Even terug in de tijd……

Hooibouw12Een keer per jaar wordt er hier in het dorp een Hooibouwdag gehouden zoals het er vroeger aan toe ging.
Het gras wordt gemaaid, gekeerd, gedroogd en als er regen wordt verwacht op hoppers gezet zo als het vroeger ging met traditionele werktuigen die door een groep enthousiaste mensen “de poldertuffers” onderhouden en bewaard worden.
Hooibouw13Deze dag wordt gehouden bij een museum waar ook binnen te zien in hoe het er vroeger aan toe ging op de boeren bedrijven.
Ieder jaar wordt het een beetje uitgebreid. Dit jaar lieten ze zien hoe het ging met het inkuilen van gras en was er een kleine markt met streekproducten, een smid aan het werk en werd er polderpaling gerookt.
Hooibouw7Ja voor mij is dat allemaal pure nostalgie natuurlijk, vroeger gingen we allemaal helpen bij het hooibouwen.
Vind het dan ook altijd leuk om op zo’n dag met wat oudere mensen te praten die nog van die mooie verhalen uit die tijd hebben.
Had alleen gisteren niet zoveel tijd daarvoor. Eigenlijk moet ik op een dag na zo’n Hooibouw6bruiloft gewoon niets in mijn agenda hebben om even bij te komen maar helaas dat was niet het geval.
Dus op de fiets naar de hooibouwdag, daarna meteen wat boodschappen gedaan en weer naar huis gegaan. Daarna nog net even tijd voor een kopje thee en weer naar het ziekenhuis met de man van mijn vriendin.
Gisteren ging ze goed vooruit maar vandaag kwamen we en was het weer helemaal mis. Ze had zo’n pijn in haar hoofd gehad weer vannacht maar ze is ook helemaal over haar toeren heen.Hooibouw5 Niets anders dan huilen en nog eens huilen.
Gelukkig had ze en heel leuke verpleegkundige vandaag die gewoon even de tijd voor haar nam om te komen praten en alles uit te leggen. En ze kreeg iets om ook wat rustiger te worden.
Ze kan ook dingen niet loslaten hoe het thuis gaat. Dan maakt ze zich druk of haar man wel de goede broek aantrekt als ie komt en allemaal van die dingen. Pff laat dat eens ff los wie interesseert het nou welke broek hij aan heeft. Maar ze kan gewoon niets loslaten en ik (ik weet het een lekenoordeel) denk dat dit wel haar klachten verergert, dat constant proberen de regie niet even uit handen te geven.Hooibouw1 Maar goed als dat je karakter is dan is dat ook lastig om te veranderen denk ik en heb ik makkelijk praten. Maar alles is geregeld thuis, ik doe de was, haar andere vriendin braadt zo nu en dan wat vlees voor haar man en de rest kan ie gewoon zelf wel en als het nodig is halen we van de week ook wel even de zwabber door het huis.
Die is er voorlopig nog niet denk ik dus dat zal van de week nog wel een paar keer rijden worden.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Even terug in de tijd……

  1. beaunino zegt:

    Wat sneu voor je vriendin. Ik wordt altijd zo huiverig als ik over hoofdpijnklachten hoor. Nou ja, dat weet je. Jijzelf denk ik ook. Ontstoken ader? Ik heb een oude vriendin die ook aanhoudende hoofdpijnklachten had. Bij haar bleek uiteindelijk de druk in haar hoofd veel te groot. Er zijn natuurlijk zoveel oorzaken mogelijk. Ik hoop dat het niets ernstigs blijkt te zijn.

    • gewoonanneke zegt:

      Het blijkt een ontsteking in de aderen te zijn maar de dokter had wel gezegd dat ze op moest passen voor als haar oog of mond scheef zou trekken. En dat heeft ze een week voor haar opname wel gehad maar zelf ook niets mee gedaan om “niet lastig te zijn”. Ze is al een stuk ouder en ook zo van niet te gauw zeuren bij een dokter maar dan zie je gebeurt dit. Gaat nu goed met haar gelukkig.

  2. Ik begon enthousiast te lezen over de hooidag. Leuk die oude trekkers en landbouwmachines! Maar het tweede deel van je verhaal is minder mooi. Sterkte met je vriendin.

  3. Een mooi verhaal, en fraaie foto’s Anneke, zo’n gerookt palinkje, gaat er natuurlijk altijd wel in hè?

  4. Marja zegt:

    Mooie plaatjes. Heel veel sterkte voor haar.

  5. Myriam zegt:

    Hopelijk wordt je vriendin snel beter!!!

  6. Kakel zegt:

    Zelf wil ik ook altijd alles in eigen hand hebben, maar welke broek mijn man draagt, zou niet in me opkomen. Zo zie je maar weer: iedereen is anders. Zou je vriendin beseffen dat ze het zichzelf extra moeilijk maakt? Ik wens haar beterschap! Lief dat je op bezoek geweest bent, ondanks je “drukte.”
    lieve groet Kakel

    • gewoonanneke zegt:

      Ik probeer het haar wel duidelijk te maken maar zij heeft in haar jeugd zoveel meegemaakt dat ze nooit geleerd heeft om ook eens aan zichzelf te denken. Altijd bang om het niet goed te doen in de ogen van een ander. Gaat nu gelukkig wat beter met haar.

  7. rietepietz zegt:

    Best wel jammer zoveel van de oude landbouwmethodes langzaam aan het verdwijnen zijn. Geweldig dat het bij jullie in ieder geval nog een dag in ere wordt gehouden.
    Ja zorgen zijn nooit goed voor zieke mensen maar ja, als je zo in elkaar zit doe je daar weinig aan!

    • gewoonanneke zegt:

      Dat is inderdaad zo, snap best dat dit allemaal zoals het nu gaat veel praktischer is allemaal. Maar dit is een actieve vereniging van agrariërs die deze oude apparaten onderhouden er nog soms mee rijden in optochten of dat soort dingen. Echt leuk om te zien.

  8. staartje zegt:

    Mooi verslag. Heerlijk die oude ambachten. Sterkte voor je vriendin

  9. minoesjka2 zegt:

    Wat naar zeg, dat je vriendin maar niet opknapt!! Weten ze ondertussen wel wat het is?

    • gewoonanneke zegt:

      Het zijn ontstekingen in haar aderen die door haar hoofd maar ook verder door haar lichaam zitten. Ze krijgt nu prednison voorlopig en dan kijken of het weer afgebouwd kan worden. Kon bij elkaar wel een jaar gaan duren voordat alles weer goed is had de dokter gezegd.

  10. ria zegt:

    Mooi verslag met foto’s.De boeren hadden wel een hard leven vroeger.Gelukkig is dat nu beter.
    Ik hoop dat je vriendin gauw weer beter is.
    Groetjes, Ria

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik kijk naar die tijd terug dat het altijd zo leuk was maar het was heel zwaar en hard werken ook voor die mannen. Mijn vader weet ik nog wel ging dan ook zelfs nog ’s avonds bij andere helpen hooibouwen om wat extra geld te hebben. Als ik nu de villa’s van die boeren van destijds zie dan denk ik wel eens daar heeft mijn vader krom voor gelegen zonder er veel voor te krijgen. Maar goed, heb hem nooit horen klagen.

  11. Mooi om te zien hè en je hebt het weer mooi verteld.
    Ja, wat een ander leven was dat toch voor de boeren…
    Beterschap voor je vriendin!

Geef een reactie

