vrijdag ging ik verslag doen van het slaan van de eerste paal voor een nieuw tuincentrum.
Prachtig weer en landelijk gelegen, leuk om even naar toe te gaan fietsen, ik kende de eigenaars wel omdat ik er al eerder was geweest.
Ik wist dat ook onze oude burgemeester daar zou komen, daar verheugde ik met op, zij was zeven jaar onze interim burgermoeder zal ik maar zeggen. Een heel aimabel mens en overal waar ze kwam werd ze op handen gedragen.
Samen met een collega verslaggever hadden we een gesprek met de eigenaar en daarna werd de eerste paal geslagen door de drie kinderen, die dat wel heel spannend vonden in zo’n grote hei-installatie.
Na afloop ging ik even met de burgemeester zitten praten, ze vond het zo leuk even terug te zijn in Lekkerkerk, bekenden te ontmoeten. Door ziekte van haar man had ze opeens een heel andere taak gekregen, die van mantelzorger maar ze miste haar werk best wel eens. Ze was heel belangstellend over de krant en of ie nog steeds dezelfde naam had. Leuk haar weer eens ontmoet te hebben.
Ik was klaar met alles, ruimde mijn tas in en liep richting naar mijn fiets om naar huis te gaan, de catering was inmiddels begonnen aan een bbq voor de genodigden voor te bereiden.
Een vrouw komt me tegemoet en ze zegt, ik ken jou toch ergens van.
De herinneringen komen meteen naar boven. IMG_8302Zij een jonge wilde meid, mijn ex en ik een paar jaar getrouwd, beetje in dezelfde vriendengroep verkerend. Mijn ex nooit vies van wat vrouwelijke aandacht vond het maar wat leuk als ze eens op zijn schoot ging zitten of een keer om zijn nek hing. En ik die stinkend jaloers was en het niet uit kon staan.
Maar dat zei ik niet tegen haar, leek me geen leuke openingszin, dus ik zei zo, ja misschien nog uit de tijd van de winkel en bij Leo (een café) .
Ik noemde de naam van mijn ex man en opeens gingen er bij haar ook luikjes open.
Zullen we even wat drinken, vroeg ze me, en allebei gingen we met een biertje lekker in de volle zon zitten.
En daar ontstond wel een zo leuk gesprek over vroeger, dat ze in de winkel kwam, dat ze vooral contact had met mijn zwager, dat wist ik ook nog wel.
Oude herinneringen werden opgehaald, delen van hoe ons leven verder verlopen was werden uitgewisseld.
Ze vertelde ook dat ze altijd wel zoals ze het omschreef “de sfeer aan de rand” wel mooi vond, kleurrijke figuren zoals mijn zwager ook wel was, maar zelf nooit zover ging dat ze ook drugs of te veel alcohol gebruikt had.
En daar kon ik me wel iets bij voorstellen, die fascinatie, niet dat ik zo’n leven zou willen leiden als mijn zwager of mensen die net buiten de maatschappij vallen maar het zijn vaak ook wel boeiende levens. Weet niet precies hoe ik het omschrijven moet. Ik wist ook dat ze nog bij mijn zwager op bezoek was geweest na zijn ongeluk toen ze gehoord had wat er gebeurd was.
We dronken een paar biertjes en op een gegeven moment was de bbq klaar en wilde ik naar huis gaan. De eigenaar van het bedrijf zei, blijf toch mee eten Anneke, er is eten genoeg hoor.
Ik liet me snel overhalen en ging samen met de vrouw gezellig zitten eten. Zij woonde na 25 jaar weer in ons dorp op een boerderij waar ze een paardenpension had en nog wat dieren voor “eigen gebruik”.
Toen we afscheid namen zei zIMG_8331e, ik heb het idee dat ik je nu veel beter ken dan in de tijd dat we elkaar vroeger kenden en dat gevoel was wederzijds.
Met een volle buik, een licht gevoel in mijn hoofd van de paar biertjes en roodverbrande armen en gezicht van de paar uur in de volle zon zitten ging ik naar huis en het voelde zo goed aan, dat ultieme gevoel van vrijheid.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

8 reacties op Het ultieme gevoel van vrijheid

  1. staartje zegt:

    Mooi verhaal. zo is dat als je ouder wordt, zie je het anders.

  2. Marja zegt:

    Bijzondere ontmoeting en een onverwacht etentje. Leuk hoor.

  3. Harrij Smit zegt:

    Heel apart. Hoe jaloezie (of boosheid, angst weet ik veel) kan veranderen in een heel ander contact en gevoel, wanneer de omstandigheden zo veranderd zijn. Goed om door je vroegere afweer heen te springen 🙂

  4. rietepietz zegt:

    Alleen leven heeft natuurlijk wel eens nadelen maar óók grote voordelen zoals de vrijheid die je hier zo mooi omschrijft. Een dag met een gouden randje zou ik zeggen!

  5. Kakel zegt:

    Gaan en staan waar je wilt; met goede bekenden kunnen praten en biertjes drinken onder de zon…Een dag om in te lijsten!
    lieve groet kakel

  6. Myriam zegt:

    Waaw, knap van je hoor. En meteen ook een mooie dag.

  7. Leest als een heerlijke dag, en dat vrijheidsgevoel, kan me er heel veel bij voorstellen Anneke! Heerlijk!

  8. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Wat een heerlijk gevoel is dat he Anneke? Alsof je weer even 18 bent, zo onbezorgd.

Geef een reactie

