Wat voor weer wordt het vandaag…..

De voorbereidingen voor het Huttendorp dat maandag begint zijn al weer in volle gang, de groepsapp draait overuren om alle laatste nieuwtjes, onzin en zinnige dingen uit te wisselen.Het weer
Wat de meeste vrijwilligers wel bezighoudt is wat voor weer wordt het volgende week. De foto’s van voorspellingen wijzigen per dag en worden per app verstuurd. Wel of geen regen.
Nou ja uit ervaring weet ik onderhand wel dat het ook niet zoveel uitmaakt wat voor weer het is.  We hebben in het verleden met heel slecht weer geweldig leuke Huttendorpen gehad en soms met prachtig weer kiezen veel kinderen er voor om liever naar het zwembad of zo te gaan.
Dus het is wat dat betreft nooit te voorspellen.  Eigenlijk is de laatste voorspelling zo rond de 20 graden en dan in de loop van de week wat oplopend, het beste Huttendorp weer.
Maar de tijd zal het leren.
Gisterenavond kregen we natuurlijk een flinke lading regen en onweer over ons heen.
Mijn zoon en schoondochter hadden bij me gegeten en we zaten zo nog lekker een tijdje in de tuin, het was prachtig weer en zo’n zwoele avond dus heerlijk om buiten te zitten en wat te kletsen.  Beter dan op hun warme balkon bij het appartement dus hadden ze geen haast.
onweerToen ze weg waren ging ik nog wat op lopen ruimen en keek naar de lucht die hard aan “het groeien” was, zo noemde wij het vroeger tenminste altijd als er onweer op komst was.
Het begon flink te waaien en boven de Lek zag ik een heel donkere lucht aankomen.
Toch maar wat losse dingen even een veilig plaatsje geven. Het ging steeds harder waaien en even later begonnen de eerste druppels te vallen en er volgden er nog heel veel en dat is een understatement.
Nu vind ik het ook altijd wel iets hebben hoor dat beetje extreme weer en kijk dan ook graag even voor het raam of een klein stukje de deur open. En moet altijd aan mijn vader denken die dat ook had en ons dan mee naar buiten nam onder het afdak om naar het onweren te kijken.  En toen ik nog even af stond te wassen en te drogen aan mijn moeder die alle dingen van metaal zoals scharen en messen afdekte als het onweerde. We uit bed gehaald werden en niet te dicht bij het raam mochten komen.
Twee ouders met verschillende opvattingen over onweer die gisteren even terug kwamen bij me.
Zoonlief stuurde een appje, van mam er komt een flinke bui aan, ruim even buiten je spullen wat op. Toch wel lief dat hij zich zo bezorgd maakte maar het is niet de eerste onweersbui die ik meemaak en inmiddels goot het bij mij ook al.  buiHij stuurde een filmpje dat hij gemaakt had in de auto in Rotterdam waar zijn ruitenwisser in de snelste stand het niet bij kon werken.
Weet ook wel uit ervaring als die buien over de Lek komen dat je ze niet zo snel kwijt raakt en dat klopte ook wel want het ging wel tot een uur of half 2 door het regenen en ook flinke onweer later.
Vanmorgen zag ik dat er geen schade was, alles stond nog overeind en het was ook wel lekker even opgefrist, mijn watertank weer vol, de vijver gevuld en de planten in de tuin heel blij met al dat water.
Plaatjes internet

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Wat voor weer wordt het vandaag…..

  1. Marja zegt:

    Ik kan er ook van genieten. Alleen die rukwinden zijn wat minder. Er gaat veel kapot.

  2. Heerlijk zo’n onweersbui. Hier heeft het donderdagavond, nacht ook flink gespookt, Ik heb vrijdag dus de straat maar weer eens onder handen genomen, alles geveegd, ziet er nu weer keurig uit…
    En ook mijn watervoorraadje is weer aangelengd! Gelukkig ook geen schade!
    Hebben we allemaal weer blije plantjes haha

  3. Hier zijn de voorbereidingen voor bouwdorpen ook weer in volle gang, de kids kunnen zich straks weer helemaal uitleven met hamer en spijkers. Ik hoop echt dat het weer een beetje meezit hoor.

  4. Lot zegt:

    De regio waar ik woon had 56 mm regen, dat is vrij veel in korte tijd en komt maar zelden voorlas ik.

  5. Myriam zegt:

    Het mocht idd wel weer eens flink regenen. Hopelijk begrijpt de zomer wel dat hij nog eens moet terugkomen toch 😉

  6. rietepietz zegt:

    Er waren inderdaad weer flinke rukwinden, hier dichtbij werd een oude treurwilg vrijwel gehalveerd.Ik was vroeger erg bang voor onweer en ook bij ons thuis werden glimmende voorwerpen opgeborgen en de kinderen uit bed gehaald;-)
    Onweer det me nu niets meer en ik heb er de beide nachten doorheen geslapen!

    • gewoonanneke zegt:

      Ja vroeger ging dat zo he. Bij ons ook wel terecht hoor in ons oude huis achteraf woonden wij in de polder is in een oude leiding in de schuur de bliksem wel eens ingeslagen. Gelukkig geen brand maar toch… zo gek was het nog niet dat ze ons allemaal dan bij de hand wilde hebben. Heb het ook gezien hoor een boom van boven nar beneden gespleten door de bliksem. Ook een mooi gezicht maar als ik op de fiets onderweg ben, ben ik ook wel bang eigenlijk heel stiekem hoor. Dat probeer ik dus wel te voorkomen.

Geef een reactie

