Blue Moon …

Blue moon 2Vanavond was er voor de tweede keer deze maand een volle maan te zien en ik heb even geprobeerd zo even in het donker op een krukje gaan staan om hem te fotograferen en dat is matig gelukt.  Maar wel duidelijk is te zien dat hij echt “vol” is.  En toen ik in photoshop klikte op automatische kleuren kreeg hij een blauwachtige uitstraling wat ik dan wel weer toepasselijk vond.
Op de site welingelichte kringen las ik het volgende over blue moon:
Vanavond is er een blauwe maan. Het fenomeen is niet zo spectaculair als het klinkt. Aangezien onze kalender niet helemaal gelijk loopt met de cyclus van de maan, is er eens in de twee, drie jaar een tweede volle maan in dezelfde maand en die wordt ‘Blue Moon’ genoemd.
De maan houdt gewoon zijn vertrouwde kleur, geen spoortje blauw te bekennen. Waar dus de naam vandaan komt, is onduidelijk. Er zijn verschillende theorieën. Zo zouden Schotse sterrenkundigen in de jaren vijftig een tweede volle maan hebben gezien die wel blauw van kleur was door de asdeeltjes van bosbranden in de VS.
Maar een meer plausibele verklaring is dat astronomen in de zestiende eeuw de tweede maan al hadden ontdekt en deze de bijnaam ‘Belewe Moon’ gaven. Dit betekent Valse Maan. Belewe Moon werd ‘Blue Moon.’
ZonnebloemVandaag was een heel andere dag dan gisteren heerlijk weer en eindelijk gewoon weer eens droog, hoe heerlijk kan dat zijn.
Heel de middag in de tuin aan het werk geweest, nog een klein stukje gestraat voor mijn kasje omdat daar altijd zoveel onkruid groeide,misschien scheelt het een beetje.
Echt heerlijk om te doen, de vlinders komen weer in de tuin en overal zijn hommels en andereVlieg insecten druk in de weer.
Vanmiddag kwam mijn zoon die overal druk aan het klussen in momenteel en moeders tuin  en schuur gebruikt om zo nu en dat wat materialen te stallen. Dus ik vroeg wanneer ben ik aan de beurt want ik moet een nieuw dak op mijn blokhut hebben en meestal sta ik als laatste in de rij.
Nou van de week misschien wel, zei hij. Oké zei ik, dat komt mooi uit want ik heb toch nog vakantie. PhysalisVanavond belde hij al dat we morgen gaan kijken voor de materialen die nodig zijn dus het lijkt dat hij er vaart achter gaat zetten.
Ik zou er wel blij mee zijn want ze geven een aantal dagen mooi weer op en als dat oude dak eraf moet is dat mooi meegenomen natuurlijk.  Dan kan ik hem daarna verder gaan verven en hoop ik er weer een aantal jaren tegen te kunnen met deze blokhut.

Dit bericht werd geplaatst in Tuin en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Blue Moon …

  1. Marja zegt:

    Hij was donderdagavond glashelder te zien. Ik heb genoten.
    Succes met de blokhut.

  2. rietepietz zegt:

    Het was inderdaad een práchtige volle maan, ik begin er niet eens aan om hem met mijn automaatje te fotograferen, dat wordt 3x niks.
    Succes met je dakje, gaat wel goed komen denk ik met een paar dagen droog weer.

  3. Prachtig was die maan, toen ik gisteravond naar huis reed viel hij zo op, leek ook veel groter dan nomaal. Een nieuw dakje is altijd goedkoper dan een nieuwe blokhut. Fijn dat je zoon het kan doen, met jouw hulp neem ik aan?

  4. Plato zegt:

    Ik probeerde ook de maan te fotograferen toen hij vol was. Midden in de nacht uit een open raam. Maar het resultaat was nog een stuk minder dan dat van jou. Dus maar weer gedelete.’t Is ook maar een simpel toestelletje, maar ja… wel jammer.

    • gewoonanneke zegt:

      Nou zelf vond ik dit ook geen spectaculaire foto hoor, heb wel overal de lichten uitgedaan om hinderend licht kwijt te zijn en op een krukje gaan staan. Ach in het echt is ie vele mooier toch.

  5. minoesjka2 zegt:

    Ja, over Blue Moon had ik al eerder gelezen 🙂
    Wel fijn zeg dat je zoon erop eens vaart achter zet, want dan is het maar gedaan.

  6. Kakel zegt:

    Op het blog van Narda las ik over Blauwe Maan. Elke avond voor ik naar bed ga, kijk ik altijd naar de maan. Vreemde gewoonte, maar er zijn gekkere dingen die een mens kan doen 😉 Mooie foto van de vlieg!
    lieve groet kakel

    • gewoonanneke zegt:

      O zal het eens lezen, heb de laatste dagen niet zoveel gelezen moet ik zeggen met dit mooie weer ben ik echt een buitenmens. Dank je, ja ik vind ze soms wel lastig die vliegen maar deze ook wel mooi. ;).

Geef een reactie

