Leven als God in Frankrijk……..

zomercarnNou mijn eerste vakantiedag begon al anders dan ik had gepland. Was van plan om naar het Zomercarnaval in Rotterdam te gaan maar dat was vanwege het weer afgelast en om nou zomaar in de stad te gaan dwalen had ik ook geen zin in.
zomercarn2Ik had gisteren pas een persbericht gekregen dat vanmorgen een inwoonster van ons dorp 100 is geworden en de wethouder kwam haar feliciteren, pers gewenst.
Zomercarnaval 6Heb wel even een berichtje gestuurd dat ik het wel heel laat vond deze aankondiging maar ben er toch maar naar toe gegaan omdat mijn plannen toch al heel anders liepen.
De mevrouw woonde in een zorgcentrum, lichamelijk kon ze niet veel meer zelf alleen haar hoofd was nog wel goed dus dat was wel leuk.Zomercarnaval 5
Even later zat ik met haar enige dochter te praten en toen zij haar naam zei gingen er opeens allemaal belletjes in mijn hoofd rinkelen en was ik weer even op het gemeentehuis waar ik vroeger werkte en haar man daar als hoofd van een school regelmatig kwam. Zelf was ze ook altijd onderwijzeres geweest. En als leerkrachten van de gemeenteschool dus in dienst bij de gemeente.Zomercarn3 Ze kende dan ook nog alle collega’s waar ik destijds mee samenwerkte. De wethouder die kwam feliciteren komt ook uit  mijn geboortedorp en de kinderen van haar zaten bij die onderwijzeres in de klas en samen zaten ze in de OR.  Elkaar ook heel veel jaren niet gezien. Allemaal lijntjes die even samenvielen.
Het werd daar dus heel gezellig met verhalen ophalen en vertellen.
De dochter van die 100 jarige mevrouw vertelde dat ze in Frankrijk woonde maar nu ze zelf ook tegen de 80 liep en eigenlijk wel weer Zomercarnaval 4deze richting op wilde komen. Haar ene zoon woonde 600 km verderop in Frankrijk en haar andere zoon zo’n 600 km bij haar vandaan in Nederland.
Ze had met haar man daar een huis gekocht en in al de jaren opgeknapt en toen ze zelf gestopt was met werken daar permanent gaan wonen.
Dat had niet lang geduurd want ze woonden er nog maar net toen haar man overleed. Ze had het er best naar haar zin, vond het er prachtig wonen. Maar toch vertelde ze had ze nu wel vaak dat ze toch haar verhaal niet kwijt kon in een taal die niet haar moedertaal is of bij artsen toch niet dat over kunnen brengen zoals je dat wel kan in je eigen taal. En naarmate ze ouder werd vond ze dat het steeds meer voorkwam.
zomercarn1Maar een huis midden in de middle of nowhere raak je ook niet zo gauw kwijt in Frankrijk.
Zo had ik opeens toch een heel leuke ochtend al was ie dan heel anders dan ik hem gepland had. En toen ik bij thuiskomst nog een brief van het borstkankeronderzoek zag liggen waar ik al dagen op aan het wachten was. Het duurde lang dit keer en nadat twee jaar geleden mijn buurvrouw hoorde dat ze borstkanker had ben ik toch wat nerveuzer geworden bij het wachten op de uitslag van het onderzoek. Gelukkig was het weer allemaal goed.
Nou toch nog wat foto’s van het zomercarnaval van een paar jaar geleden. Om deze stormachtige regendag wat vrolijker te maken.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Leven als God in Frankrijk……..

  1. staartje zegt:

    Ik wens je een goddelijke vakantie. Ik leef hier in Frankrijk als godin in Frankrijk. Het trekt niet dat het er al weer bijna opzit

  2. Het was vooral voor de deelnemers een teleurstelling dat het zomer carnaval werd afgelast, maar het was natuurlijk volkomen terecht. Jou mooie foto’s maken weer een hoop goed hoor.

  3. Marja zegt:

    Mooie foto’s. Zo jammer dat het niet kon doorgaan.
    Leuke ontmoetingen. Je hoort vaak dat oudere mensen weer terug willen naar Nederland.
    Mijn uitslag kwam ook pas na 4 weken. Gelukkig was alles in orde.

    • gewoonanneke zegt:

      O dat is wel heel lang wachten dan. Ze hadden bij mij gezegd binnen 2 weken en dat was het bijna. De vorige keren had ik altijd binnen een week een brief. Maar goed gelukkig bij jou ook alles goed.

  4. rietepietz zegt:

    een verstandige beslissing om het caranval niet door te laten gaan, er zouden vást ongelukken gebeurd zijn en dat wil niemand natuurlijk.
    Wat leuk dat het onverwachte “werk” zo’n gezellige ochtend werd.
    Ja je eigen taal te kunnen horen en speken is voor ouderen zeker belangrijk, het is best een beetje onhandig dat je in Nederlandse verzorgingshuizen nog amper perfect Nederlands sprekende zorgmensen hebt. Marion heeft vaak moeite de meisje te verstaan, hun intonatie is sowieso anders en het Nederlands niet zo goed als je zou verwachten. Het vreemde is dat we dáár dan weer niet over mogen klagen, omgekeerd probeert men wél te regelen dat allochtone ouderen wél zorg in hun eigen taal krijgen.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat is inderdaad een probleem denk ik zeker in de stad of stedelijke gebieden. Hier op de dorpen heb je dat nog niet zo werken praktisch allemaal Nederlands verplegers/sters hier in het verzorgingstehuis en ook bij mijn moeder bij de thuiszorg.

  5. Harrij Smit zegt:

    Mooie foto’s, mooie mensen, jammer dat het niet doorging voor al die deelnemers/sters die er weer zo naar toegeleefd zullen hebben 😦

  6. Lenjef zegt:

    Hun schaduw achterna

    door het slechte weer
    en andere,
    soms duistere omstandigheden

    gaan mensen soms lichtzinnig op zoek
    naar de een of andere verre uithoek

    om
    een nieuwe thuis te vinden
    ’t is zelden het antwoord op de gebeden

    Het zijn prachtige foto’s, Anneke!
    Lenjef

    • gewoonanneke zegt:

      Dank je wel. Ja die mevrouw had ook een probleem kon haar huis daar niet kwijt en wilde toch weer terug naar Nederland omdat haar man overleden was en zij daar dan wel min of meer alleen zat al kon ze goed opschieten met de mensen die daar woonden vertelde ze.

  7. Leuk ingevuld die dag zeg! Ja pech voor Rotterdam, echt vette pech, al die voorbereidingen naar de knoppen, maar ja… beter voorkomen dan genezen!

Geef een reactie

