Fascinatie


Libelle6Ik ben al heel lang gefascineerd door de grote libellen die ik regelmatig zie vliegen als ik aan het fietsen ben.
Beweeglijke insecten die soms pijlsnel langs me heen schieten, net over me heen. Een soort helikopters die bijzonder wendbaar zijn.
Ik ga even terug in de tijd.
Mijn vriendinnetje en ik zijn een jaar of 13 en we gaan samen picknicken in een weiland.
Libelle15We hebben boterhammen meegekregen, een fles drinken, een kleed en een snoepje en wij gingen als twee echte avonturiers op stap.
Via een boerenpad gaan we voor ons gevoel een heel eind lopen ver weg bij onze huizen vandaan.
Onderweg zie ik verschillende van die grote libellen waarvan ik toen de naam nog niet wist en eigenlijk vond ik het maar een beetje enge vliegende beesten die soms zo dicht langs kwamen. WLibelle 4e gingen gezellig zitten picknicken ergens, nog een poosje in het gras liggen en daarna weer terug wandelen naar huis.
Vanaf dat moment ben ik gefascineerd door de libelle, probeer ik ze ook regelmatig te fotograferen maar door hun snelheid en beweeglijkheid is dat niet echt makkelijk.
Vorig jaar had ik het een keer dat er een op mijn tuinschut ging zitten en bleef zitten en ik kon hem uitgebreid fotograferen.
In mijn tuin met grote vijver zie ik ze ook regelmatig vliegen en gisteren streek er een neer op mijn physalisplant en hij bleef ook zitten.
Ik kon wat foto’s maken, zelfs nog van lens wisselen, hij leek er wel aan vastgeklonken.
En weer voelde ik mijn fascinatie voor dit insect. Libel vleugelDe prachtige vleugels waar de zon door wordt gevangen en het lijf dat uit allerlei stukjes opgebouwd lijkt te zijn.
Naast deze grote libelle zitten er ook veel waterjuffers in mijn vijver in verschillende kleuren.
Misschien komt het door de jeugdherinnering die ik altijd weer heb als ik deze dieren zie dat ze me altijd blij maken.
Bovenste twee foto’s van vorig jaar,onderste twee van gisteren.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Fascinatie

  1. Gut ja, wat was die kindertijd dan leuk Anneke. Er zit toch een duidelijke verbetering in jou foto’s vergeleken bij vorig jaar hoor, die van dit jaar zijn echt heel fraai.

    • gewoonanneke zegt:

      Dank je wel, ja heb de laatste maanden heel veel gefotografeerd en gewoon veel uit zitten proberen. Maar zal nog veel moeten oefenen voordat ik zulke mooie foto’s als jij kan maken haha…… Maar ik vind het zo leuk om te doen dat zal je zelf ook wel hebben dat er opeens een mooie tussen alle foto’s zit die je gemaakt heb.

  2. Ja, leuk dat die mooie insecten je meteen een beetje blij kunnen maken.

  3. Marja zegt:

    Ze zijn prachtig. Bijna sprookjesachtig.

  4. staartje zegt:

    Prachtige vleugels! Heel mooi! Ook ik vind ze fascinerend

  5. rietepietz zegt:

    Vooral bij water zie je veel en zijn inderdaad práchtig met hun wisselende kleuren in de zon.
    Op de fot krijgen is inderdaad erg lastig maar he is jou dus goed gelukt!

  6. minoesjka2 zegt:

    Het zijn ook wel hele mooie beestjes 🙂 Prachtig he, die vleugeltjes, zeker in de zon 🙂

  7. Plato zegt:

    Ik zie ze zelden in mijn vijver(tje). Daar moet je vast een grote voor hebben met veel planten en zo.

Geef een reactie

