Montmartre in Gouda

IMG_8958Vandaag een middagje naar Gouda gegaan, iedere woensdagmiddag van juni tot en met september is er rondom het eeuwenoude Goudse stadhuis een antiek-, curiosa- en brokantemarkt genaamd Montmartre in Gouda. Ze verkopen daar echt de duvel en zijn ouwe moer. Soms ook echt van die grappige en leuke aparte dingen er bij.
De laatste weken een paar keer in Rotjeknor geweest maar Gouda is en blijft toch mijn stad. Ik kom er heel graag, ken er goed de weg in het centrum en weet leuke winkeltjes te vinden.
Vanmorgen toen ik wakker werd hoorde ik het weer gieten en zelfs onweren dus ik dacht, dat gaat ie niet worden want eigenlijk wilde ik gaan fietsen naar Gouda.
Het is een kleine 20 km fietsen dus dat is goed te doen maar het weer vandaag werkte niet echt mee.
Gouda Montmartre1Dan maar half of half dacht ik, bij ons uit het dorp gaat de bus maar om het uur, ga ik naar een dorp verder een beetje op de helft heb ik meer aansluitingen. Halverwege begon het weer te regenen, er stond een flinke wind en eigenlijk was ik al omgedraaid toen ik dacht, je bent toch geen watje die bang is voor een beetje regen en keerde maar weer om. Het viel hard mee.
Het was gezellig druk in Gouda en voordat ik er was scheen het zonnetje al weer volop.
Lekker wat lopen slenteren door de stad wat zitten eten op een terrasje met uitzicht op de markt en het stadhuis.
Tegen half 3 begonnen de de handelaren al in de pakken dus ik vroeg aan een paar van die mannen, is het nu al afgelopen, had de helft nog niet gezien.  Ja zei hij op advies van de organisatie ze geven storm op en er zijn al een paar kramen omgewaaidGouda montmarter3. Terwijl hij dat stond te vertellen hoorde we al weer glas rinkelen, weer waaide er wat weg.
Daar staat de Goudse markt ook wel bekend om, of de wind daar om het stadhuis heen extra draaiingen veroorzaken, ik weet het niet. Maar ik weet nog wel van vroeger toen ik iedere week naar de markt ging om boodschappen voor mijn ouders te doen of vaak zelfs samen met mijn vader gebeurde het ook regelmatig met slecht weer dat de kramen omwaaiden.
Ik bleef nog even staan om een praatje te maken. De meeste van die verkopers zijn een beetje mannen die in de fut zitten en dit als hobby er bij doen, vertelde een van die mannen.
Voor het geld hoef je het niet te doen, zei hij en dat geloof ik ook wel. Wat is het leuke er dan aan vroeg ik. Nou ja zei hij een dagje weg, een dagje op de camping kost meer en hier en daar een praatje maken met mensen zoals jij die even een praatje beginnen, dat is het leuke ervan. En zo nu en dan ook nog wat verkopen natuurlijk. Twee mannen bij een andere kraam gingen allemaal naar kringloopwinkels, bazars van de kerk of zo waar ze hun koopwaar opzochten. Zij hadden allemaal van dat oude email wat ze verkochten. Ik vind het heel erg leuk om te zien, zeker die rode versie op de bovenste foto.
Na hier en daar wat te hebben staan praten besloot ik ook maar om naar huis te gaan en onderweg kreeg ik de volle laag, een stormachtige Gouda Montmarte2wind pal tegen en een flinke regenbui. Pff zelfs met ondersteuning moest ik flink doortrappen. Ach het had ook wel wat.
Thuis lekker droge kleding aangetrokken, een uurtje op de bank onder een dekentje gaan liggen en vanavond toch maar weer gaan fietsen met een vriendin.
Achteraf ondanks alle regen en wind toch een heel leuke vakantiedag gehad zo.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Montmartre in Gouda

1. Myriam zegt:

Rotjeknor? Is dat een echte naam? Hahaha, wat leuk!!! Zo’n markt is fijn hé

2. Goed dat het ondanks de wind en regen geslaagd was. Haha, zoals gisteren afgesproken gaan we een keer samen hè. Snel afspreken dan staat het maar vast, ben ik blij dat ik mijn ‘werk’ voorlopig niet op de woensdag heb ingeroosterd ;-). En blij dat jij de weg weet, tot mijn schande ben ik nog nooit in Gouda geweest… en een bezoekje staat al heel lang op mijn lijstje! TOP!

3. Marja zegt:

Leuk en dapper. Hier was het noodweer met hagel en onweer.

4. Goud is absoluut een mooie stad om te bezoeken, maar ik wacht toch maar op beter weer….zwak hè?

• gewoonanneke zegt:

Heel zwak, weet je hoe lekker het is om tegen wind in te fietsen met windkracht 6 zonder beschutting in de polder met een flinke regenbui er bij……….. en dan thuiskomen een warm bad en een kop thee…..;)

5. Harrij Smit zegt:

Je bent ook niet voor een kleintje vervaard, zeg, maar ik stap met dit weer toch maar liever lekker in de auto. Die heeft ook een wat betere trapondersteuning – ik hoef alleen maar op een pedaal te trappen en de ondersteuning doet de rest 😀

6. minoesjka2 zegt:

O, joh, wat leuk dat wist ik niet!! Jammer eigenlijk dat ik op woensdag nooit kan. En ja, wij gingen vroeger ook altijd op zaterdag naar de markt, of zoals mijn vader het noemde ± een rondje stadhuis doen.

7. rietepietz zegt:

Toevallig had ik woensdag bijna het gratis kaartje benut om naar Gouda te gaan, had dus een leuke dag geweest, jammer dat de kaasmarkt altijd op donderdag is ,dan kan ik nooit. Nou ja, wie weet volgende week dan een gokje wagen.

8. Kakel zegt:

Gouda heeft een leuk centrum, dat bij ik als Rotjeknorder toch wel met je eens. Je foto’s zien er heel sfeervol uit! Fijn dat je ondanks het minder goede weer toch een fijne dag hebt gehad.
    Lieve groet Kakel

• gewoonanneke zegt:

Ja ik moet eerlijk zeggen dat vroeger Rotterdam met de markt en alle winkels daar in de buurt leuker was dan het nu ik vind ik dan. Maar goed kom er ook wel regelmatig hoor om te snuffelen.

9. Mrs. T. zegt:

Oh, dat wist ik helemaal niet van die markt. Ik vind Gouda tof, maar met zo’n markt nog tofferder.

10. Pingback: Gouda… de kaasmarkt en meer… – "Iris Papilio"